ایرانشهر

۱۳۹۶/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۹۶۳

 بیشترین گرانی خانه در کدام منطقه تهران است

آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که هر مترمربع واحد مسکونی در تهران به طور متوسط 4میلیون و ۶۰۰هزار تومان بوده که با رشد بیش از 6درصدی نسبت به تیرماه سال قبل همراه شده است. در این بین منطقه ۱۲ تهران با رشد ۱۳درصدی متوسط قیمت هر متر بالاترین حد افزایش قیمت را داراست.

به گزارش ایسنا، تازه‌ترین آمارهای منتشره بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در شهر تهران از این حکایت دارد که در تیرماه سال جاری تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی حدود ۱۴.۵هزار واحد ثبت شده که نسبت به خردادماه تا ۲.۵درصد معاملات کاهش یافته است. بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا نشان می‌دهد که واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۴۶.۲درصد بیشترین سهم از واحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص داده‌اند. این تغییر در مقایسه با تیرماه سال قبل ۵.۸ درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت ۶ تا ۱۰ سال و بیش از ۱۵ سال افزوده شده است. در مناطق ۲۲گانه تهران منطقه5 با ۱۶.۵درصد از کل معاملات بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را دارا بوده است. همچنین منطقه 4 با ۱۰.۹ و منطقه 2 با ۹.۴ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در مجموع ۷۳.۱ درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در تهران مربوط به ۱۰ منطقه شهری و ۲۶.۹ درصد باقیمانده به ۱۲ منطقه دیگر اختصاص دارد. اما در رابطه با تغییرات قیمت نیز این آمار بیانگر آن است که متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی تهران حدود ۴میلیون و ۶۰۰هزار تومان بوده که نسبت به تیرماه سال گذشته ۶.۲ درصد افزایش دارد. بیشترین رشد متوسط قیمت در تیرماه نسبت به ماه مشابه سال قبل مربوط به منطقه ۱۲ با حدود ۱۳ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت به منطقه یک با ۱.۳ درصد تعلق دارد. در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده حدود ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به منطقه یک و کمترین آن با 2میلیون و ۲۷۰ هزار تومان به منطقه ۱۸ اختصاص دادند. همچنین آمارهای بانک مرکزی که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، درباره تحولات اجاره‌بهای مسکن در تیرماه نیز حاکی از آن است که شاخص کرایه مسکن اجاری در تهران ۱۱درصد و در کل مناطق شهری تا ۹.۳ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد دارد.

 عقب‌نشینی عربستان به نفع ایران در پروازهای حج

همان‌طور که در چند روز گذشته نیز گمانه‌زنی‌های گسترده‌یی درباره چگونگی مدیریت پروازهای حج مطرح شده بود، به نظر می‌رسد در عمل عربستان‌سعودی علاقه خود به حضور در پروازهای حج ایران را کاهش داده است. به گزارش ایسنا، در طول سال‌های گذشته و پیش از به وجود آمدن مشکلاتی که به توقف عملیات حج ایرانی‌ها در سال قبل منجر شد، به شکل سنتی انجام پروازهای حج میان ایرلاین‌های ایرانی و سعودی تقسیم می‌شد و به این ترتیب 50درصد بازار به هر یک از دو کشور می‌رسید. این نوع از عملکرد که براساس تعهدات بین‌المللی صنعت هوایی انجام می‌شود تا دو طرف بتوانند به‌طور مساوی از بازارهای مشترک به وجود آمده، استفاده کنند، بنا بود در عملیات حج امسال نیز پیگیری شود. به این ترتیب مقامات ایرانی در برنامه‌ریزی‌های ابتدایی خود اعلام کردند نیمی از پروازهای زائران ایرانی را ایران‌ایر و نیمی دیگر را ایرلاین‌های سعودی انجام خواهند داد. هر چند از ابتدا نیز این ابهام مطرح بود که احتمال دارد شرکت‌های سعودی بنا به دلایل مدنظر خود حضور خود را در پروازهای ایرانی کاهش دهند. وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد پس از گمانه‌زنی‌های مختلف عربستان نیمی از بازار خود را به ایرلاین‌های ایرانی واگذار کرده است و به این ترتیب 75درصد از پروازهای امسال حجاج ایرانی را هواپیماهای داخلی کشور مدیریت خواهند کرد. طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، عملیات حج امسال از روزهای ابتدایی مرداد‌ آغاز شده و تا روز چهارم مهرماه و بازگشت آخرین گروه از زائران ادامه خواهد داشت و در این فرآیند هواپیماهای مختلفی از بدنه ناوگان ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که در این بین پرنده‌های باریک بدنه نیز یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ها خواهند بود. به‌دنبال بالا گرفتن اختلافات سیاسی میان ایران و عربستان‌سعودی سال گذشته عملیات حج تمتع ایرانیان متوقف شد و پس از انجام مذاکرات گسترده از امسال دوباره از سر گرفته می‌شود.

 نبود ساختار احداث خط‌آهن سریع‌السیر تهران-اصفهان

جبارعلی ذاکری معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: راه‌آهن ساختار لازم برای انجام پروژه احداث راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان را ندارد ولی در حال ایجاد ساختارهای آن است.

به گزارش مهر، وی درباره ورود شرکت راه‌آهن به حوزه زیرساخت و احداث خط‌آهن اظهار کرد: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور پروژه‌های راه‌آهن کرمان-زاهدان، اصفهان-شیراز، دوخطه کردن تهران-میانه و آستارا-آستارا را تکمیل کرد و پس از اتمام زیرسازی و ریل‌گذاری، این پروژه‌ها را به شرکت راه‌آهن واگذار کرد. وی با بیان اینکه همواره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، همه پروژه‌های ریلی را در پایان مرحله ریل‌گذاری به راه‌آهن واگذار می‌کند، افزود: پس از آن نیز شرکت راه‌آهن فعالیت نصب علایم ارتباطی و سیگنالینگ مسیر را برای بهره‌مندی از تکنولوژی‌های نوین ارتباطی آغاز می‌کند و هیچ‌گاه نصب علایم سیگنالینگ دراختیار شرکت ساخت و توسعه نبوده است. معاون مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه ادامه داد: برنامه‌ریزی واگذاری فعالیت‌ها در دو بخش احداث و سیگنالینگ مصوبه و ابلاغیه سازمان برنامه و بودجه است. علت آن نیز توانایی راه‌آهن در بخش سیگنالینگ است و باتوجه به تجربه‌یی که در پروژه‌های قبلی به‌خصوص راه‌آهن بافق-مشهد دارند و همچنین وجود ساختار لازم برای نصب علایم ارتباطی خط‌آهن در شرکت راه‌آهن، آنها بهتر می‌توانند این مرحله از پروژه‌های زیربنایی ریلی را انجام دهند.

 

ارسال نظر