بدهی‌های شهرداری 15 هزار میلیارد تومان اعلام شد

۱۳۹۶/۰۵/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۶۲۱
بدهی‌های شهرداری 15 هزار میلیارد تومان اعلام شد

گروه راه وشهرسازی| آزاده کاری|

جلسه روز گذشته شورای شهر به ارائه گزارش از سوی قدرت‌الله گودرزی معاون مالی شهردار تهران اختصاص داشت. یکی از موضوعاتی که کارشناسان و برخی اعضای شورای شهر با مسوولان شهرداری اختلاف‌نظر دارند به میزان بدهی‌های شهرداری برمی‌گردد. درحالی که محمدمهدی تندگویان همواره اذعان دارد که میزان بدهی‌های شهرداری 60هزار میلیارد تومان است، اما علیرضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در آخرین گزارش خود میزان بدهی‌های شهرداری را 19هزار میلیارد تومان اعلام کرد. در جلسه روز گذشته گودرزی میزان بدهی‌های شهرداری را 15 هزار میلیارد تومان اعلام کرد. گودرزی در این باره توضیح داد: اولا بدهی داشتن نقطه قوت است، ما برای افزایش سرمایه شهر تعهد ایجاد می‌کنیم. بر همین اساس تا امروز دیون مناطق 22گانه 6 هزار و 351 میلیارد تومان بود که در این رقم پیمانکاران، املاک، بیمه و مالیات هم دیده شده است. همچنین دیون سازمان‌ها و شرکت‌ها 2 هزار و 168میلیارد تومان است. از همین رو، اعلام می‌کنم در مجموع شهرداری تهران 8 هزار و 519میلیارد تومان مجموعه دیونش است.

گودرزی با یادآوری اینکه در بانک‌ها میزان بدهی بابت تسهیلات دریافتی شهرداری تهران تا امروز 6هزار و 992 میلیارد تومان است، گفت: این میزان بدهی‌ها معادل اصل وام است. شاید یک تا حداکثر 2هزار میلیارد تومان برای سود و جرایم نیز وجود داشته باشد. از همین رو، مجموع بدهی‌ها معادل 15هزار و 511 میلیارد تومان است که شامل دیون شهرداری در املاک و پیمانکاری، بیمه، مالیات، تسهیلات بانکی و... است. اینکه عدد‌های 60 و 40هزار میلیارد تومانی اعلام می‌شود، درست نیست. امیدوارم از این به بعد دوستان مصاحبه‌ها را اصلاح کنند.

گودرزی با یادآوری اینکه شهرداری امروز هیچ سند پشت باجه ندارد و آنچه تا امروز به‌عنوان بدهی ذکر می‌شود، همین رقم 15 هزار و 511 میلیارد تومان است، بیان کرد: کسی که طلبکار است تا صورت وضعیت نیاورد، تبدیل به قرارداد نمی‌شود. پس باتوجه به رقم بودجه شهرداری تهران طی 12سال گذشته که معادل 130 هزار و 211 میلیارد تومان بوده است، سهم دیون ایجادی در حدود 6.5‌درصد این رقم است.

معاون مالی شهرداری تهران با اعلام اینکه ما 3 ملک به بانک شهر به‌صورت صورت‌جلسه شده با حضور رییس شورای اسلامی شهر تهران تحویل داده‌ایم، گفت: معادل 3 هزار میلیارد تومان 3 ملک در کنار اتوبان چمران، دردشت و مهرویلا واگذار کرده‌ایم که در مجموع 3 هزار و 10 میلیارد تومان ارزش این 3ملک است. 60‌درصد شهروند و شهرآفتاب نیز مطابق مصوبه شورای شهر واگذار شده که هم‌اکنون در حال کارشناسی است. علاوه بر این میزان 2هزار میلیارد تومان تراکم و پروانه نیز به‌صورت صورت‌جلسه که هزار میلیارد تومان آن کارسازی شده واگذار شده است که در مجموع 9 هزار و 247میلیارد تومان اصل وام بوده و 7 هزار میلیارد تومان آن رقم در این بازپرداخت‌ها مسترد شده است.

وی ادامه داد: مطالبات شهرداری از دولت نیز در کنار بدهی‌ها وجود دارد که در مجموع 19 هزار میلیارد تومان آن تایید شده است. اما آنچه مهم است، این است که 15 هزار و 138 میلیارد تومان از بدهی‌های شهرداری در 10 آیتم از سوی 3 سازمان حسابرسی تایید شده است. علاوه بر این یک میلیارد دلار محل صندوق ذخیره ارزی شهرداری طلبکار است که در مجموع 19 هزار میلیارد تومان می‌شود.

