ایرانشهر

۱۳۹۶/۰۴/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۲۹۰

امکان ساخت هواپیمای ۲۰ نفره در داخل

یک فعال صنفی صنایع هوافضا گفت: اگر در سال‌های گذشته به جای مطرح کردن بحث ساخت هواپیمای ۱۵۰نفره از ساخت هواپیماهای ۲۰نفره حمایت می‌شد هم‌اکنون ایرتاکسی در فرودگاه‌های کوچک فعال بود.

مسعود قاسمی در گفت‌وگو با مهر درباره ساخت هواپیما در داخل افزود: من اعتقادی به طراحی و ساخت هواپیمای بزرگ در داخل ندارم و بیشتر اعضای اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران هم با من همراه هستند.

رییس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران ادامه داد: از طرف دیگر قرار نیست مصرف‌کننده صرف تولیدات دیگر کشورها باشیم بلکه می‌توانیم با انتقال تکنولوژی به داخل و از قطعه‌سازی شروع کرده سپس درصدی از تولیدات شرکت‌های معروف مانند ایرباس و بویینگ را در داخل انجام دهیم و پس از آن بتوانیم در طولانی‌مدت به یک هواپیماساز تبدیل شویم.

وی اظهار کرد: چینی‌ها ابتدا قطعه‌ساز ایرباس شدند و درحال حاضر هواپیمای ایرباس را تحت لیسانس فرانسه در چین تولید می‌کنند. ایران هم می‌توانست با قراردادی که با ایرباس برای خرید ۱۰۰فروند ایرباس داشت، موضوع انتقال تکنولوژی و تولید قطعه در داخل را قید کند.

وی با اشاره به اظهاراتی که در دولت گذشته مبنی بر ساخت هواپیمای ۱۵۰نفره در ایران رسانه‌یی ‌شد، تصریح کرد: هواپیماسازی در ایران نشدنی است ولی می‌توانیم با حمایت از صنایع هواپیماسازی داخل که درحال حاضر چند شرکت هواپیمای کوچک تولید می‌کنند به یک تولید‌کننده هواپیما در درا0632مدت تبدیل شویم.

ایجاد بانک جامع اطلاعات ابنیه تاریخی پایتخت

محمدباقر خسروی، مدیر بافت و بناهای تاریخی معاونت شهرسازی و معماری جزییات عملکرد سامانه ثابا (ثبت اطلاعات بناهای ارزشمند) را تشریح کرد.

به گزارش مهر، محمدباقر خسروی گفت: سامانه ثابا به عنوان بانک اطلاعاتی جامع ابنیه با ارزش پایتخت، با ثبت اطلاعات، اسناد و مدارک و مکتوب‌سازی اطلاعات شفاهی سازه‌ها و ساختمان‌های دارای معماری تاریخی و فاخر، طی سال ۱۳۹۵ طراحی و در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ رونمایی شد و طی بخشنامه‌یی به کلیه مناطق شهرداری تهران ابلاغ شد تا حساسیت لازم را نسبت به حفظ، ثبت و ضبط بناهای تاریخی با ارزش به عمل آورند.

وی در تشریح این سامانه ادامه داد: برای سامانه ثابا دو سطح اجرایی تعریف شده است که در سطح اول امکان تعامل با شهروندان برای اعلام هشدار در خصوص بناهای در معرض تخریب و در سطح دوم امکان جست‌وجو و تکمیل داده‌های بناهای ارزشمند پیش‌بینی شده است که این امکان را فراهم آورده که با جانمایی بنای مورد نظر در نقشه و تطبیق آدرس آن و انتخاب هشدار از فهرست موجود و ارزشیابی اثر مبتنی بر دسته‌بندی‌ها و سطح اطلاعات بارگذاری شده، مسوولان را از خطر موجود آگاه کند.

خسروی با اشاره به گسترش شهرنشینی و تحولات ساختاری در بافت شهری، اظهار کرد: با گذر زمان و با تکمیل اطلاعات، این سامانه قادر خواهد بود نقشه و موقعیت مکانی بافت‌های تاریخی و با ارزش را نیز تهیه کرده و در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های کلی همچون اجرای طرح جامع و تفصیلی، حفاظت از این بافت‌ها را در محدوده‌های خاص و مشخص مورد توجه قرار دهد و از ضربه احتمالی به بافت‌های با ارزش جلوگیری کند.

وی افزود: برای حفظ حقوق شهروندی، مخاطب در صورت تمایل می‌تواند اقدام به ثبت اطلاعات فردی خود نماید و اجباری در این زمینه وجود ندارد. با توجه به اینکه مخاطب سامانه ممکن است از متخصصین جامعه باشد امکان بار‌گذاری اطلاعات تخصصی بیشتر در خصوص بنای مورد نظر فراهم شده است.

 

افزایش ۱۶۰ هکتاری بهشت زهرا(س) طی یک دهه

با توسعه فاز۴ مجموعه بهشت زهرا(س) در آینده‌یی نزدیک ۴۰۰ هکتار به فضای این مجموعه اضافه می‌شود.

به گزارش مهر، با توسعه محدوده بهشت زهرا(س) احداث قبور ۳۸درصد افزایش داشته است، به گونه‌یی که با۱۶۰ هکتار افزایش طی یک دهه اخیر به ۵۸۴ هکتار رسیده است. این در حالی است که در توسعه آینده فاز ۴ مجموعه بهشت زهرا(س)، فضا ۴۰۰ هکتاری به این مجموعه اضافه می‌شود.

فضای سبز بهشت زهرا(س) نیز که تا سال ۸۴، ۱۳۷ هکتار بود تا سال۹۵ با افزایش ۸۵ هکتار در حال حاضر به ۲۲۲ هکتار رسیده است. به عبارت دیگر، دردوره اخیر مدیریت شهری تنها در مجموعه بهشت زهرا(س) شاهد رشد ۶۲ درصدی فضای سبز هستیم.

همچنین ۲ سوله بحران در بهشت زهرا(س) به متراژ ۶۰۰ مترمربع و هزارو۸۰۰ مترمربع برای مواقع اضطرار احداث شده است.

 

ارسال نظر