افشاگری مستند درباره ضعف ایمنی خط 7 مترو

۱۳۹۶/۰۴/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۸۹۸
افشاگری مستند درباره ضعف ایمنی خط 7 مترو

گروه راه و شهرسازی| آزاده کاری|

در پی پایان تنش‌آمیز جلسه علنی هفته گذشته شورای شهر تهران، جلسه دیروز پارلمان شهری پایتخت نیز به تنش کشیده شد و مساله ایمنی خط 7 مترو بار دیگر حاشیه‌سازی کرد.

در پایان جلسه علنی هفته گذشته شورای شهر تهران، رحمت‌الله حافظی رییس کمیسیون سلامت و بهداشت شورا با معاون شهردار تهران درگیری لفظی پیدا کردند. با توجه به بی‌پاسخ ماندن سوالات بسیاری از اعضای شورای شهر، جلسه این هفته نیز ادامه جلسه گذشته بود و این ‌بار هم مازیار حسینی، معاون حمل و نقل شهرداری در شورا شهر حضور یافت تا به سوالات اعضای شورا پاسخ دهد. این ‌بار هم بحث بر سر افتتاح و راه‌اندازی خط 7 مترو دردسرساز شد و دو ساعت پایانی جلسه با تنش و درگیری لفظی اعضا با یکدیگر گذشت.

به گزارش«تعادل» در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران بعد از اینکه اعضا تذکرات خود را مطرح کردند، عباس جدیدی نطق پیش از دستور خود را قرائت کرد و جالب اینجا بود که مهدی چمران، رییس شورای شهر با طعنه به وی گفت، نطق اینترنتی محلی از اعراب ندارد.

جدیدی با اعلام اینکه شورای چهارم تلاش کرد شورای شهر باشد اما نشد؛ عنوان کرد که در صورت تخلف یکی از مدیران و مسوولان شهرداری کلان‌شهر تهران که 60 هزار پرسنل دارد تنها راه تذکر، سوال و استیضاح شهردار تهران است، امری که اصولا قابلیت تحقق ندارد چراکه در هر حال هر شهردار با هر عملکردی توان جذب و توجیه یک سوم اعضا را دارد. نکته دیگر نحوه تصویب و لازم‌الاجرا شدن تصمیمات شوراهاست. هر شورا با هر توان اجرایی و مدیریت بالا باید مصوبات خود را به فرمانداری یا هیات تطبیق به ریاست فرماندار ارسال کند و این یعنی نفی تصمیمات اساسی و راهبردی شورا.

در این جلسه، رحمت‌الله حافظی رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر اظهار کرد: به دلیل پزشک بودن، جان و سلامت انسان‌ها برایم اهمیت دارد و با استناد به 3سند، دلایل ناایمن بودن خط 7 مترو را اعلام می‌کنم. وی در ادامه نامه‌های اداری مدیران مترو و شهرداری را که در آنها نا ایمن بودن خطوط مترو تذکر داده شده بود، قرائت کرد.

به گفته وی، خط 7 مترو 20خرداد افتتاح شد و دو روز قبل از آن معاون عملیات و نقلیه ریلی خطاب به احمدی بافنده، مدیرعامل بهره‌برداری می‌نویسد: ورود مسافر به خط 7 مترو با خطرات بسیاری

رو به روست و در صورت وقوع کوچک‌ترین رخداد غیرعادی منجر به بحران خواهد شد. از این رو از جنابعالی تقاضا دارم برای حفاظت از جان مسافران از بهره‌برداری خط 7 مترو تا زمان رفع نواقص موجود ممانعت به عمل بیاورید. حافظی با رو کردن سند دوم گفت: در روز افتتاح نیز مدیر مرکز فرمان به مدیرعامل بهره‌برداری مترو اعلام می‌کند که این خط برای مسافرگیری آماده نیست. خواهشمند است دستور فرمایید تردد قطارها بدون مسافر و به صورت مانوری و آزمایشی صورت پذیرد. در صورت بروز هر گونه مشکل در خط 7 امدادرسانی به قطار و مسافران تقریبا غیرممکن است. این مکاتبه برای بازرسی و حراست مرکزی هم ارسال شده است.

