ایرانشهر

۱۳۹۶/۰۵/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۵۸۱

رونمایی از «سامانه جامع مناطق ویژه بندری»

فاز نخست سامانه جامع مناطق ویژه بندری در مجتمع بندری امام‌خمینی(ره) در راستای برنامه توسعه اقتصادی و برای توسعه خدمات دولت الکترونیک و ‌افزایش بهره‌وری در حوزه بندری و دریایی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، معاون امور بندری و مناطق ویژه با اعلام این خبر گفت: در گام نخست از بخش اول سامانه جامع مناطق ویژه بندری، «صدور مجوز فعالیت» برای متقاضیان به صورت کاملا غیرحضوری انجام می‌شود.

وی ادامه داد: صدور مجوز فعالیت در مناطق ویژه بندری پیش‌تر به صورت حضوری بود، اما با راه‌اندازی این بخش از سامانه جامع مناطق ویژه بندری متقاضی می‌تواند با ثبت‌نام و دریافت کد کاربری از هر نقطه جغرافیایی درخواست خود را برای صدور مجوز فعالیت در بنادر ارسال و پیگیری کند.

اسلامی درباره جزییات اجرایی این سامانه اظهار کرد: هفته گذشته این سامانه به همت اداره کل مناطق ویژه بندری و سرمایه‌گذاری سازمان بنادر و دریانوردی در مجتمع بندری و منطقه ویژه اقتصادی امام‌خمینی(ره) با موفقیت راه‌اندازی شد.

معاون امور بندری و مناطق ویژه بیان کرد: از این پس متقاضیان فعالیت در این بندر می‌توانند با ارائه درخواست و انجام پرداخت‌های الکترونیکی و همچنین ردیابی مراحل صدور مجوز خود مطلع و آن را دریافت کنند و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ظرف مدت یک ماه، این سامانه در کلیه مناطق ویژه بندری همچون بنادر شهید رجایی، بوشهر، نوشهر، امیرآباد و آستارا راه‌اندازی می‌شود.

صنعت هوایی سالانه 9 درصد رشد داشته است

رییس سازمان هواپیمایی کشوری درباره روند توسعه صنعت هوایی کشور، گفت: باتوجه به افزایش تقاضا برای سفرهای هوایی این صنعت در ایران طی 5سال اخیر سالانه به‌طور میانگین رشد 9 درصدی را تجربه کرده است.

به گزارش ایرنا، علی عابدزاده افزود: صنعت حمل و نقل هوایی در منطقه خاورمیانه به‌طور دایم رو به رشد بوده و رشد این صنعت در این منطقه 4 تا 5درصد بیشتر از میانگین جهانی است.

وی گفت: 25 تا 30درصد جابه‌جایی مسافر و بار در منطقه آسیا و اقیانوسیه و 25درصد در اروپا انجام می‌شود و این نشان می‌دهد که ایران در یک موقعیت ممتاز منطقه‌یی باید از این فرصت با اصلاح ساختارهای هوایی و مالی بهره ببرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در 2سال اخیر، در حوزه زیرساخت‌های فرودگاهی و ناوبری هوایی کشور اقدام‌های بسیار خوبی انجام شده است.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در 5 سال اخیر حمل و نقل خصوصی و شخصی در کشور به‌شدت گسترش یافته و با افزایش وسایل نقلیه، حمل و نقل شخصی از عمومی سبقت گرفته اما سهم حمل و نقل هوایی به‌طور کلی در این سال‌ها نسبت به ریل و جاده افزایش داشته است، درحالی که سازمان هواپیمایی کشوری از بودجه دولتی در این بخش استفاده نمی‌کند.

به گفته عابدزاده، ظرفیت فرودگاه امام سالانه

20 تا 30میلیون افزایش نمی‌یابد، مگر اینکه ساختارهای اقتصادی خاصی را در صنعت حمل و نقل هوایی به کار ببریم، زیرا استفاده از مدل‌های جدید ساختارهای اقتصادی در این بخش منطبق با استانداردهای جهانی بسیار ضروری شده است و باید تلاش کنیم با کاهش هزینه‌های خود در این صنعت مردم بتوانند از آن به نفع خود استفاده کنند.

وی با اشاره به عملیات جابه‌جایی زائران ایرانی در حج تمتع امسال گفت: امسال عملیات حج برای ایران عملیات ویژه‌یی است زیرا طرف مقابل با ایرانی‌ها همکاری نمی‌کند و دوست ندارد مردم به‌راحتی سفر حج خود را انجام دهند.

عابدزاده گفت: به علت شرایط خاصی که در فرودگاه مدینه به وجود آمده، در برخی روزها انبوهی از پروازها به آن انجام می‌شود و همچنین از این فرودگاه هم به مقصد فرودگاه‌های کشور انجام می‌شود که نشان می‌دهد در برخی روزها پروازهای حج 5 تا 6 برابر افزایش می‌یابد که امیدواریم بتوانیم با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی عملیات حج را امسال به خوبی اجرا کنیم.

امضای تفاهمنامه راه‌اندازی قطار باری ایران-افغانستان

مدیرعامل شرکت راه‌آهن در مراسم امضای تفاهمنامه راه‌اندازی قطار باری ایران-افغانستان تاکید کرد: تلاش می‌کنیم طبق برنامه در تاریخ ۱۳ مرداد بهره‌برداری از خط آغاز شود و طبق هماهنگی‌های انجام شده قائم‌مقام شرکت راه‌آهن مسوول پیگیری ۳۰کیلومتر باقی‌مانده خواف تا هرات است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید محمدزاده افزود: برای قطعات ۳ و ۴ راه‌آهن ایران-افغانستان باید برنامه زمان‌بندی مشترک ایجاد شود همچنین راه‌اندازی یک دفتر مرزی برای جلوگیری از بروز مشکلات مرزی برای عبور قطار میان راه‌آهن‌های ایران و افغانستان باید احداث شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به نقش مطالعات در بهره‌برداری از خطوط ریلی گفت: منطقه خاورمیانه در کمتر از ۱۰ سال آینده ظرفیت عبور از ۱۰۰میلیون تن بار را دارد، بنابراین انجام مطالعات روی خطوط ریلی افغانستان می‌تواند برای توسعه راه‌آهن این کشور مفید باشد.

محمدزاده بیان کرد: باید شبکه ریلی ایران و افغانستان به شبکه راه‌آهن چین و منطقه خاورمیانه متصل شود، زیرا این اتصال راه‌آهن‌ها سبب رشد و تعالی اقتصادی و امنیت کشورهای منطقه می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: تلاش می‌کنیم تمام این خط به طول ۶۰ کیلومتر به بهره‌برداری برسد زیرا هر دو کشور ایران و افغانستان مصمم هستند، در تکمیل کریدور شرق-غرب عبور بار ترانزیتی انجام گیرد و در زمان کوتاهی از این پتانسیل اقتصادی استفاده شود.

 

 

ارسال نظر