آخرین آرزوی قالیباف برآورده شد

۱۳۹۶/۰۵/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۵۵۳
آخرین آرزوی قالیباف برآورده شد

گروه راه و شهرسازی|

 محمدباقر قالیباف شهردار تهران که کمتر از یک ماه دیگر تا پایان دوره مدیریتش بر شهر تهران باقی مانده است، تمام تلاش خود را به کار بسته تا ساخت و بهره‌برداری از پروژه‌های شهری به‌ویژه خطوط مترو را به‌نام خود تمام کند. از همین‌رو، روز گذشته خط 8 مترو تهران -خط مترو فرودگاه امام‌خمینی(ره)- با حضور علی لاریجانی، رییس مجلس افتتاح شد.

افتتاح خط مترو فرودگاه امام‌خمینی(ره) در شرایطی انجام شد که دادگستری جمهوری اسلامی ایران با صدور حکمی به فرمانده پلیس آزادراه تهران-قم و فرمانده فرودگاه امام‌خمینی‌(ره) دستور داد تا زمانی که طرح ایمنی خط ۸ مترو تهران به تصویب شورای عالی فنی امور زیربنایی وزارت راه و شهرسازی نرسیده و اجرا نشده باشد، افتتاح و بهره‌برداری این خط را متوقف کند و در صورت تمرد از دستور قضایی مطابق قانون اقدام لازم انجام خواهد گرفت.

به فاصله اندکی پس از صدور این حکم، غلامحسین اسماعیلی، رییس دادگستری تهران به نقل از مدیرعامل مترو تهران اعلام کرد که اشکالات مورد نظر برطرف شده و افتتاح این خط مترو بلامانع است.براساس این گزارش، در جلسات مشترک مسوولان وزارت را و شهرسازی با مسوولان شرکت مترو تهران مقرر شد طرح‌ ایمنی خط مترو تهران-فرودگاه امام‌(ره) باتوجه به همجواری آن با آزادراه تهران-قم از سوی شرکت مترو تهران تهیه شود تا پس از بررسی شورای عالی فنی امور زیربنایی وزارت راه و شهرسازی و در صورت نبود یا رفع ابهامات مورد تصویب قرار گیرد. در حال حاضر طرح ایمنی خط مترو تهران-فرودگاه امام‌(ره) که از سوی شرکت مترو تهران تهیه ‌شده، مورد تایید شورای فوق نیست.

به گزارش «تعادل»، مهرداد تقی‌زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در تشریح این اقدام شهرداری تهران گفت: شهرداری با مراجعه به دادگاه، موفق به اخذ حکمی فقط برای افتتاح خط مترو فرودگاه امام‌خمینی‌(ره) شده است و طبق حکم صادره تا زمان تایید از سوی شورای عالی فنی امور زیربنایی و اجرای آن روی این خط، حق بهره‌برداری ندارد.

تقی‌زاده با اشاره به گفته‌های مسوولان شهرداری تهران درخصوص افتتاح و بهره‌برداری از خط مترو تهران-فرودگاه امام‌خمینی‌(ره) اظهار کرد: در مکاتبات و مراجعاتی که مسوولان شرکت مترو و شهرداری تهران با دادگستری بخش آفتاب داشته‌اند، موفق به اخذ حکمی شده‌اند که فقط بتوانند این خط را افتتاح کنند، اما طبق همین حکم تا زمانی که طرح ایمنی این خط در شورای عالی فنی امور زیربنایی وزارت راه و شهرسازی مورد تایید قرار نگیرد و در ادامه اجرا نشود، شرکت مترو تهران حق بهره‌برداری از این خط را ندارد.

وی افزود: بنا بر این حکم، خط مترو فرودگاه امام‌خمینی‌(ره) فقط افتتاح می‌شود و پس از آن، هیچ قطاری با هدف مسافرگیری از روی آن عبور نخواهد کرد. به‌طور حتم در صورت بروز هرگونه اتفاق، هیچ‌کس مسوولیت آن را قبول نخواهد کرد.