 در سند سوم، مدیر مهندسی کیفیت و ایمنی خطاب به احمدی بافنده دو روز قبل از افتتاح خط نوشته است: حداقل الزامات بهره‌برداری برای اجرای جدول زمان‌بندی بهره‌برداری از این خط از سوی شرکت مترو هنوز تامین نشده است و امکان بهره‌برداری ایمن تا این لحظه (3روز قبل از افتتاح) وجود ندارد.

در این نامه دلایل نا ایمن بودن خط 7 مترو اینگونه برشمرده بود: عدم وجود ایندکیش تردد قطار در تمام مسیر بهره‌برداری شده، عدم تامین و حفظ پایدار برق شبکه ریل سوم در تمام طول مسیر و ثابت نبودن سوزن‌های طراحی شده در مسیر که فاقد ماشین سوزن هستند توسط اتصال ثابت و قفل مکانیکی قفل‌دار از دیگر دلایل این امر محسوب می‌شوند.

همچنین سیستم سیگنالینگ موقت که در تمام ایستگاه‌ها نصب شده تا این لحظه هنوز تست نشده است و با توجه به تحقیقات صورت گرفته و توضیحات همکاران مترو این سیستم قادر به مسیر‌سازی صحیح نبوده و تنها امکان رویت قطارها در برخی موقعیت‌ها مانند ایستگاه‌ها و سوزن‌ها را دارد بنابراین احتمال بروز حادثه و خطا در این سیستم وجود دارد. با توجه به فاصله زیاد بین ایستگاه‌ها در صورت نیاز به توقف قطار در داخل تونل و خارج کردن مسافران مسیرهای خروج مسافران در داخل تونل تعبیه نشده و بسیاری از ایستگاه‌‌های مسیر برای این منظور مناسب نیستند.

 قطع سخنان حافظی توسط تقی‌پور

صحبت‌های حافظی که به اینجا رسید، تقی‌پور شروع به اعتراض کرد و از چمران خواست تا سکوت نکند و جواب این صحبت‌های حافظی را بدهد. حافظی نیز اظهار کرد که اینها صحبت‌های من نیست و نامه‌های رسمی مدیران شرکت مترو به یکدیگر است. تقی‌پور اما حافظی را متهم کرد که برای روزنامه‌ها شو اجرا می‌کند. دنیامالی و چمران نیز به کمک تقی‌پور آمدند و دنیامالی با تایید صحت این نامه‌ها اعلام کرد که رد‌وبدل کردن این نامه‌ها عادی است و برای برطرف کردن مشکلات موجود نوشته شده‌اند. چمران نیز صحبت‌های دنیامالی را تایید کرد اما نگفت که یکی از نامه‌ها در روز افتتاح خط 7 نوشته شده و خبر از ناایمن بودن مترو می‌دهد و چطور در شرایطی که اعلام شده افتتاح این خط خطرناک است، شهرداری و شرکت بهره‌برداری مترو اقدام به افتتاح آن کرده‌اند.

 تهران ۱۹۲ کیلومتر ریل مترو دارد

به گزارش«تعادل» بعد از اینکه اعضای شورا سوالات خود را مطرح کردند، مازیار حسینی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به این سوالات پاسخ داد. یکی از ابهاماتی که اعضای شورا عنوان کرده بودند مربوط به طول خطوط مترو بود. به گفته حسینی، طول خطوط مسافربری مترو تهران درحال حاضر ۱۹۲کیلومتر است که این عدد بدون در نظر گرفتن خطوط ریلی پایانه‌ها در ابتدا و انتهای خطوط مترو است.

به گفته وی، اگر ۱۰کیلومتر ریل مسافری طراحی می‌کنیم در محاسبه‌ها ۱۶کیلومتر است. بنابراین باید در زمان دادن آمار یک مبنایی قرار دهیم تا اشتباه نشود. به عنوان مثال تنها ریل‌های مسافری را اعلام کنید یا کل ریل‌گذاری‌هایی که انجام می‌شود. خط ۷، ۲۷کیلومتر مترو با ۲۲ ایستگاه است که قرار است طرح توسعه از منطقه ۲ به ۵ داشته باشد که از رود دره اوین رد می‌شود و به دانشگاه آزاد حصارک می‌رسد. وی با اشاره به گزارش جلسه قبل حافظی درخصوص وضعیت خط ۷ مترو گفت: از مدیرعامل مترو خواستم تا این گزارش بازرسی معاونت را بررسی کند. اما ما چنین گزارشی را در سازمان پیدا نکردیم و از روی نامه شورای شهر این مساله را پیگیری کردیم.