گودرزی با یادآوری اینکه منابع موجود و قابل مصرف شهرداری تهران 1080 میلیارد تومان است که شامل املاک قابل فروش نیز می‌شود، افزود: نمی‌توانیم خام‌فروشی کنیم. پروژه‌های مشارکتی و سرمایه‌گذاری الان 9 هزار و 171 میلیارد تومان است که شامل پروژه‌های قابل فروش نیز هست. معادل 400میلیارد تومان نیز در مجتمع‌های ایستگاهی زمین‌هایی داریم که قابل فروش است و در مجموع 10هزار و 651 میلیارد تومان منابع قابل مصرف وجود دارد. با این حساب شهرداری تهران نه تنها بدهی ندارد بلکه حدود 14 هزار میلیارد تومان منابع موجود دارد که می‌تواند از آنها استفاده کند.

گودرزی با ارائه این گزارش اظهار کرد: درآمدهای شهرداری در بخش غیرنقد 52 هزار و 713میلیارد تومان مصوب درآمدی از سوی شورا بوده که 45هزار و 308 میلیارد تومان آن محقق شده است. به گفته وی، در مجموع طی 12 سال گذشته 130 هزار و 211میلیارد تومان درآمد مصوب شهرداری بوده که از این مبلغ 118 هزار و 784 میلیارد تومان هزینه شده و در مجموع به صورت میانگین 91‌درصد از بودجه مصوب محقق شده است.

وی با اشاره به اینکه درآمد شهرداری دو نوع بوده است، متذکر شد: درآمدهای پایدار و سایر درآمد‌ها، در سال 84 که کل درآمد شهرداری نقد بوده است هزار و 323 میلیارد تومان بوده که 217میلیارد تومان آن به میزان 16‌درصد پایدار بوده است.

گودرزی با اشاره به اینکه هزار و 106 میلیارد تومان نیز به سایر درآمد‌های شهرداری اختصاص داشته است، افزود: در سال 84 شهرداری تهران 84‌درصد درآمد ناپایدار داشته، اما این عدد در سال 95 برابر 5هزار و 102 میلیارد تومان بوده که 33‌درصد بودجه را تشکیل می‌دهد و 67‌درصد نیز به سایر درآمدها اختصاص داشته است.

وی بیان کرد: در سال 95 عوارض ارزش افزوده برابر 3هزار و 991 میلیارد تومان افزایش یافته و سایر درآمد‌ها نیز افزایش یافته است. به‌طوری که مجموع درآمدهای پایدار به 5هزار و 152 میلیارد تومان رسیده است. تا سال 62 بیش از 45‌درصد از اعتبارات شهرداری از بودجه عمومی دولت حاصل می‌شد، اما بعد از 34 سال لایحه درآمد پایدار ارائه نشده است. شهرداری‌ها دنبال آن بودند که درآمد پایدار تحقق یابد، از این رو تقاضا کردند از محل ارزش افزوده به شهرداری‌ها نیز ردیف بودجه‌یی اختصاص یابد، اما شاهد بودیم که دولت در سال گذشته به جای اینکه این درآمد ارزش افزوده را بیشتر کند، 50‌درصد آن را کاهش داد.

به گزارش «تعادل»، زمانی که گودرزی شروع به ارائه گزارش خود از روی اسلاید کرد، محمد سالاری بارها صحبت وی را قطع کرد و از گزارش او ایراد گرفت و سوال‌هایی را مطرح می‌کرد. بعد از قرائت گزارش گودرزی اعضای شورا نسبت به آن واکنش نشان دادند و سوال‌هایی را مطرح کردند.

تندگویان نایب‌رییس شورای شهر با بیان اینکه اخذ عوارض از شهروندان، ایجاد درآمد پایدار محسوب نمی‌شود، اظهار کرد: در 12 سال گذشته شما فقط توانسته‌اید 3‌درصد درآمد پایدار در شهر ایجاد کنید و این برای 12 سال فاجعه است. این عددی است که خودتان اعلام کردید. اخذ عوارض از شهروندان براساس قوانین ایجاد و توسعه درآمد پایدار شهری محسوب نمی‌شود فقط پیگیری مطالبات حقوقی و قانونی شهرداری است و جزئی از وظایف شهرداری و شوراست. این عضو شورای شهر با اشاره به گزارش معاونت مالی شهرداری ادامه داد: قراردادهای مشارکتی که درآمدی حاصل کرده و تمام شده دیگر پایدار محسوب نمی‌شود. بنابراین در مدت این ۱۲سال فقط ۳‌درصد درآمد پایدار ایجاد کرده است.

