در شهر

۱۳۹۶/۰۵/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۸۸۶

 فروش شتابزده املاک شهرداری خلاف قانون است

غلامرضا انصاری، عضو کمیسیون برنامه‌ و بودجه شورای چهارم با اشاره به اینکه شهرداری در ماه‌های پایانی قراردادهای میلیاردی با افراد نامشخص می‌بندد، گفت: مطمئن هستم در آینده تخلفات زیادی که در این دوران رخ داده، آشکار خواهد شد.

 انصاری در گفت‌وگو با ایلنا، فروش املاک شهرداری آن هم در این روزهای آخر را کاری غیراخلاقی دانست و گفت: فروش شتابزده املاک شهرداری مدیریت شهری آینده را با مشکل روبه‌رو خواهد کرد و این اقدام در عرف و اخلاق جایی ندارد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به واگذاری ساختمان‌های اداری شهرداری تهران به اشخاص نامعلوم تصریح کرد: بخشی از ساختمان‌های اداری به خصوص ساختمان شرکت سرمایه‌گذاری، واقع در خیابان آفریقا در حال واگذاری است. برخی ساختمان‌های بزرگ‌مقیاس هم در قبال بدهی‌های شهرداری با دستگاه‌های مختلف تهاتر می‌شوند. همچنین یک‌سری تعهدات جدید نیز در حال شکل‌گیری است که نمونه‌اش همان واگذاری مراکز بهاران به قرارگاه جهادی امام رضا (ع) است.

او با تاکید بر اینکه مدیری که در حال ترک مجموعه‌یی است، نباید قرارداد طویل مدت با جایی ببندد، افزود: بخش قابل توجهی از اقداماتی که در مجموعه مدیریت شهری انجام می‌شود، حتی بودجه مصوب خود شورا را نیز دور می‌زند. بدین معنا که یک‌سری از پروژه‌های غیر مصوب را در قالب پروژه مصوب جازده و در حال انجام یکسری جابه‌جایی‌ها هستند. با وجود تذکرات ما در شورا این روند کماکان ادامه دارد.

این عضو شورای شهر در تشریح بار منفی اقدامات اخیر شهرداری برای مدیران بعدی افزود: این اقدامات بار مالی افزوده‌یی برای مدیریت شهری آینده در پی خواهد داشت. با توجه به کاهش چشمگیر فروش تراکم و درآمدهای ناپایدار شهری، ایجاد چنین تعهداتی برای مدیریت آینده مشکل و تهدید ایجاد خواهد کرد. با این شرایط این نگرانی وجود دارد که مدیریت شهری آینده حتی نتواند از پس پرداخت حقوق پرسنل و انجام خدمات شهری جاری هم برآید. انصاری با اشاره دوباره به ماهیت نامعلوم قرارگاه جهادی امام رضا (ع) و روابط اقتصادی نامعلومش با شهرداری گفت: تکلیف قرارگاه جهادی که پیش از این در صحن علنی در موردش تذکر دادم، هم هنوز مشخص نشده است و معلوم نشد این قرارگاه بالاخره به کجا وابسته است؟ کل قراردادی که برای واگذاری مراکز بهاران با قرارگاه جهادی امام رضا (ع) بستند نیز غیرقانونی بود.

 اثر منفی «مالیات بر ارزش افزوده» بر شهرداری‌ها

مهدی چمران، رییس شورای عالی استان‌ها در اختتامیه دوره چهارم شورای عالی استان‌ها اظهار کرد: هم‌اکنون لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است که در صورت تصویب آن فلج می‌شوند.

وی افزود: تبدیل این لایحه به قانون همه شوراها را درهم خواهد پیچید و در صورت تصویب آن دیگر چیزی به عنوان استقلال شورا و شهرداری باقی نخواهد ماند.

چمران اظهار کرد: در تدوین لایحه نهایی این قانون هیچ هماهنگی با شوراها و کمیسیون شوراها در دولت انجام نشد. طبق این لایحه عوارض و تمام مبالغی که در اختیار شهرداری به عنوان مالیات بر ارزش افزوده قرار می‌گیرد تبدیل به مالیات می‌شود که باید به خزانه دولت منتقل و جزو دارایی دولت محسوب شود. رییس شورای عالی استان‌ها ادامه داد: بر اساس این لایحه شهرداری‌ها برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده باید طی تفاهمنامه‌هایی از طریق سازمان برنامه و بودجه و موافقت با برنامه‌های پیش‌بینی شده، اقدام کنند که روندی زمانبر است.

