ایرانشهر

۱۳۹۶/۰۵/۱۳ - ۲۳:۰۶:۵۳
کد خبر: ۱۰۴۳۴۴

پرداخت تسهیلات ارزان برای نوسازی‌ مینی‌بوس‌ها

مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری با بیان اینکه در یک وضعیت پایدار ۷ساله، شاهد شیب منفی ۵درصدی در استفاده از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی هستیم، گفت: در قالب نوسازی ناوگان مینی‌بوسی تسهیلات ۵ ساله با نرخ سود ۶ درصد ارائه می‌شود.  به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی‌، حمیدرضا شهرکی‌ثانوی از خروج 100میلیون تقاضای صندلی از بخش حمل‌و‌نقل جاده‌یی خبر داد و افزود: این در حالی است که تعداد سفرها برابر آمار تردد شماره‌های جاده‌یی به‌شدت افزایش یافته است.

وی گفت: بیشترین کاهش استفاده از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی در سال 94 و کمترین آن در سال 92 به ثبت رسیده که درصد تغییرات آن به‌طور متوسط 5درصد منفی است.

شهرکی با تاکید بر اینکه براساس شاخص نفر- کیلومتر باید مبدا و مقصد سفر کاملا مشخص باشد، تصریح کرد: در بحث نفر- کیلومتر همواره کاهش مشاهده شده است، ‌کمترین کاهش این شاخص سال گذشته با 1.2درصد به ثبت رسید‌ و با تغییرات اعمال شده بر جاده‌ها می‌توان نفر- کیلومتر را جابه‌جا کرد.  وی افزود: ایجاد مسیرهای جدید و تقاضای کدگذاری برای مقاصدی که دارای کد نیستند، می‌تواند در افزایش نفر- کیلومتر موثر واقع شود.

مدیرکل دفتر حمل‌و‌نقل مسافر سازمان راهداری با تاکید بر اجرای شبکه سیر به عنوان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر در حوزه حمل‌و‌نقل مسافر گفت: شبکه سیر همنام با سه هدف افزایش ایمنی، ارتقای کیفیت و ارزیابی خدمات سفر در کشور اجرایی شده و در واقع شبکه سیر بدون ارزیابی خدمات از بین خواهد رفت.  شهرکی اجرای شبکه سیر را گامی برای تامین حقوق شهروندی مسافر عنوان کرد و افزود: از مزایای شبکه سیر، فروش بلیت صندلی خالی در نمایندگی‌هاست به گونه‌یی که فروش بلیت با برنامه‌ریزی، جایگزین توقف در میادین و معطل شدن مسافران خواهد شد.  مدیرکل دفتر حمل‌و‌نقل مسافر سازمان راهداری با بیان اینکه علل کاهش مسافر در ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی را باید حتما مطالعه کرد، تصریح کرد: همه فاکتورهای حمل‌و‌نقل، متغیر است و نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی در این رابطه داشت مگر اینکه یک مدل تحلیلی براساس پردازش اطلاعات ارائه شود.

وی از ساماندهی سایت‌های فروش اینترنتی بلیت خبر داد و گفت: در حال حاضر پیش‌فروش اینترنتی بلیت توسط 300سایت مختلف انجام می‌شود که مطابق دستورالعمل، همه این سایت‌ها باید مجوز فعالیت بگیرند.  شهرکی گفت: نوسازی ناوگان مینی‌بوسی کشور آغاز شده است که در قالب این طرح، ون، مینی‌بوس هیوندا و سواری کرایه‌ از طریق پرداخت تسهیلات با نرخ سود 6 درصد و بازپرداخت 5 ساله به متقاضیان واجد شرایط واگذار می‌شود.

۱۱۰ هزار مسکن مهر معارض دارد

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۱۱۰ هزار مسکن مهر دارای معارض یا بدون متقاضی است، می‌گوید: تاکنون یک‌میلیون و ۸۳۵هزار مسکن مهر افتتاح شده است.

به گزارش تسنیم، احمد اصغری‌مهرآبادی اظهار کرد: در چهار سال گذشته 880هزار واحد مسکن مهر معادل سالانه 220هزار واحد به متقاضیان واگذار شد. وی تصریح کرد: مجموع واحدهای مسکن مهر کشور 2.2 میلیون واحد بوده که ساخت یک‌میلیون و 950 هزار واحد به اتمام رسیده و یک‌میلیون و 835 واحد افتتاح شده است.

مهرآبادی با بیان اینکه 85 تا 90 هزار واحد مسکن مهر تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: 110 هزار واحد هم یا معارض داشته یا بدون متقاضی است و حدود 36هزار واحد نیز دارای مشکلات حقوقی و قضایی است.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: دولت برای اتمام طرح‌های مسکن مهر در مجموع 50هزار میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته که با آورده‌های متقاضیان و صاحبان آن حدود 100هزار میلیارد تومان می‌شود.

هزینه سالیانه مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی

معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: با توجه به پرداخت ۲۰میلیون تومان تسهیلات به هر متقاضی، سالانه برای مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی در کشور ۴ هزار میلیارد تومان هزینه می‌شود.

به گزارش فارس، عزیزالله مهدیان با اشاره به اینکه مقاوم‌سازی مسکن روستایی در کشور از سال 73 و در قالب برنامه‌های توسعه آغاز شد، افزود: با توجه به کند بودن روند مقاوم‌سازی، از اول برنامه چهارم توسعه قرار شد هر ساله 200هزار واحد مسکن روستایی در کشور مقاوم‌سازی شود که تاکنون براساس برنامه برای 2میلیون واحد تسهیلات تامین شده که از این تعداد یک‌میلیون و 760 واحد روستایی منجر به عقد قرارداد با بانک‌ها شد و عملیات ساخت و بهره‌برداری از یک‌میلیون و 550 واحد به پایان رسید.

به گفته وی، سالانه بین 40 تا 50 هزار واحد حادثه دیده هم نیازمند بازسازی در روستاهاست که از سال 84 به بعد هم 360هزار واحد درقالب بازسازی مناطق حادثه دیده مقاوم‌سازی شده‌اند.

مهدیان با اشاره به وجود 5میلیون و 380 واحد روستایی موجود در کشور براساس آخرین سرشماری‌های موجود گفت: تاکنون از این تعداد حدود 2میلیون و 100هزار واحد مقاوم‌سازی شده‌اند که با توجه به احداث و بهسازی برخی واحدهای روستایی توسط خود روستاییان، حدود 40درصد منازل روستایی کشور مقاوم‌سازی شده‌اند.

معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن اظهار کرد: براساس طرح جامع مسکن نیز بنا داریم تا پایان سال 1405 تعداد واحدهای مقاوم‌سازی شده در روستاها را به 75 درصد افزایش دهیم.

به گفته این مسوول، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هیچ کمبود منابع اعتباری برای مقاوم‌سازی واحدهای روستایی ندارد.

 

 

ارسال نظر