3 عامل نافرمانی اجاره‌بها از قیمت مسکن

۱۳۹۶/۰۴/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۴۲۴

رییس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه اصلی‌ترین شاخص تعیین اجاره‌بها، قیمت مسکن است، گفت: نخستین راهکار و بهترین راهکار برای مقابله با افزایش بیش از حد اجاره‌بها، احداث و افزایش عرضه واحدهای مسکونی متوسط و کوچک است.

حسام عقبایی در گفت‌وگو با فارس افزود: اصلی‌ترین شاخص تعیین اجاره‌بها قیمت مسکن است و هم‌اکنون که قیمت مسکن رشد نکرده و ثابت است، نباید نرخ اجاره‌بها هم افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه در کشور و بر اساس شرع مالکیت محترم است، اظهار کرد: رشد نرخ اجاره از سال 92 تا سال 96 سالانه 15درصد بوده اما در سال جاری این نرخ تا حدودی بالاتر است.

عقبایی ادامه داد: نبود توازن میان عرضه و تقاضا که ناشی از کاهش ساخت و ساز در دو سال گذشته بوده عقب‌ماندگی عرضه مسکن از تقاضا را به همراه داشته است و این عدم توزان موجب شده تا موجران، نرخ‌ها را به صورت یک‌طرفه افزایش دهند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه عوامل دیگری جز قیمت مسکن بر نرخ اجازه‌ها موثر هستند، گفت: سود بانکی و تورم از جمله این عوامل هستند و در صورت بالابودن نرخ سود بانکی موجران تلاش می‌کنند، نرخ اجاره‌بها را براساس سود پرداختی بانک‌ها تعیین کنند.

عقبایی اضافه کرد: تورم هم اگرچه به‌طور متوسط رشد چندانی نداشته است اما برخی موجران با این تصور که نرخ حمل‌ونقل، نان، برنج و حتی روغن افزایش یافته است نرخ اجاره‌بها را افزایش دادند.

وی تاکید کرد: کاهش قدرت خرید و افزایش تعداد مستاجران از یک سو و کاهش عرضه مسکن از سوی دیگر باعث شده است تا واحدهای مسکونی به سرعت اجاره داده شوند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد: قیمت مسکن در سال جاری رشد نداشته و پیش‌بینی می‌شود تا شهریورماه نیز شاهد ثبات قیمت‌ها باشیم.

به گفته عقبایی، وضعیت خرید و فروش مسکن نیز در ماه تیر همانند سال گذشته بوده است.

اصلی‌ترین شاخص تعیین اجاره‌بها، قیمت مسکن است و اگر قیمت مسکن افزایش پیدا کند و رو به رشد باشد طبعا، افزایش اجاره‌بها هم امری طبیعی است، اما با وجود اینکه، قیمت مسکن افزایش پیدا نکرده اما هر ساله اجاره‌بها افزایش داشته است.

 

ارسال نظر