این عضو شورای شهر با اشاره به معضل تهاترهای شناور که در دست مردم است، گفت: شما در گزارش خود به این مساله هیچ اشاره‌یی نکردید براساس قراردادها و تسویه‌حساب‌ها با پیمانکاران مناطق مختلف تحت پوشش شرکت‌های کارگزاری مثل شرکت جهان، رسا تجارت، عمران توسعه پایدار و چند شرکت دیگر که صلاح نیست اسامی‌شان بیاید، مشخص نیست مردم چه میزان تهاتر شناور در دست دارند. براساس ادعاهای شما در عرض 3روز 3هزار میلیارد تومان زمین به بانک شهر واگذار شده است. مطمئنا این زمین دارای بارگذاری است و جای سوال دارد آیا این ‌بارگذاری شناور است یا خیر اگر شناور باشد، شهردار بعدی ملزم نیست آن را رعایت کند.

او ادامه داد: وقتی که شما زمینی را در پهنه اتوبان همت به بانک شهر واگذار کردید، شهردار آینده چه لزومی دارد به بارگذاری آن پایبند باشد. به غیر از بانک شهر، شهرداری مطالبات فراوان اینچنینی دارد که به صورت خرد در دست مردم است و شکایات و مکاتبات فراوانی در 22منطقه درباره این تهاترهای شناور وجود دارد. رقم تراکم شناوری که در دست مردم است را اعلام کنید تا بتوانیم مساله را پیگیری کنیم.

تندگویان با تاکید بر اینکه بدهی‌های شهرداری حداقل 40هزارمیلیارد تومان است، ادامه داد: شهرداری میزان دیون مطالبات و وام‌های بانکی خود را اعلام کرد اما این درحالی است که هنوز مساله شهر آفتاب و شهروند برای ما جا نیفتاده است. من ادعا می‌کنم که فقط برند شهروند 10هزارمیلیارد تومان ارزش دارد و این گذشته از دارایی‌های شهروند است. شهروند 650 هزار مترمربع فضای تجاری دارد بر این اساس چگونه 60‌ درصد آن را با این قیمت به بانک شهر واگذار کرده‌ایم. جالب است که در گزارش خود ادعا کردید 4هزارمیلیارد تومان از بانک شهر درآمد پایدار کسب کرده‌اید این مسائل با هم تناقض دارد و باید توضیح دهید.

تندگویان ادامه داد: حتی اگر این اعداد و ارقامی که توسط شما اعلام شد را بپذیریم باز هم با پروژه‌های باقیمانده جمع می‌شود. شما در صحبت‌های خود خلط مبحث کرده و اعداد و ارقام را قاطی می‌کنید به غیر از این پروژه‌های باقیمانده پروژه‌های نیمه‌کاره و طرح‌هایی که از برنامه 5 ساله شهرداری عقب مانده است، بخشی از این مطالبات محسوب می‌شود و بدهی‌های شهرداری حداقل به 40تا 45هزارمیلیارد تومان می‌رسد و تاکید می‌کنم که این عدد 40تا 45هزارمیلیارد تومان براساس همان اعداد و ارقامی است که خودتان اعلام کردید.

رحمت‌الله حافظی، رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر نیز اظهار کرد که معاون مالی شهرداری باید تخصیص منابع را در ماموریت‌های 6 گانه به تفکیک مشخص کنند.

وی با بیان اینکه اخبار غیررسمی حاکی از آن است که پرداخت بخشی از حقوق پرسنل در ماه‌های گذشته از طریق وام از بانک‌ها صورت گرفته است، گفت: اگر این موضوع صحت داشته باشد، بازپرداخت این وام را چگونه متعهد شده‌اید؟ انتظار داریم تحقق درآمدها به تفکیک تملک دارایی سرمایه‌یی و مالی نیز ارائه شود و اعلام کنید که از سال 84 تاکنون چقدر تملک دارایی فروخته و به چه میزان ایجاد کرده‌اید؟

حافظی تاکید کرد: گزارش ارائه شده توسط معاون شهردار یک گزارش کور است که نمی‌توان درباره آن قضاوت کرد. احمد حکیمی‌پور نیز در واکنش به گزارش عملکرد 12ساله شهرداری تهران در حوزه مالی و اقتصادی گفت: تناسب و نسبت درآمدها و هزینه‌ها در 12سال گذشته مورد سوال است. از گزارش ارائه شده مشخص نشد که درآمدهای شهر تهران با هزینه‌های آن در 12سال اخیر انطباق و تناسب دارد یا خیر؟ و تراز آن مثبت یا منفی است؟

حکیمی‌پور گفت: سوال اصلی من درخصوص مدیریت درآمد و هزینه شهرداری تهران در 12سال گذشته این است که بدانیم مدیریت منابع و مصارف شهر با چه کیفیتی انجام شده است.

 

ارسال نظر