ورود 6 کاندیدای شهرداری پایتخت به مرحله دوم

۱۳۹۶/۰۴/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۴۲۱
ورود 6 کاندیدای شهرداری پایتخت به مرحله دوم

گروه راه و شهر‌سازی| آزاده کاری|

 انتخاب شهردار تهران هفته گذشته با معرفی  7 کاندیدای اصلی از سوی شورای پنجم وارد فاز جدیدی شد. محمدعلی نجفی، ‌حسین مرعشی، الهه کولایی، محمدعلی افشانی، حبیب‌الله بیطرف، محمد شریعتمداری و محسن مهرعلیزاده 7 نفری بودند که روز چهارشنبه به‌عنوان کاندیداهای اصلی تصدی شهرداری تهران انتخاب شدند. این افراد دو هفته فرصت دارند برنامه‌های خود را به شورای پنجم ارائه کنند. در این بین، حبیب‌الله بیطرف با ارسال نامه‌یی انصراف خود را از کاندیداتوری اعلام کرد و گفت که هیچ‌وقت قصد حضور در شهرداری تهران را نداشته است.

به گزارش «تعادل» منتخبان شورای پنجم در مرحله اول انتخاب شهردار هر یک، 7 نفر را انتخاب کردند و درنهایت 7 گزینه نهایی شهرداری تهران از میان مجموعه 24 گزینه پیشنهادی انتخاب شدند. البته پیش از انجام این مرحله، حضور گزینه‌های مطرح دیگر مانند عباس آخوندی، محمود حجتی و معصومه ابتکار و برخی دیگر از گزینه‌ها که به‌دلیل حضور احتمالی آنها در دولت بعدی، در شهرداری رسما منتفی شد.

محسن هاشمی‌رفسنجانی که تا پیش از این، یکی از گزینه‌های مهم تصدی شهرداری تهران به‌شمار می‌رفت نیز به‌دلیل مصوبه شورای پنجم مبنی بر عدم خروج اعضا از شورا اعلام کرد که برای احترام به نظر اکثریت شورا، خواستم نامم به‌عنوان گزینه شهرداری طرح نشود.

هاشمی اظهار کرد: با توجه به اینکه اکثریت اعضای شورا تمایل داشتند در بررسی گزینه‌های شهرداری تهران، فردی از درون شورا مطرح نباشد، قبل از رای‌گیری، از همکاران خود در شورا درخواست کردم فردی نام بنده را به‌عنوان گزینه شهرداری تهران مطرح نکند.

وی تاکید کرد که شورای شهر یک فعالیت جمعی است و حفظ انسجام شورا مهم‌ترین اصل برای کارایی آن است. از این رو با توجه به تمایل اکثریت شورا مبنی بر عدم طرح نام اعضای شورا به‌عنوان گزینه‌های شهرداری تهران، برای احترام به نظر همکاران، این اقدام را انجام دادم.

 2 مرحله تا انتخاب نهایی شهردار

اما جلسه انتخاب کاندیدای شهردار تهران خالی از حواشی نبود و در حالی که هنوز شورای شهر پنجم تهران به‌طور رسمی آغاز به کار نکرده و تصمیمی برای انتخاب شهردار نگرفته، شبکه خبر در زیرنویس اعلام کرد که محمدعلی نجفی به‌عنوان شهردار انتخاب شده است. این درحالی است که به گفته زهرا نژادبهرام منتخب شورای پنجم تهران، انتخاب شهردار تهران هنوز دو مرحله دیگر دارد.

زهرا نژادبهرام در گفت‌وگو با روزنامه تعادل در این باره گفت: این 7 نفر دو هفته فرصت دارند برنامه‌های خود را آماده کنند و در جلسه‌یی برنامه‌های خود را برای منتخبان شورای شهر ارائه خواهند داد. منتخبان نیز با توجه به برنامه‌ها دو نفر را انتخاب و این دو نفر به مرحله بعد راه می‌یابند. در این مرحله دو کاندیدای اصلی باید معاونان خود را نیز معرفی کنند و از بین این دو نفر، شهردار شهر تهران انتخاب خواهد شد.

نژادبهرام در پاسخ به اینکه باتوجه به انصراف حبیب‌الله بیطرف جایگزینی برای وی در نظر خواهند گرفت یا خیر، عنوان کرد: بعید می‌دانم چنین اتفاقی بیفتد. دقیقا ما به همین دلایل دایره انتخاب را گسترده کردیم تا هر کدام از دوستان به هر دلیل انصراف داد محدودیت نفر نداشته باشیم.

 3 ویژگی انتخاب شهردار

وی با تاکید بر اینکه منتخبان سه ویژگی مهم اصلاح‌طلب، پاکدست و برنامه‌محور بودن را در رای دادن به گزینه‌ها مدنظر داشتند، تصریح کرد: تمام این 7 نفر از این سه ویژگی برخوردارند و در مرحله بعد به ارائه برنامه‌های خود برای اداره شهر می‌پردازند. برنامه‌های این افراد برنامه عملیاتی است. برنامه‌یی که باید قابلیت اجرایی داشته باشد و بتوان براساس آن و مطابق برنامه دوم توسعه شهرداری و نیز بودجه کنونی، بحران‌های شهر تهران را مدیریت کرد. این برنامه‌ها می‌تواند در انتخاب مدیریت شهری آینده تهران راهگشای اعضای منتخب پنجم باشد.

 جاوید یک رای هم نیاورد!

