آغاز مرحله دوم ماراتن انتخاب شهردار پایتخت

۱۳۹۶/۰۵/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۳۴۰
آغاز مرحله دوم ماراتن انتخاب شهردار پایتخت

گروه راه و شهر‌سازی  آزاده کاری

ماراتن انتخاب شهردار پایتخت امروز با ارائه برنامه‌های مکتوب کاندیداهای تصدی شهرداری به منتخبان شورای پنجم وارد فاز جدید می‌شود. پیش از این و در مرحله نخست این ماراتن، هر یک از اعضای منتخب شورای شهر تهران سه کاندیدا به این شورا معرفی کرد و از مجموع 24 گزینه مورد نظر اعضا، به 7 نفر رای داد. به این ترتیب منتخبان شورای پنجم به لیستی 7 نفره از کاندیداها رسیدند. البته دو نفر از این لیست استعفا کردند، از همین رو، هم اینک گزینه‌های نهایی برای تصدی شهرداری تهران 5 نفر هستند.

زهرا نژادبهرام از منتخبان شورای پنجم در گفت‌وگو با «تعادل» در این باره توضیحاتی ارائه داد و گفت: اعضای شورای پنجم در نخستین جلسه رسمی خود- 12 شهریور - باید اعضای هیات رییسه را انتخاب کنند و بعد از آن نیز 10 روز فرصت داریم تا شهردار را معرفی کنیم. بنابراین فرصت کافی برای تمام کاندیداها وجود دارد تا برنامه‌های خود را تشریح کنند. همچنین اعضای شورا فرصت دارند تا این برنامه‌ها را مورد بررسی قرار دهند.

وی ادامه داد: البته اعضای منتخب شورای پنجم تمام تلاش خود را می‌کنند تا همزمان با نخستین جلسه شورا شهردار نیز معرفی شود اما به هر روی ممکن است تا آن زمان این اتفاق نیفتد.

وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود، قالیباف دفتر خود را تخلیه کرده است نیز گفت: اینها شایعه است و نباید به آن توجه کرد. خود شهردار نیز این موضوع را تکذیب کرده است. نباید به این شایعات توجه کنیم.

به گفته بسیاری از کارشناسان و حتی اعضای شورای چهارم تهران عملکرد 12ساله قالیباف نکات تاریک متعددی دارد. املاک نجومی، ‌استخدام‌های نجومی، شهرفروشی، قطع درختان و از بین بردن باغات و محیط زیست شهر، عدم تلفیق و تفریغ بودجه و حسابرسی از سازمان‌ها و شرکت‌ها که به زعم خود آنها منتج به نتیجه مورد نظر نشده، ناتوانی در رفع معضل آلودگی هوا و بسیاری از موارد دیگر عملکرد شهرداری تهران را زیر سوال برده است. هر چند شهرداری همواره سعی دارد تا با پر رنگ جلوه دادن عملکردش در زمینه حمل و نقل به خصوص توسعه اتوبان‌ها و ساخت مترو بر خیل انتقادات نسبت به این نهاد سرپوش بگذارد، اما برخی بر این گمان هستند که عدم مدیریت صحیح شهری در چند سال اخیر معضلات بزرگی برای شهر و شهروندان تهرانی به وجود آورده است. البته شهردار تهران بر این باور است که در طول مدیریتش بر تهران، چهره شهر را تغییر داده و به لحاظ منظر شهری تغییرات زیادی در شهر به وجود آورده است. البته این گفته چندان هم بیراه نیست و چهره شهر به جای اینکه در جهت راحتی عبور ومرور عابر پیاده تغییر کند با ساخت اتوبان‌ها و پل‌های دو طبقه تبدیل به شهر ماشین‌ها شده است. پل‌ها و اتوبان‌های ساخته شده در عمل نه تنها کمکی به رفع معضل ترافیک نکردند بلکه با ورود خودروهای بیشتر به خیابان‌ها بر آلودگی هوای تهران افزوده شد.

در رویدادی دیگر، به تازگی یکی از اعضای منتخب شورای پنجم از واژه شهر سوخته برای تهران استفاده کرد. قالیباف و مجموعه‌اش به‌شدت نسبت به این واژه واکنش نشان دادند و حتی مهدی چمران رییس شورای شهر تهران نیز استفاده از واژه شهر سوخته را تخریب قالیباف دانست. قالیباف نیز گفته است، برای ورود به لیست شورا‌ها، تهران را شهر سوخته کردند. اما رحمت‌الله حافظی، رییس کمیسیون سلامت و خدمات شورای شهر و یکی از منتقدان سرسخت مدیریت قالیباف در توییتی نوشته: شهر سوخته، شهری است که شهردارش برای پرداخت حقوق کارکنان از بانک وام می‌گیرد و پرداخت آن را بر عهده دیگران می‌گذارد.

 استیضاح قالیباف قانونی نیست

به همین دلیل برخی معتقدند، شورای پنجم نباید سریعا اقدام به انتخاب شهردار جدید کند بلکه قالیباف باید مدتی سر کار باقی بماند و در خصوص تخلفات صورت گرفته و نیز عدم مدیریت مناسب به شورای جدید پاسخگو باشد. حتی عده‌یی فراتر رفته و معتقدند قالیباف باید توسط شورای جدید شهر تهران استیضاح شود. اما به گفته نژادبهرام این کار از لحاظ قانونی انجام شدنی نیست.