 افتتاح عجولانه پروژه‌ها

افتتاح خط 8 مترو واکنش‌های برخی اعضای کنونی شورای شهر را نیز در پی داشت و رحمت‌الله حافظی رییس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورا، افتتاح عجولانه پروژه‌ها را دور از منطق دانست.

به گزارش ایسنا، حافظی با اشاره به نامه دادستانی بخش آفتاب به پلیس راهور در پی ممنوعیت افتتاح خط ۸ مترو با بیان اینکه گزارشی مستند درمورد خط ۸ مترو دراختیار ندارم که به استناد آن صحبت کنم، گفت: اما در یک نگاه غیرکارشناسی به خط ۸ مترو می‌توان مجاورت بسیار نزدیک خط ۸ با اتوبان تهران-قم را متوجه شد، فاصله خطوط ریلی با اتوبان تهران-قم، کم است و این درحالی است که پیش‌بینی جداکننده‌های مناسب نیز دیده نشده و این فاصله تهدید است.

 امکان ورود خودرو به خط مترو

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه اگر خودرویی از اتوبان خارج شود، به‌راحتی می‌تواند تورهای محافظ خط مترو را تخریب کرده و وارد حریم ریلی شود، گفت: این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که گاردریل و جداکننده مناسب فی‌مابین خطوط ریلی و اتوبان تهران- قم تعبیه نشده است و به‌راحتی یک خودرو می‌تواند وارد خط شود.

حافظی با بیان اینکه افتتاح عجولانه پروژه‌ها دور از منطق است، گفت: این اقدام شهرداری تهران ما را به یاد راه‌آهن شیراز می‌اندازد که با عجله افتتاح شد اما مسوولان مجبور شدند حدودا دو سال خط راه‌آهن را بعد از افتتاح تعطیل کنند تا تکمیل شود.

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه آقایان شهرداری می‌خواهند کارها را به نام خود تمام کنند و این افتتاح‌های عجولانه پسندیده نیست، در پاسخ به اینکه آیا شورای فعلی به این موضوع ورود می‌کند یا نه؟ گفت: آقایان در شورا جز تعدادی انگشت‌شمار همگی از اقدامات شهرداری حمایت می‌کنند به‌عنوان مثال، وقتی که من مستندات ناایمن بودن خط ۷ را اعلام کردم، عنوان داشتند که این شبنامه است و هنگامی که به بازدید از خط ۷ رفتیم با اینکه گزارش عدم ایمنی کاملا منطبق بر واقعیت بود، اما آقایان عنوان کردند که من باید از مردم به‌دلیل تشویش اذهان عمومی عذرخواهی کنم، از چنین اعضای شورایی چه انتظاری دارید؟

همچنین غلامرضا انصاری از دیگر اعضای شورای شهر نیز نسبت به این افتتاح زودهنگام واکنش نشان داد و گفت: وقتی کار عمرانی با عجله و خارج از روال افتتاح شود، پیمانکار نیز از زیر بار تعهدات شانه خالی کرده و این ظلم مضاعف به شهرداری خواهد بود. در شرایطی که خزانه شهرداری توان پرداخت حقوق پرسنل را ندارد؛ افزودن بار اضافی برای مدیران آینده دور از انصاف و مروت است. وقتی وزارت راه و شهرسازی رسما در سایت خود اعلام می‌کند که این خط قابلیت بهره‌برداری را ندارد، افتتاح زودهنگام آن چه معنایی خواهد داشت؟ باتوجه به این مساله تنها اسمی که می‌توان روی این مراسم گذاشت افتتاح نمایشی است. غلامرضا انصاری عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه این افتتاح دقیقه نودی فقط جنبه نمایشی دارد، گفت: این‌گونه افتتاح‌های نمایشی منطقی و منصفانه نبوده و مطمئنا در آینده مشکل‌زا خواهد بود. وقتی پروژه 100درصد تمام نشده است این افتتاح چه معنایی دارد. این عضو شورای شهر با تاکید بر اینکه ایمنی خط 8 مترو هنوز تایید نشده است، ادامه داد: افتتاح زودهنگام خط 8 موجب خواهد شد که قراردادها با پیمانکاران دچار اختلال شود. اینکه افتتاح نمایشی کنند تا بگویند همه کارها را ما کرده‌ایم چه معنا دارد؟ مردم تفاوت کار واقعی و نمایشی را تشخیص می‌دهند و این اقدامات تاثیری روی اراده مردم ندارد.

