دلیل تاخیر در تحویل راه‌آهن قزوین-رشت

۱۳۹۶/۰۴/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۸۹۹

چندی پیش معاون ساخت راه‌آهن، دلیل تاخیر در تحویل پروژه ریلی قزوین-رشت را عبور پل کیلومتر ۵۵ راه‌آهن قزوین-رشت از روی جاده عنوان کرد. درحالی که معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت درباره تاخیر در تکمیل پروژه راه‌آهن رشت-قزوین، گفت: به‌دلیل آنکه یکی از فولادسازان داخلی نتوانست ستون‌های فولادی پل خاص کیلومتر ۵۵ خط‌آهن قزوین-رشت را به‌موقع واگذار کند، تکمیل این پروژه به تعویق افتاد.

خیرالله خادمی در گفت‌وگو با مهر افزود: بیشتر مسیر ریل‌گذاری شده و تنها کمتر از ۴ تا ۵ کیلومتر آن باقی مانده است. وی ادامه داد: از آنجا که وزارت راه و شهرسازی علاقه‌مند بود تا مصالح موردنیاز اجرای پروژه‌ها تولید داخل باشد و یک شرکت داخلی این ستون فولادی را تولید می‌کرد، به‌همین دلیل با این شرکت قرارداد

 ۱۲ میلیارد تومانی تولید و خرید ستون فولادی بستیم. اما این شرکت فولادی نتوانست در موعد مقرر به تعهدات خود عمل کند و به احتمال زیاد در نیمه نخست آبان بهره‌برداری می‌شود درحالی که براساس برنامه قرار بود در پایان تابستان تکمیل شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور بیان کرد: این درحالی است که می‌توانستیم ستون‌های فولادی را از خارج وارد کنیم تا پروژه در زمان قبلی به اتمام برسد. ولی به‌دلیل تعهد به تولید و اشتغال‌زایی داخلی تصمیم گرفتیم زمان افتتاح را یک ماه تا 40 روز به تعویق بیندازیم اما وسایل موردنیاز از محل تولید داخل تامین شود. وی با اشاره به سختی اجرای راه‌آهن قزوین-رشت گفت: در کیلومتر ۲۴ این مسیر ریلی تونلی قرار دارد که ریزش‌های بسیار زیادی داشت و مجبور بودیم حفاری را به‌صورت نیم متر به نیم متر انجام دهیم و پس از اطمینان از عدم ریزش حفاری‌های انجام شده و ثابت کردن دیواره تونل، به حفر بقیه تونل مشغول شویم. به گفته خادمی، در حال حاضر ساخت ابنیه در خط‌آهن قزوین-رشت کاملا به پایان رسیده و تنها باید ساخت پل موجود به اتمام برسد که به محض آنکه ستون‌های فولادی در محل پروژه تحویل داده شوند، کار ساخت این پل خاص نیز به اتمام خواهد رسید.

 تحویل مسیر تهران-همدان زودتر از موعد

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره راه‌آهن تهران- ساوه-همدان گفت: وزیر راه و شهرسازی در زمان افتتاح این خط‌آهن اعلام کرد که ظرف دو ماه آینده بهره‌برداری کامل از آن انجام می‌شود که باتوجه به تعهدی که شرکت ساخت داشت، این پروژه قبل از زمان اعلام شده از سوی وزیر راه و شهرسازی (۲ماهه) تحویل شرکت راه‌آهن به‌عنوان بهره‌بردار شد و امروز هم نخستین قطار وارد مسیر می‌شود. وی افزود: مشکلی که موجب ایجاد فاصله زمانی میان افتتاح اولیه و بهره‌برداری نهایی شد لزوم تشکیل کمیسیون بررسی اشکالات خط‌آهن بود. معمولا در هر پروژه‌یی پیش از تحویل مسیر به بهره‌بردار، کمیسیون بررسی اشکالات به صورت کارگاهی وارد مسیر شده و کیلومتر به کیلومتر آن را بررسی می‌کند. به گفته این مقام مسوول، کمیسیون بررسی مشکلات دو بار طی دو ماه گذشته تشکیل شد و اشکالات مدنظر کارشناسان راه‌آهن به کارشناسان شرکت ساخت منتقل و اصلاحات مدنظر اعمال شد.

خادمی اظهار کرد: علت وجود این اشکالات این است که هنگام ساخت، قطارهای باری و فوق سنگین ادوات ریل‌گذاری را به‌ پروژه منتقل می‌کنند که معمولا در هر شرایطی می‌توانند حرکت کنند اما قطار مسافری به‌دلیل نیازی که به ایمنی بالا دارد، باید هر اشکالی حتی کوچک‌ترین ایرادات هم برطرف شود که در حال حاضر این مسیر ایمن‌سازی کامل شده است.

 انتقال پروژه قطار سریع‌السیر به شرکت راه‌آهن

خادمی درباره انتقال پروژه ساخت قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور به شرکت راه‌آهن اظهار کرد: شرکت ساخت با این تغییر مخالفتی نداشت و تابع تصمیمات کلان وزارت راه و

شهرسازی است.

وی گفت: دلیل انتقال این پروژه این بود که در طول مسیر علاوه بر زیرسازی و ریل‌گذاری که از وظایف شرکت ساخت است، برخی ایستگاه‌های راه‌آهن هم بازسازی می‌شود که از وظایف شرکت راه‌آهن است، به‌همین دلیل وزیر راه و شهرسازی تصمیم گرفت برای ایجاد هماهنگی بیشتر، کل پروژه به راه‌آهن داده شود. معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در حال حاضر روند اجرای این پروژه روی ریل افتاده و دولت هم در 6 ماهه اخیر تمام تلاش خود را برای اجرای برنامه‌های پروژه ساخت راه‌آهن قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان انجام داده است.

 اختلاف با پیمانکار چینی آزادراه شمال

خادمی با بیان اینکه «یکی از اشکالات عمده این پروژه اختلاف بین پیمانکاران چینی و ایرانی‌ها بود» گفت: پس از واگذاری این پروژه به 6 پیمانکار ایرانی، آزادراه تهران-شمال از رکود خارج شد.

وی با اشاره به پیشرفت چشم‌گیر ساخت قطعه یک آزادراه تهران-شمال در 2.5 سال گذشته اظهار کرد: پیمانکار چینی طی ۱۷ سال فعالیت در این پروژه باوجود تمام مشکلات، ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی در قطعه یک آزادراه تهران شمال را محقق کرد؛ اما طی 2.5 سال اخیر ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی رقم خورد که حاکی از توان مهندسی داخلی ایران است. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با اشاره به پیچیدگی‌های این پروژه گفت: عبور از البرز یکی از سخت‌ترین مسیرهای راهسازی به‌شمار می‌رود. قطعه ۴ آزادراه تهران-شمال زیر بار است و قطعه اول به طول ۳۲ کیلومتر رفت‌وبرگشت، ۵۰درصد آن تونل، ۳ کیلومتر آن را پل‌های بزرگ و مابقی نیز شامل دیوارهای حائل بسیار بزرگ بعضا به ارتفاع ۱۵ متر است. وی افزود: همچنین برخی تجهیزات مانند سیستم الکترومکانیکال برای نخستین‌بار در کشور و در تونل ۴۹۰۰متری قطعه یک آزادراه تهران-شمال نصب و اجرا شده است.

 

 

ارسال نظر