توسعه، نیازمند کارشناسی و اعتدال است

۱۳۹۶/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۷۲۰

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی لازمه توسعه کشور را حرکت در مسیر عقلانیت، مدارا، اجماع‌سازی همراه با سخت‌کوشی عنوان کرد و این موارد را برای بهبود متوسط رشد کشور لازم دانست.

به گزارش ایسنا، علی ربیعی در جلسه شورای اداری استان مرکزی، گفت: دولت روحانی به واسطه رای مردم انتخاب شده است و من براساس تجارب و تحقیقات معتقدم مردم به یک روش و برنامه رای داده‌اند.

ربیعی با بیان اینکه مردم به یک برنامه و امتداد این برنامه رای دادند و در حقیقت مردم با این انتخاب نشان دادند که مطالبه آنها برنامه‌یی اقتصادی است که در آن امیدواری نسبت به بهبود شرایط وجود داشته باشد، اظهار کرد: در واقع مردم به آرامش و اعتدال رای دادند.

وی با تذکر این نکته که مردم از عقب‌گرد کشور به وضعیت قبل هراس داشتند، عنوان کرد: مردم خواستار برنامه‌هایی بودند که کشور را رو به جلو هدایت کند و قطعا حق نداریم با افراط مردم را به سمت سقوط سوق دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه یکی از خصوصیات دولت تدبیر و امید منادی عقلانیت بودن است، افزود: در تبلیغات انتخاباتی سیاست‌هایی اعلام شد که می‌توانست در کوتاه‌مدت آثار خوبی به همراه داشته باشد، اما مردم به برنامه‌هایی با چشم‌انداز بلندمدت رای دادند که این برنامه‌ها در قالب کار کارشناسی محقق می‌شود.

ربیعی ادامه داد: محور برنامه‌های مدیران و نگاه آنها نیز باید بر اساس انتخاب مردم شکل بگیرد و عقلانیت، انجام کارهای کارشناسی و تصمیم‌هایی بر اساس اعتدال باید در سرلوحه امور قرار بگیرد.

 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در کشور با کسری 56 درصدی در رشد مواجه هستیم، افزود: ما باید به سمت تولید حرکت کنیم تا رشد 8درصدی محقق شود. اگر در پنج سال آینده هر سال این میزان رشد حاصل شود که در مجموع رشد 40درصدی محقق خواهد شد، تنها توانسته‌ایم بخشی از عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم.

وی تاکید کرد: سال 95 برخی بخش‌ها رشد دو رقمی را تجربه کردند و در این دولت چند درصدی رشد در بخش‌های مختلف اتفاق افتاد، اما در دوران هشت ساله قبل از این دولت وضعیت رشد متوسط کشور مناسب نبود و این کسری‌ها باید جبران شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر این نکته که امروز بیش از گذشته در برابر نسل آینده مسوول هستیم، عنوان کرد: باید جامعه را به مرزهایی برسانیم که بیش از امروز موفقیت‌ در امور حاصل شود و قطعا سخت کوشی این مهم را محقق می‌کند.

ربیعی تاکید کرد: میزان کار مفید باید افزایش یابد. قطعا بالا بردن راندمان کار دشوار است، اما با سخت کوشی می‌توان به این موفقیت دست یافت.

وی عنوان کرد: اگر بخواهیم جامعه رنگ خوشبختی ببیند باید 20 سال عقلانیت و سخت‌کوشی در این کشور تداوم داشته باشد تا در قالب برنامه‌هایی با این محوریت بتوانیم فاصله خود را با پیشرفت‌هایی که در دنیا صورت گرفته کاهش دهیم و به آنها نزدیک شویم.