وی با بیان اینکه شهرداری‌ها همیشه از کمبود بودجه رنج می‌برند، تاکید کرد: دولت و مجلس باید به جای اینکه عوارض شهرداری‌ها را گرفته و به مالیات تزریق کنند، مالیات را از کسانی دریافت کنند که درآمدهای کلان دارند نظیر دلالان و واسطه‌ها که با وجود درآمد بالا هیچ مالیاتی نمی‌پردازند.

چمران گفت: نامه‌یی از سوی شورای عالی استان‌ها

در‌خصوص آسیب‌هایی که این لایحه برای شوراها دارد در دست تهیه است و باید اعضای شورای عالی استان‌ها این آسیب‌ها را برای نمایندگان شهرهای خود در مجلس تشریح کنند.

رییس شورای عالی استان‌ها یادآور شد: اعضای شوراها باید طلبکارانه با نمایندگان شهرهای خود در مجلس در این خصوص مذاکره و از تصویب لایحه جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه درآمدهای پایدار نیز موضوعی مقابل مالیات بر ارزش افزوده است، اضافه کرد: تمام منابع درآمدی پایدار در قالب لایحه تدوین و در تلاش هستیم به صورت دوفوریتی در مجلس شورای اسلامی مطرح شود.

 آلودگی آب‌ها با راه‌اندازی سیستم فاضلاب شهر تهران

رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه در مورد مساله آب استناد ما به وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست است، گفت: ممکن است آلودگی منابع زیرزمینی آب با راه‌اندازی سیستم فاضلاب شهر تهران بیشتر شود. محمد حقانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه درمورد آلودگی آب تهران شورای شهر در درجه اول به استناد وزارت بهداشت و درمان و سپس سازمان حفاظت محیط زیست به مساله ورود می‌کند، اظهار کرد: برداشت‌های غیرمجاز از سفره‌های زیرزمینی آب و پایین رفتن این سفره‌ها، بسته شدن ذخیره‌گاه‌هایی که در دل زمین وجود داشت و تزریق مجدد آب به سفره‌های زیرزمینی به علت برداشت‌های غیرمجاز سبب می‌شود آب کیفیت خود را از دست بدهد.

رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه آب یک بحث امنیت ملی است و در کمیته‌یی در شورای امنیت کشور مورد بحث است، تصریح کرد: نیترات آب تهران در برخی مناطق شهری ازجمله منطقه 4 بالا بود. علاوه بر نیترات، نیتریت نیز باید بررسی شود که ممکن است کم و بیش مشکلاتی داشته باشند.

حقانی ادامه داد: با راه‌اندازی سیستم فاضلاب شهر تهران ممکن است، مشکل آلودگی سفره‌های زیرزمینی بیشتر شود چرا که سطح آب‌های زیرزمینی پایین‌تر می‌آید. درحال حاضر بیش از دوسوم فاضلاب شهر تهران اجرا شده و نزدیک به 40 درصد انشعابات آب و فاضلاب وصل شده است.

وی بیان کرد: متاسفانه شورای شهر چهارم تن به پذیرفتن مساله راه‌اندازی تصفیه‌خانه در منطقه‌هایی که الزام دارند، نداد. با انجام این کار می‌توانستیم بخش اضافی آب را به زمین تزریق کنیم. تخلیه شدن سفره‌های آب زیرزمینی سبب نشست زمین در شهر تهران شده است. در حال حاضر در شهر تهران سالانه 36سانتی‌متر نشست زمین داریم که در آینده نمی‌توان عوارض آن را جبران کرد. حقانی گفت: علت تمام این اتفاقات بی‌برنامه بودن و عدم مدیریت صحیح است. امیدواریم شورای شهر آینده به مسائل زیست‌محیطی توجه بیشتری داشته باشد.

 

ارسال نظر