افزایش 11درصدی تردد خودروها در راه‌های کشور

۱۳۹۶/۰۵/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۶۵۶
افزایش 11درصدی تردد خودروها در راه‌های کشور

رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌یی گفت: طبق گزارش دستگاه‌های ترددشمار در چهار ماه نخست امسال هر ساعت 365دستگاه خودرو در راه‌های کشور تردد کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 10.9درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش ایرنا، داود کشاورزیان در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: در مقایسه با چهار ماهه نخست سال 94 نیز آمار تردد وسایل نقلیه در راه‌های کشور 14.1 درصد افزایش یافته است.

معاون وزیر راه وشهرسازی تصریح کرد: بررسی آمار خودروهای پلاک شده در کشور با این آمارها همخوانی دارد و این نشان می‌دهد که تردد وسایل نقلیه در سطح راه‌های کشور به خصوص راه‌های شریانی روند رو به رشدی را طی می‌کند. کشاورزیان در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرنگاران اظهار کرد: قانونا باید 60درصد جرایم راهنمایی و رانندگی در راه‌های کشور برای نگهداری راه‌ها اختصاص یابد و در سال 93 همه اعتبارات آن  به مبلغ 380 تا 400میلیارد تومان به این سازمان اختصاص یافت. معاون وزیر راه وشهرسازی افزود: سال گذشته 35 درصد جرایم راهنمایی و رانندگی در راه‌ها به سازمان راهداری اختصاص یافت که بین 170 تا 180میلیارد تومان بود در حالی که برای نگهداری راه‌های کشور سازمان راهداری نیازمند اعتبارات بسیار زیادی است.

 چالش بزرگ حمل‌ونقل جاده‌ای

کشاورزیان با اشاره به قیمت سوخت گفت: یکی از چالش‌های بزرگ حمل ونقل جاده‌یی پایین بودن قیمت سوخت است و این سبب شده کامیون‌های قدیمی در هر 100کیلومتر بیش از 60 لیتر سوخت مصرف کنند و رانندگان برای نوسازی کامیون‌های خود رغبتی نشان ندهند.

وی بیان کرد: قرار بود در برنامه پنجم توسعه قیمت سوخت واقعی شود و به فوب خلیج‌فارس برسد، اما سیاست‌های ضد تورمی دولت افزایش قیمت سوخت به خصوص گازوییل را اجازه نداد در حالی که ادامه این وضعیت به نفع کشور نیست و باید قیمت سوخت واقعی شود.

وی با اشاره به ضرورت نوسازی ناوگان حمل ونقل کشور گفت: باید در 5 سال آینده 65هزار کامیون در کشور نوسازی شود و اگر بتوانیم سالانه 12هزار کامیون را نوسازی کنیم کار بزرگی انجام شده اما به نظر تعداد آن کمتر از این خواهد بود.

وی افزود: با این حال هم‌اکنون با دو تولید‌کننده بزرگ کامیون (ماموت و سایپادیزل) قرارداد منعقد شده و تعدادی از سازندگان داخلی نیز برای انعقاد قرارداد تقاضای خود را ارائه داده‌اند تا با استفاده از تسهیلات بانکی و اختصاص بودجه از محل صرفه‌جویی‌های سوخت توسط وزارت نفت نوسازی کامیون‌های فرسوده با سرعت بیشتری دنبال شود.

رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌یی در ادامه با اشاره به مزیت‌های راه‌اندازی شبکه سیرهم نام در کشور برای حمل مسافر اظهار کرد: هم‌اکنون 1600 تا 1700شرکت در حمل ونقل مسافر در کشور همکاری دارند، اما با راه‌اندازی «شبکه سیرهم نام» قرار است یک شرکت معتبر با اخذ مجوزهای قانونی بتواند در سطح کشور مسافر را جابه‌جا کند که در این صورت رانندگان به جای چند شرکت مسافری مجاز هستند که با قراردادی فقط برای یک شرکت کار کنند.

کشاورزیان تصریح کرد: هم‌اکنون ممکن است یک اتوبوس با چند شرکت مسافربری کار کند و مسوولیت‌های این شرکت‌های نیز مشخص نباشد، اما اگر فردی تنها با یک شرکت کار کند در این صورت ارزیابی عملکرد رانندگان تسهیل می‌شود و این مساله به افزایش ایمنی جابه‌جایی مسافران در سطح کشور بسیار کمک خواهد کرد، ضمن اینکه در چند سال آینده تعداد محدودی از شرکت‌های معتبر امور جابه‌جایی مسافر در سطح کشور را برعهده خواهند داشت که کار اصلی آنها جابه‌جایی مسافر با ایمنی و خدمات مناسب خواهد بود.

وی با اشاره به جابه‌جایی زائران ایرانی در اربعین امسال گفت: امسال نیز همانند سال گذشته حدود 9 تا 10هزار اتوبوس کار جابه‌جایی زائران را بر عهده خواهند داشت. رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی یادآور شد: بسیاری از زیرساخت‌های مورد نیاز در پایانه‌های مرزی برای تسهیل تردد زائران ایرانی آماده شده است و محور ایلام به مهران نیز با تعریض در حال آماده‌سازی برای تردد زائران اربعین حسینی است.

کشاورزیان افزود: امسال مرز خسروی نیز برای تردد زائران ایرانی آماده خواهد شد و هم‌اکنون عملیات آسفالت محور قصرشیرین به مرز خسروی در حال آماده‌سازی است. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به میزان طلب پیمانکاران این سازمان اظهار داشت: هم‌اکنون میزان طلب پیمانکاران از این سازمان به 2هزار و 400 میلیارد تومان رسیده، اما اخیرا با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه قرار است بدهی این پیمانکاران به بانک‌ها تهاتر شود و لیست آن را برای اخذ مجوزهای قانونی توسط سازمان راهداری تهیه شده است. وی به نحوه تعیین میزان عوارض آزادراه‌های دولتی و خصوصی اشاره کرد و گفت: تعیین عوارض آزادراه‌های دولتی توسط شورای اقتصاد و تعیین عوارض آزادراه‌های خصوصی توسط وزیر راه و شهرسازی انجام می‌شود. کشاورزیان بیان کرد: ما نیز از تفاوت قیمت عوارض آزادراه‌های دولتی و خصوصی گله‌مند هستیم و پیشنهاد کرده بودیم که عوارض آزادراه تهران - قم 10هزار ریال تعیین شود اما شورای اقتصاد با 5هزار ریال موافقت کرد و آخرین بار نیز سال گذشته قیمت عوارض آزادراه‌های خصوصی 13 یا 14درصد افزایش یافت.

 

 

ارسال نظر