انصاری با اشاره به اینکه دوستان نباید فراموش کنند تا انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری 4 سال مانده است، ادامه داد: مدت زیادی تا انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی مانده و این افتتاح در حافظه مردم باقی نخواهد ماند. مطمئنا با روی کار آمدن شورا و شهردار بعدی نواقص رو خواهد شد و آن چیزی که قصد داشتند به‌عنوان تبلیغ از آن استفاده کنند، برای‌شان تبدیل به ضدتبلیغ خواهد شد. انصاری این‌گونه افتتاح‌های نمایشی و زودهنگام را ظلم به شهردار و شورای شهر آینده دانست و گفت: اینکه ۲۰ روز مانده به انتهای کار هر روز یک جا را افتتاح می‌کنند، چه معنایی دارد و چه چیزی را می‌خواهند ثابت کنند؟ وقتی کار عمرانی با عجله و خارج از روال افتتاح شود، پیمانکار نیز از زیر بار تعهدات شانه خالی کرده و این ظلم مضاعف به شهرداری خواهد بود. در شرایطی که خزانه شهرداری توان پرداخت حقوق پرسنل را ندارد؛ افزودن بار اضافی برای مدیران آینده دور از انصاف و مروت است.

 بلیت تک سفره 6 هزار تومان

در همین حال، اقبال شاکری رییس کمیته عمران شورای شهر تهران گفت: نرخ بلیت مترو این خط یک‌سره ۶ هزار تومان و دو سره ۱۰ هزار تومان است. هنوز استفاده از کارت‌های اعتباری مترو برای این خط پیش‌بینی نشده است و برای استفاده از این خط باید بلیت خریداری شود.

 

نخستین خط سریع‌السیر با سرعت ۱۲۰ کیلومتر

هابیل درویشی مدیرعامل مترو تهران گفت: خط ۸ مترو نخستین خط سریع‌السیر با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است که با افتتاح فاز بعدی این خط، مسیر ۵۰ کیلومتری بین تهران و پرند در زمان ۳۴ دقیقه‌ طی می‌شود.

به گزارش مهر، درویشی در مراسم افتتاح فاز جدید خط ۸ مترو افزود: فاز اول خط ۸ مترو تهران حدفاصل ایستگاه شاهد تا نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب در اردیبهشت سال ۹۵ همزمان با افتتاح نمایشگاه بین‌المللی کتاب به بهره‌برداری رسید و فاز دوم که حدفاصل ایستگاه نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب تا فرودگاه امام‌خمینی‌(ره) است، امروز افتتاح می‌شود.

وی ادامه داد: فاز سوم حدفاصل ایستگاه فرودگاه امام‌(ره) تا شهر پرند در صورت تامین بودجه موردنیاز، امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت مترو تهران با بیان اینکه خط ۸ مترو از ایستگاه شهر آفتاب آغاز شده و حدود  ۷۰۰ متر آن زیرزمین است، گفت: این خط در محله کهریزک از زیر زمین خارج و مابقی مسیر تا فرودگاه روگذر خواهد بود. درویشی ادامه داد: خطوط ریل و قطع ارتباط شهرک‌های حاشیه کنار اتوبان تهران-قم، فنس‌کشی شده است. تعداد ۱۸ زیرگذر برای تسهیل تردد ساکنان شهرک‌ها و روستاییان احداث شده است. وی افزود: خط ۸ مترو از ایستگاه شاهد تا شهر پرند است که امروز ۳۲ کیلومتر آن، از ایستگاه شاهد تا فرودگاه امام‌خمینی‌(ره) به بهره‌برداری می‌رسد و برای این خط ۱۰ رام قطار درنظر گرفته شده است.

 

ارسال نظر