ایران در کانون پروژه «یک کمربند، یک جاده»

۱۳۹۶/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۷۳۲

روزنامه نیویورک تایمز طی گزارشی نوشت: با توسعه پروژه«یک کمربند، یک جاده» قرار است بیش از یک تریلیون دلار صرف سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی در ۶۰ کشور اروپایی، آسیایی و آفریقایی شود و ایران از نظر استراتژیک در مرکز این پروژه قرار دارد.

به گزارش تسنیم به نقل از نیویورک تایمز، زمانی که ژوائو رولین، کارآفرین چینی برای نخستین بار در مورد فرصت‌های تجاری در شرق ایران شنید به دیده تردید به آن نگریست اما بعدا وی نقشه‌یی خرید و شروع به مطالعه بیشتر بازار ایران کرد.

رو لین 49ساله درحالی که در اتوبان تهران- مشهد رانندگی می‌کند، می‌گوید:«بسیاری از کشورها حتی اروپا به ایران نزدیک هستند. ایران در مرکز همه‌ چیز قرار دارد.»

ایران برای هزاران سال به عنوان قطب داد و ستد و نقطه اتصال شرق و غرب شناخته می‌شده است. اکنون که در سال‌های آتی و با توسعه بیشتر پروژه «یک کمربند، یک جاده» چین قرار است بیش از یک تریلیون دلار صرف سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی در 60 کشور اروپایی، آسیایی و آفریقایی شود، ایران از نظر استراتژیک در مرکز همه این طرح‌ها قرار دارد.

درست مثل تکه‌های یک پازل ژئوپلیتیک، اجزای مختلف شبکه زیرساختی مورد نظر چین درحال قرار گرفتن در کنار یکدیگر هستند. در شرق ایران، کارگران چینی مشغول مدرنیزه کردن مسیرهای ریلی اصلی کشور، استاندارد کردن اندازه ریل‌ها، بهبود بستر قرار گرفتن ریل و بازسازی پل‌ها هستند و هدف نهایی آنها اتصال ریلی تهران به ترکمنستان و افغانستان است.

همین اتفاق تا حد زیادی در غرب ایران درحال رخ دادن است، جایی که کارگران راه آهن مشغول اتصال تهران به ترکیه و در نهایت به اروپا هستند. پروژه‌های ریلی دیگر نیز قرار است، تهران و مشهد را به بنادر آب‌های عمیق در جنوب کشور متصل کنند.

ایران که در طول سال‌های تحریم غرب، وابستگی بیشتری به پکن پیدا کرده اکنون نقشی حیاتی در توانایی چین برای محقق کردن بلندپروازی‌های حمل و نقلی‌اش ایفا می‌کند. مسیرهای دیگر به سمت بازارهای کشورهای غربی طولانی‌تر هستند و از مسیر روسیه می‌گذرند که یکی از رقبای احتمالی چین به شمار می‌رود. اصغر فخریه‌کاشان، معاون وزیر راه ایران گفت:«این طور نیست که اگر ما مشارکت نکنیم، پروژه آنها لغو شود. اما اگر آنها می‌خواهند در زمان و پولشان صرفه‌جویی کنند باید کوتاه‌ترین مسیر را انتخاب کنند.» وی درحالی که لبخند می‌زد، افزود:«ایران مزیت‌های سیاسی‌ای نیز در مقایسه با روسیه دارد. آنها خیلی علاقه‌مند به کار کردن با ما هستند.»

برخی دیگر اما نگران‌اند که سرمایه‌گذاری عظیم چین در ایران و افزایش حضور چینی‌ها در اقتصاد ایران موجب وابسته‌تر شدن تهران به چین شود. چینی که هم‌اکنون به بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران تبدیل شده است. چین نیز یک بازار مهم برای نفت ایران است و به دلیل پا برجا بودن تحریم‌های یکجانبه دولت امریکا که مانع از همکاری بانک‌های بزرگ غربی با ایران می‌شود تنها منبع تامین مقادیر بزرگ سرمایه‌یی است که ایران برای پروژه‌های بزرگ زیرساختی‌اش به آنها نیازمند است. مهدی تقوی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران نیز در این باره گفت:«چین دارد در ایران جایگاه برتری پیدا می‌کند.» وی افزود:«مقامات ایرانی در اینکه وابستگی به چین زیاد شود، مانعی نمی‌بینند. ما داریم به این سمت پیش می‌رویم».

 

ارسال نظر