وی در این باره توضیح داد: ما از شهردار خواسته‌ایم گزارش کاملی از وضعیت شهر و سازمان شهرداری به ما ارائه کند. این درخواست را از خردادماه به شهردار تهران ارائه کردیم اما تاکنون پاسخی به ما نداده‌اند. البته ما به شهرداری اعلام کرده‌ایم که انعقاد هر نوع قرارداد جدیدی در طول این مدت توسط شورای جدید قابل بررسی است. اما شورا برنامه‌یی برای استیضاح شهردار فعلی ندارد و به لحاظ قانونی هم این کار امکان‌پذیر نیست. به گزارش «تعادل» انتخاب شهردار مناسب برای شهر تهران موضوعی است که اهمیت آن بر هیچ کسی پوشیده نیست و تقریبا بعد از اعلام نتایج انتخابات شورای شهر بحث انتخاب شهردار تهران مورد توجه قرار گرفت.

اعضای منتخب شورای پنجم روش جدیدی را برای انتخاب شهردار اتخاذ کردند. برای این منظور ابتدا تمام اعضا سه نفر گزینه پیشنهادی خود را معرفی کردند. به گفته نژادبهرام برای انتخاب این افراد سه ویژگی اصلی برشمرده شد که عباتند از: اصلاح‌طلبی، پاکدستی و نیز برنامه‌محور بودن. در این مرحله اعضای منتخب شورای پنجم 14 ویژگی را برای شهردار آینده تعیین و بر اساس آن گزینه‌های پیشنهادی خود را مطرح کردند. بر این اساس هر عضو شورا سه گزینه را پیشنهاد داد، اما هنگام رای دادن می‌توانست به 7 نفر رای دهد.

در مرحله بعد۷ نفری که بیشترین آرای ماخوذه را داشتند، وارد مرحله بعد فرآیند انتخاب شهردار شدند. این هفت نفر عبارتند از: محمدعلی نجفی، حسین مرعشی، الهه کولایی، شریعتمداری، مهرعلیزاده، بیطرف و محمدعلی افشانی که به عنوان 7 گزینه نهایی تصدی پست شهردار تهران انتخاب شدند. در ادامه دو نفر از آنها یعنی بیطرف و شریعتمداری برای حضور در دولت از کاندیداتوری انصراف دادند. 5 نفر باقیمانده قرار است امروز برنامه‌های خود را در اختیار اعضای منتخب شورای شهر تهران قرار دهند و اعضا بعد از بررسی این برنامه‌ها گزینه نهایی را به عنوان شهردار تهران معرفی خواهند کرد.

نکته جالب این انتخابات حضور یک زن برای نخستین‌بار در لیست کاندیداهای شهرداری است. نام الهه کولایی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب برای نخستین‌بار به عنوان یک زن در لیست کاندیداهای شهرداری تهران قرار دارد. هرچند به گفته برخی کولایی شانس زیادی برای انتخاب شدن ندارد، اما وی هفته گذشته در مصاحبه‌یی اعلام کرد که حضورش به عنوان کاندیدای شهرداری تهران ویترینی نیست و تمام تلاش خود را برای این منظور انجام می‌دهد.

به گزارش «تعادل» شهر تهران فارغ از بحث جنسیت به شهرداری نیاز دارد که هم مستقل بوده و هم اینکه توانایی و قدرت رایزنی بالایی با نهاد حکومت داشته باشد و بتواند از نهادهای حکومتی برای شهرداری امتیاز بگیرد. کاری که دو شهردار قبلی نتوانستند انجام دهند.

در واقع شهر تهران به دلیل شرایط خاصی که دارد و نیز پایتخت سیاسی و اقتصادی بودن نیاز به شهرداری دارد که در سطح ملی شناخته شده باشد، ظرفیت‌هایش دیده شده و ارتباطاتش تعریف شده باشد تا بتواند مسائل شهر تهران را با کمک تمام نهادهای مرتبط حل کند.

 

12 شهریورماه شورای پنجم آغاز به کار می‌کند

رییس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای استان تهران با تاکید بر اینکه اصلاحیه قانون جدید شوراها هنوز از طرف دولت ابلاغ نشده است، گفت: براساس تفسیر موجود مطابق با قانون سابق شوراها، دوازدهم شهریورماه تاریخ آغاز به کار شورای پنجم است. به گزارش ایلنا، علیرضا رحیمی در راستای پایان دادن به تمام شبهات موجود درباره زمان آغاز به کار شورای پنجم گفت: براساس آخرین اصلاحیه قانون شوراها که این هفته در شورای نگهبان تایید شد، زمان رسمی آغاز به کار شوراهای پنجم در سراسر کشور چهاردهم مرداد است، اما قانون هنوز رسمیت لازم را ندارد.  او تصریح کرد: براساس مفاد قانون مدنی، رسمیت یافتن قانون منوط به ابلاغ رییس‌جمهور است و پانزده روز پس از ابلاغ، اعتبار رسمی و قابلیت اجرا پیدا خواهد کرد، اما از آنجا که معاونت قوانین مجلس از اصلاحیه قانون شوراها ایراد شکلی گرفته، ابلاغیه دولت به تاخیر افتاده است. لذا قانون جدید رسمیت لازم را ندارد تا بتوانیم چهاردهم مرداد را زمان آغاز رسمی کار دوره پنجم شورا اعلام کنیم.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه اصلاحیه قانون شوراها هنوز جنبه رسمی ندارد، افزود: براساس تفاسیر موجود مطابق با قانون سابق عمل خواهد شد و 12شهریورماه شورای پنجم رسما آغاز به کار می‌کند و اصلاحیه قانون شوراها از دوره بعدی لازم‌الاجراست.

 

 

 

ارسال نظر