پایه‌های پل صدر روی آب‌های روان

۱۳۹۶/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۰۷۷

به گفته گروهی از کارشناسان بزرگراه دو طبقه صدر روی گسل‌های زلزله و قنات‌های زیادی ساخته شده است و در اصطلاح خانه‌یی روی آب است.

به گزارش خبرآنلاین، یکی از کارشناسانی که در این مورد پژوهش‌های میدانی داشته است، فریبرز ناطقی‌الهی معاون پیشین پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله و رییس پژوهشکده مهندسی سازه و رییس پیشین انجمن مهندسی زلزله ایران است.

او به تازگی پژوهشی میدانی از محیط کارگاهی تونل صدر داشته است.  ناطقی‌الهی در این زمینه می‌گوید: چندی پیش مسائل عمده و خطر انهدام پل در زمان زلزله باتوجه به گسل‌ها و قنات‌های منطقه و نحوه طراحی را با دلیل و عکس بیان کردم. بسیاری از این مطالب قدردانی کردند و چند نفری هم به‌دلیل مصادف بودن بحث‌های من با انتخابات آن را یک حرکت جهت‌دار قلمداد کردند، از آنجا که بین بنده معلم و سیاست هزاران سال نوری فاصله است باز برخی شک کردند! او با اشاره به اینکه پیش از این در یکی از بررسی‌های میدانی‌‌ به گسل‌ها و قنوات محدوده پل صدر اشاره کرده بودم و احتمال شکسته شدن زیر فونداسیون پایه‌های پل را با مدارک ارائه دادم، گفت: به‌تازگی اما در یکی از بررسی‌های میدانی خود به موردی برخوردم که در نوع خود بسیار عجیب بود. پل صدر و پایه‌های در معرض تخلیه آب و در حال جریان آب زیر پل در تونل در حال احداث فاضلاب منطقه است.

رییس پیشین انجمن مهندسی زلزله ایران تاکید کرد: حتی اگر قنوات منتهی به پایه‌ها مسدود شده باشند که بعید می‌دانم، آب در حال جریان، ساکت و ساکن نمی‌ماند و راهی برای ادامه حرکت خود پیدا می‌کند. حالا سوال مهم و بسیار حیاتی این است که این آب کجا می‌رود؟ مسلما آب راهی را از زیر ساختمان‌های منطقه پیدا کرده و ادامه حرکت می‌دهد و بسترهای زیر املاک مردم در منطقه را شسته و با توجه به متوسط و بلند مرتبه بودن ساختمان‌های حاشیه پل یک خطر بسیار جدی را برای مردم منطقه و خود پل ایجاد می‌کند یا در آینده نزدیک بر اثر استمرار ایجاد خواهد کرد.

 

ارسال نظر