ربیعی بیان کرد: دولت روحانی دولت مدارا و اجماع‌سازی است. اجماع‌سازی در واقع تجمیع توان و تلاش همگانی است که این مهم می‌تواند برای توسعه کشور بسیار موثر واقع شود. وی با تاکید بر این نکته که باید بر محور مدارا، اجماع‌سازی، عقلانیت و سخت‌کوشی حرکت کنیم، عنوان کرد: دولت روحانی در واقع بر اساس این موارد برنامه‌ریزی و حرکت می‌کند و باید به همین سبک و سیاق برنامه‌ها را تعریف و اجرا کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر این نکته که اجماع‌سازی تنها به اجماع‌سازی جناح‌ها محدود نمی‌شود، بیان کرد: اجماع‌سازی باید در سطوح مختلف در طبقات مختلف، صنوف، خیرین و سایر بخش‌ها انجام شود که شاهد هم‌افزایی مطلوبی باشیم.

ربیعی با بیان اینکه باید کانون‌های تغییر و تحول در استان‌ها ایجاد شود، ادامه داد: استان‌هایی که رشد خوبی داشته‌اند استان‌هایی هستند که اجماع‌سازی مناسبی در آنها شکل گرفته‌ و روحانیون و مسوولان در کنار یکدیگر حرکت کرده‌اند.

وی افزود: برخی افراد برای جامعه ابراز نگرانی می‌کنند، اما از طرفی رفتارشان به نحوی است که بازدارندگی ایجاد می‌کند. بعضا شاهد هستیم که 70درصد انرژی یک مدیر صرف از بین بردن مزاحمت‌ها می‌شود، به نوعی آزار ساختاری اتفاق می‌افتد به این معنا که ساختارها یکدیگر را آزار می‌دهند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: در دولت چند جهت‌گیری در کنار هم دنبال شده است. سیاست‌هایی که در بخش خارجی در نظر گرفته شده آثار مهمی را به دنبال داشته است. ربیعی ادامه داد: در استان مرکزی 950 میلیون دلار پروژه با مشارکت دیگر کشورها انجام شده و دو میلیارد دلار در حال مذاکره است و این دقیقا ناشی از سیاست‌گذاری‌های درست در بخش روابط خارجی است.

وی با تاکید بر این نکته که ما باید از بازار جهانی سهم مناسبی به دست آوریم ادامه داد: 700هزار میلیارد تومان اعتبار برای رشد کشور مورد نیاز است. بخشی از این میزان سرمایه از طریق منابع بانکی و از طریق بازار سرمایه تامین می‌شود، اما قطعا بخشی باید از طریق سرمایه‌گذاری خارجی تامین شود. ربیعی با تاکید براین نکته که رشدی که در بخش‌های مختلف از جمله اشتغال عنوان می‌شود واقعی است و به واقع رخ داده است، افزود: به جای اینکه کل رشد محقق شده را نقد کنیم باید سوال درست پرسیده شود و در واقع بپرسیم که چرا این رشد در زندگی مردم ملموس نیست؟وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این سوال، عنوان کرد: معمولا رشدهایی که بعد از رکود طولانی رخ می‌دهد کم کیفیت است، از طرفی این نوع رشدها در بخش‌هایی صورت می‌گیرد که اثر کوتاه‌مدت ندارد و در طولانی مدت و در صورت تداوم اثرگذار خواهند بود و این موضوع باید درک شود. ربیعی بیان کرد: در اشتغال با چند مساله روبرو شدیم که یکی از آنها تثبیت شغل است. استان مرکزی در این خصوص بیشترین درگیری را دارد و مسائلی نیز در ارتباط با برخی صنایع مطرح شده که با همکاری استاندار نمایندگان در راستای رفع مشکل تلاش خواهد شد. وی با تاکید بر این نکته که توقف و بروز چالش‌های اساسی در یک صنعت حداقل 10 سال زمان می‌برد و این وضعیت یک ساله به وجود نیامده است، عنوان کرد: تثبیت شغل مشکلی بود که در این دوره با آن مواجه بودیم و بخشی از منابع در این بخش صرف شد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در چهار سال گذشته نزدیک به 300هزار تثبیت شغل مورد پیگیری قرار گرفت، عنوان کرد: از طرفی بخشی از جوانان کشور در دهه 60 و دهه 70 به دانشگاه ورود پیدا کردند و در دهه 90 با انتظارات جدید در حوزه کار به بازار کار وارد شدند و این در حالی است که برخی افراد مهارت کافی برای پذیرش یک شغل را ندارند.

 

 

ارسال نظر