در پی برگزاری مرحله اول انتخاب شهردار تهران توسط اعضای منتخب شورای پنجم، در خبرهای منتشره از این نشست خواندیم که علیرضا جاوید یکی از معاونان کنونی شهردار تهران که اصولگرا نیز هست در میان 24 نفری بوده که اعضای شورای پنجم معرفی کرده بودند. این‌چنین بود که انگشت اتهام به سوی نژادبهرام رفت و گفته شد که جاوید با نژادبهرام نسبت فامیلی دارد. این عضو شورای پنجم پایتخت اما با انتشار تصویر برگه رای خود که روی آن 7 گزینه‌یی غیر از علیرضا جاوید را نوشته بود، به موج انتقادها پاسخ داد. او همچنین دیروز درخصوص حاشیه‌هایی که برای وی پس از انجام مرحله اول انتخاب کاندیداها به وجود آمد، به «تعادل» گفت: اگر بخواهیم به حاشیه توجه کنیم قطعا از متن اصلی دور می‌مانیم. تمام تلاش ما بر این است که مردم احساس امیدواری کنند و بدانند رایی که داده‌اند به‌دنبال طرح خواسته‌های آنهاست. مردم ساعت‌ها در صف ایستاده‌اند و به 21 نفر رای داده‌اند. این 21 نفر در کمال صداقت و با تلاش‌های شبانه‌روزی سعی کردند به این مطالبه مردم پاسخ دهند. در این پاسخ همه ابعاد دیده شده است. اصلاح‌طلبی، کارآمد بودن و حضور بانوان بین کاندیداها ازجمله آنهاست. بنابراین باید کمک کنیم تا اعتماد مردم را جلب کنیم.

 وی ادامه داد: کسانی که به‌عنوان کاندیدا انتخاب شده‌اند واقعا از توانایی‌های زیادی برخوردارند و انتخاب آنها نشان از وقوع اتفاق بزرگی دارد. برای نخستین‌بار کسی که از قابلیت‌ها و توانایی‌های بسیار زیادی برخوردار است، برای احترام به رای مردم از این لیست خارج نمی‌شود تا انسجام لیست حفظ شود. درواقع آقای هاشمی با بزرگ‌منشی و بزرگواری اعلام کردند که به‌دلیل انسجام لیست از شورا خارج نمی‌شوند.

نژادبهرام ادامه داد: می‌خواهم بگویم اینها دغدغه اصلی است. اینکه گفته شود نژادبهرام برای مثال از خانم کولایی حمایت کرده است، خوب این چه ایرادی دارد. اینکه یک خانم هم در لیست کاندیداها وجود داشته باشد اتفاق خوبی است و در واقع پاسخ به خواسته مردم است. می‌گویند نژادبهرام فامیل آقای جاوید معاون شهردار است. خوب باشد! من برای برطرف شدن این سوءتفاهم لیست کاندیدای سه نفره‌ام را معرفی کردم. آرای اخذ شده نیز موید حقیقت است، زیرا ایشان حتی یک رای هم نیاورد. بنابراین پرداختن به حاشیه‌های اینچنینی در شرایطی که تهران با مشکلات بسیاری روبه‌روست را به صلاح شهر نمی‌دانم.

نژادبهرام با تاکید بر اینکه نباید به حاشیه‌ها بپردازیم، گفت: انسجام ملی، پاسخگویی و احترام به مطالبات مردم در راس امور قرار دارد و باید شرایطی فراهم کنیم که مردم از رای خود حس خوبی داشته باشند. اگر مردم را وارد حاشیه کنیم از انتظارات آنها فاصله می‌گیریم و نتیجه این می‌شود که تهران به همین شکل باقی می‌ماند و مشکلی نیز حل نخواهد شد.

به گفته این منتخب شورای پنجم، این ما هستیم که جامعه را به سوی واقعیت‌ها هدایت می‌کنیم. واقعیت این است که حال شهر تهران خوب نیست. ترافیک سنگین، آلودگی هوا، چالش بدهی‌ها، شهر فروشی و منابع تامین ناپایدار از جمله مشکلات این شهر است. اکنون 70هزار نفر در شهرداری تهران مشغول فعالیند که نگران آینده شغلی خود هستند. شهردار آتی باید با همین بدنه کار کند و قرار نیست بدنه شهرداری تغییر کند. این 70 هزار نفر اگر به‌طور میانگین یک خانواده چهار نفره داشته باشند، به عبارتی سرنوشت 280هزار نفر درمعرض تهدید قرار می‌گیرند. سرنوشت این آدم‌ها و نیز بقیه شهروندان به تصمیماتی که شورا می‌گیرد، گره خورده است.

وی با اشاره به اینکه من متهم ردیف اول بودم به‌دلیل اینکه این آقا فامیل من بود، اظهار کرد: متاسفانه یک سوءتفاهم به وجود آمد. ایرادی هم ندارد در عالم سیاست این سوءتفاهم‌ها پیش می‌آید. من اعلام کردم که این اتفاق نیفتاده و سوءتفاهم از بین رفت. بنابراین نباید روی این موضوع تمرکز کنیم. مهم این است که 7 نفر با توانمندی‌های بسیار بالا برای مدیریت شهر تهران انتخاب شده‌اند. کسانی که می‌توانند امید را به مردم و به میان شهر بر گردانند. باید به این افراد فرصت دهیم که برنامه و دیدگاه‌های خود را مطرح کنند تا بتوانیم یک مدیر مناسب شهری انتخاب کنیم که بتواند مطالبات شهری شهروندان را پاسخگو باشد.

 

ارسال نظر