پیشنهاد جبران زیان زمین‌گیری توپولف‌ها‌‌ در بودجه ۹۷

۱۳۹۶/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۷۳۳

رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در حال پیگیری هستیم تا زیان شرکت‌های دارای توپولف که ناوگان آنها در گذشته زمین‌گیر شده است، به نحوی در‌ بودجه سال آینده لحاظ شود.

علی عابدزاده در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه از نظر نیروی انسانی و خلبان کمبودی در کشور نداریم، اظهار کرد: البته شرکت‌های هواپیمایی باید از نظر تربیت خلبان و به‌روز‌‌سازی آموزش‌ها‌ تلاش کنند.

وی درباره پیگیری‌های حقوقی شرکت‌های هواپیمایی که در گذشته توپولف در ناوگان خود داشتند اما بنا بر الزام سازمان هواپیمایی وقت آن را زمین‌گیر کردند، توضیح داد‌: این شرکت‌ها درخواست خود را در این موضوع به سازمان هواپیمایی کشوری ارائه داد‌ه‌اند، سازمان هواپیمایی‌ هم به عنوان حاکمیت صنعت، این موضوع را پیگیری کرده و به دولت پیشنهاد داده است. معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال پیگیری هستیم تا زیان شرکت‌های دارای توپولف که ناوگان آنها در گذشته زمین‌گیر شده است، به نحوی در‌ بودجه سال آینده لحاظ شود. رییس سازمان هواپیمایی اضافه کرد: ‌ابتدا باید تقاضا‌ی درج این موضوع را در بودجه داشته باشیم و پس از آن براساس بودجه، بازپرداخت‌ها یا تهاتر انجام شود.

بر اساس این گزارش، اواخر سال 1389 بود که بنا به دستور رییس وقت سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت‌های هواپیمایی دارای هواپیمای توپولف، مکلف شدند از ابتدای اسفندماه 89، هواپیماهای توپولف خود را زمین‌گیر کنند؛ در آن زمان 4شرکت هواپیمایی، 23 فروند هواپیمای توپولف ملکی داشتند که زمین‌گیر شدند، ضمن آنکه تعدادی هواپیمای توپولف اجاره‌یی هم وجود داشت که آنها نیز رفتند.

بنا به گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی‌ تعدادی از آن توپولف‌ها در همان سال‌ها خریداری شده بودند، بنابراین الزام به زمین‌گیری آنها موجب بروز زیان سنگینی برای شرکت‌های هواپیمایی شد؛ این از رده خارج شدن توپولف‌ها به نوعی هزینه‌هایی برای شرکت‌های هواپیمایی به دنبال داشته است زیرا این هواپیماها زمانی که از رده خارج شد‌ند هنوز عملیاتی بود‌ند و برخی شرکت‌های هواپیمایی بابت خرید این هواپیماها هنوز به دولت بدهکار هستند. به عنوان مثال 14فروند از این هواپیماها متعلق به شرکت هواپیمایی ایرا‌ن‌ایرتور بود که 90میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی برای خرید این هواپیماها از دولت پول گرفته بود.

 

ارسال نظر