معاون شهردار تهران با اشاره به افزایش ورودی خط ۷ مترو به 6 هزار نفر اظهار کرد: هر کیلومتر مترو ما حدود ۵۰ میلیون دلار هزینه داشته است. به عبارت ساده‌تر ۲۰۰تا ۲۵۰میلیارد تومان هزینه ساخت هر ایستگاه مترو است. حسینی نامه‌های مورد نظر حافظی را نیز عادی دانست و گفت این نامه‌هایی است که باید بین مدیران رد و بدل شود و اگر این کار انجام نمی‌شد، جای سوال بود.

 توقف قراردادهای مبهم و غیرشفاف

به گزارش«تعادل» به غیر از بحث مربوط به خط 7 مترو صحبت‌های محمد سالاری مبنی بر انعقاد قراردادهای غیرشفاف شهرداری تهران در آخرین روزهای مدیریت خود نیز صحن شورا را به تنش کشاند.

محمدسالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در این باره تصریح کرد: در جلسه مشترکی که اعضای شورای چهارم و منتخبان شورای پنجم و شهردار تهران و مدیران وی داشتند، آقای قالیباف صراحتا اعلام کرد که دستورات اکید برای منع انعقاد هر گونه قرارداد که تعهداتی برای مدیریت آینده شهر تهران ایجاد می‌کند را صادر کرده و صرفا موضوعات مربوط به نگهداشت و موضوعات جاری شهر انجام می‌شود اما اکنون مجموعه گزارش‌های متنوعی که از سوی مدیران شهرداری به ما می‌رسد همه را نگران کرده و از این رو بنده درخواست توقف سریع این روند و شفاف‌سازی در این خصوص دارم.

به گفته سالاری، گزارش‌هایی ارائه داده می‌شود که اکنون اردوگاه شهید میرحسینی به مساحت 70هکتار در منطقه 22با مجموعه مستحدثات و ظرفیت بالایی که دارد درحال واگذاری به یک شرکت بخش خصوصی برای بهره‌برداری است و حتی کارکنان شهرداری را از آنجا اخراج کرده‌اند.

وی افزود: ضمنا گزارش‌های غیررسمی داده می‌شود که حتی قراردادهایی در سازمان املاک بدون قید زمان و مبلغ به امضای اعضای هیات‌مدیره رسیده و قرار است هر زمان و مبلغی که صلاح دانستند، قید کنند. سالاری همچنین با اشاره به تذکرات گذشته خود درخصوص واگذاری پردیس مترو دردشت(شرق تهران) گفت: پردیس مترو دردشت(شرق تهران) یکی از بزرگ‌ترین دارایی‌های شهر تهران است که طی حدود 20روز پیش آن هم پس از تذکر اینجانب در صحن شورا به بانک شهر واگذار شده و بانک شهر هفته پیش مناقصه واگذاری آن به دیگران را در روزنامه همشهری منتشر کرد.

وی با اشاره به قراردادهای شهرداری با قرارگاه امام‌رضا(ع) ادامه داد: ما هیچ اطلاعی درخصوص این قرارگاه و هیات امنای آن نداریم و اینکه چگونه است که هر جای شهر و شهرداری می‌رویم، اسم این قرارگاه را می‌شنویم و می‌گویند درحال انعقاد قرارداد است چرا کسی در مورد این موضوعات توضیح نمی‌دهد و شفاف‌سازی نمی‌شود. شهرداری تهران باید درخصوص این ابهامات پاسخگو باشد و شفاف‌سازی کند.

صحبت‌های سالاری نیز واکنش دنیامالی و تقی‌پور را در پی داشت و تقی‌پور از سالاری خواست، گزارشی از کمیسیون متبوع خود ارائه کند تا بقیه بدانند که کمیسیون معماری و شهرسازی برای نظارت بر ساخت‌وسازها چه کار کرده‌ است.

 

ارسال نظر