ایرانشهر

۱۳۹۶/۰۵/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۶۵۸

هنوز منتظر ریل ملی هستیم

معاون ساخت راه‌آهن شرکت ساخت با اشاره به عملکرد قابل توجه دولت در سرعت گرفتن ریل‌گذاری پروژه‌های جدید اعلام کرد، سرعت ریل‌گذاری به حدی رسیده که در بعضی نقاط شرکت‌های سازنده تجهیزات باید به نحوه پیشرفت پروژه‌ها برسد.

علی ذاکری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در طول ۱۰۰روز ابتدایی سال جاری بیش از ۲۵۰کیلومتر ریل‌گذاری جدید صورت گرفت که این روند برابر با میانگین ریل‌گذاری سالانه کشور در طول ۲۰سال گذشته بوده است.

وی ادامه داد: از این رو ما نه تنها مشکلی برای خرید تجهیزات ساخته شده در حوزه ریلی نداریم که حتی در بعضی از محورها، شرکت‌های سازنده این تجهیزات از سرعت عملکرد دولت عقب هستند.

معاون ساخت راه‌آهن شرکت ساخت در پاسخ به اینکه آیا در حوزه تامین ریل جدید برای پروژه‌های در دست احداث نیز مشکلی وجود دارد، اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به تحولاتی که در زمینه تامین مالی پروژه‌های زیربنایی اولویت‌دار صورت گرفت، امروز این طرح‌ها از نظر تامین اعتبار شرایط مناسبی دارند و با پیگیری‌های صورت گرفته، مشکلی برای تامین اصلی‌ترین تجهیزات لازم مانند ریل وجود ندارد.

ذاکری درباره آخرین وضعیت تحویل ریل ملی از سوی ذوب‌آهن اصفهان نیز توضیح داد: این شرکت از چند ماه قبل قراردادی با شرکت راه‌آهن نهایی کرده تا بخشی از ریل مورد نیاز این بخش را تامین کند که البته طبق آخرین ارزیابی‌ها هنوز این ریل به راه‌آهن نرسیده و پیگیری‌ها ادامه دارد. وی اضافه کرد: در صورت اجرایی شدن این قرارداد با راه‌آهن، شرکت ساخت آمادگی دارد تا قراردادهایی را برای خرید ریل ملی نهایی کند هر چند این موضوع منوط به نهایی شدن فرآیند ساخت و تضمین کیفیت ریل‌های تولید شده در داخل خواهد بود.

مصرف روزانه 4 میلیون لیتر سوخت هواپیما

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از پرداخت بدهی‌های معوقه ایرلاین‌ها به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی خبر داد.

مقصود اسعدی‌سامانی در گفت‌وگو با مهر در واکنش به خبر بازاریابی شرکت نفتی شل برای سوخت هواپیمای تولیدی ایران گفت: این اتفاق به خاطر توانمندی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران است که می‌تواند بیش از نیاز حمل و نقل هوایی داخل سوخت هواپیما تولید کرده و مازاد آن را صادر کند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: ایرلاین‌های ایرانی مشکل تهیه سوخت هواپیما را ندارند. وی با بیان اینکه روزانه 4میلیون لیتر سوخت هواپیما در بخش مسافری مطرح می‌شود، افزود: این حجم تولید مقدار کمی نسبت به سایر کشورهای همسایه است که در نتیجه با توجه به بالا بودن تولید بنزین هواپیما در داخل مازاد آن صادر خواهد شد.

وی درباره بدهی شرکت‌های هواپیمایی به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: درحال حاضر بدهی‌های قبلی پرداخت شده و ایرلاین‌ها بدهی معوق ندارند. ضمن اینکه برای خریدهای جدید سوخت نیز توافق شده تا هر بار که ایرلاین‌ها سوخت خریداری می‌کنند از طرف شرکت پخش فرآورده‌های نفتی صورت حساب صادر شده و شرکت‌های هواپیمایی پول آن را پرداخت می‌کنند.

به گفته اسعدی‌سامانی درحال حاضر شکایت شرکت پخش از ایرلاین‌ها متوقف مانده و موضوع بدهی شرکت‌های هواپیمایی بابت سوخت هواپیما محل اختلاف ایرلاین‌ها با وزارت نفت نیست.

رشد ۲درصدی جمعیت شهرنشینی در کشور

ناصر امانی، معاون برنامه‌ریزی توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران در نخستین جلسه کمیته آمار بخشی کلان‌شهرهای کشور گفت: نتایج سرشماری سال ۹۵ مرکز آمار حاکی از رشد ۲درصدی جمعیت شهرهاست.

به گزارش مهر، امانی در نخستین جلسه کمیته آمار بخشی کلان‌شهرهای کشور که با حضور رییس مرکز آمار ایران، معاونان آمار و برنامه‌ریزی کلان‌شهرهای کشور و معاونان برنامه‌ریزی و هماهنگی مناطق برگزار شد، تصریح کرد: عمده رشد جمعیت کشور در کلان‌شهرها رخ داده و درصد بالایی از جمعیت کنونی کشور در کلان‌شهرها مستقر هستند.

معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران ادامه داد: در راستای آمارگیری‌ها از کلان‌شهرها نیز موفقیت‌های خوبی داشته‌ایم به‌طوری که تعامل بسیار خوبی بین استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و مدیریت‌های شهری با مرکز آمار شکل گرفته است.

امانی با ابراز خوشحالی از اینکه آمارگیری‌ها به شیوه‌های نوین امکان‌پذیر شده است، خاطرنشان کرد: اگر آمار و اطلاعات تخصصی‌تر و جزیی‌تر جمع‌آوری شوند، بی‌شک در روند برنامه‌ریزی‌ها بهتر می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.

از همین رو امیدواریم دوره‌های بعد سرشماری و آمارگیری‌ها بهتر باشند تا برای آینده جهت برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر به کار آیند. به ویژه در شرایط پیش‌رو که برنامه‌های ۵ساله شهرداری‌های سراسر کشور در سال آخر قرار دارند و در شهرداری تهران از هم‌اکنون استارت تدوین برنامه ۵ ساله سوم نیز زده شده است.

 

 

ارسال نظر