چالش‌های احداث پلاسکوی جدید به روایت سعیدی‌کیا

۱۳۹۶/۰۴/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۷۵۱

روز گذشته نمایندگان کسبه آسیب‌دیده ساختمان پلاسکو با محمد سعیدی‌کیا، رییس بنیاد مستضعفان دیدار کردند. در این دیدار تامین کل مساحت تحت اشغال، موافقت شهرداری، میراث فرهنگی و اشراف به سفارت انگلیس از جمله چالش‌های ساختمان جدید پلاسکو عنوان شد.

به گزارش تسنیم، آن طور که شورای نمایندگان پلاسکو اعلام کرده‌اند، در ابتدای جلسه مسوولان شرکت «رامان» گزارشی از ساخت ساختمان جدید را ارائه دادند که ماحصل آن همان تاکیدات قبل مبنی بر به مسابقه گذاشتن طرح پروژه و شکل آغاز آن بود با این تفاوت که اذعان به عقب بودن از برنامه زمان‌بندی شده ساخت داشتند.

در ادامه این جلسه کسبه حاضر نظرات خود را ارائه کردند که تاکید بر حفظ عرصه موجود و تحت اشغال فعلی و اضافه نشدن عرصه بیشتر، بازسازی قسمت سالم و نوسازی قسمت خراب شده، عقد قرارداد با کلیه کسبه قبل از تخریب قسمت سالم وشروع ساخت آن و تاکید بر مستندات موجود بین مالک و کسبه به عنوان مبنای تحویل مغازه‌ها بعد از ساخت، از جمله مباحث و مطالب ارائه شده از سوی کسبه بود.

در پاسخ به اظهارات نمایندگان کسبه پلاسکو، رییس بنیاد مستضعفان در ارتباط با حفظ عرصه موجود گفت که برای بنیاد نیز مهم است که بتواند در همین عرصه، ساخت و ساز را انجام دهد اما دو شرط دارد؛ شرط اول تامین شدن کلیه مساحت تحت اشغال که در برگیرنده حقوق کامل تمام 600 کسبه و متراژ مغازه‌هاست. شرط دوم هم موافقت شهرداری و دیگر نهادهای مسوول مثل میراث فرهنگی و بحث اشراف به سفارت انگلیس است.

سعیدی‌کیا در این جلسه تاکید کرده که به‌طور جد به دنبال استیفای حقوق مکتسبه و موافقت نهادهای فوق‌الذکر است تا در همین عرصه عملیات ساخت را انجام دهد. براساس این گزارش در ارتباط بازسازی قسمت شمالی هم بنیاد ضمن رد کردن توانایی بهره‌برداری از این قسمت بر این نکته تاکید کرد که «نمی‌تواند مسوولیت بهره‌برداری از وضع موجود را تقبل کند و نسبت به بازسازی کامل و مدنظر نهادهای نظارتی نه صلاح می‌داند و نه وجهه اقتصادی برای آن متصور است.»

کسبه پلاسکو در ارتباط با این موضوع به نامه دادستانی مبنی بر الزام به بازسازی قسمت سالم اشاره کردند که نماینده حقوقی بنیاد ضمن تاکید بر این نامه گفت که پاسخ دادستانی را به‌طور مکتوب ارائه کرده‌اند و بحث الزام به بازسازی باید از مجاری حقوقی تعقیب شود.

در ارتباط با عقد قرارداد با کسبه برای ساخت نیز مسوولان بنیاد اعلام کردند که اصل قرارداد همان قراردادهای اجاره است و نوع جانمایی و نحوه قرارگرفتن مغازه‌ها هم بعد از معلوم شدن نقشه مشخص می‌شود. مقرر شد تا حداکثر دوهفته دیگر مشخص شود که بنیاد می‌تواند ضمن استیفای حقوق مکتسبه و موافقت‌های لازم پاساژ را در همین فضای موجود بنا کند یا باید سطح تحت اشغال خود را اضافه کند. در ضمن بنیاد تاکید کرد برای اینکه این مهم یعنی ساخت محقق شود، ملک مجاور (پارکینگ) را تحت مالکیت خود درآورده است و برای معارضان فعلی آن هم درصدد گرفتن حکم قضایی برای تصرف است که در صورت نیاز این قسمت را با سطح اشغال فعلی در عرصه تجمیع کرده و عملیات ساخت آغاز می‌شود.

در پایان با تاکید مجدد بر مکتوب شدن تمام این اظهارات، سعیدی‌کیا قول داد: بعد از مشخص شدن شرایط ساخت، کلیات طرح را مکتوب کرده و منتشر کند. همچنین وی در این جلسه در چند نوبت بر این مطلب تاکید داشت که بحث کلی بنیاد ساخت 100 درصدی پاساژ و واگذاری آن به تمام ذی‌حقان صدمه دیده است.

همچنین در قسمتی از جلسه ضمن اینکه گفته شد از طرف شهرداری ادعا می‌شود، بنیاد تاکنون هیچ اقدام عملی برای ساخت نکرده است که رییس بنیاد مستضعفان ضمن رد این ادعا متذکر شد در کارگروه ساخت از وزارت راه «حناچی» و از شهرداری منطقه «عابد ملکی» حضور دارند و تاکنون هم با بنیاد تعامل داشته‌اند. سعیدی‌کیا از کسبه پلاسکو خواست به شایعاتی از این دست توجه نکنند و صرفا مطالب را از ناحیه شخص وی یا معاونانش پیگیری کنند.

ساختمان قدیمی و بلندمرتبه پلاسکو واقع در چهارراه استانبول تهران، 30 دی سال 95 دچار حریق شد و به دلیل شدت آتش‌سوزی فرو ریخت. در این حادثه حدود 16نفر از آتش‌نشانان فداکار جان خود را از دست دادند.

 پرونده پلاسکو از نظر ما مختومه است

در رویدادی دیگر خسرو ابراهیمی‌نیا رییس ستاد ایمن‌سازی واحدهای صنفی تهران درباره وضعیت ایمنی واحدهای باقیمانده پلاسکو تاکید کرد: از نظر ما پلاسکو پرونده‌یی مختومه محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، خسرو ابراهیمی‌نیا اظهار کرد: در خصوص پلاسکو موضوع اسکان ‌واحدها از جمله بحث‌های مطرح بود که در این زمینه با همکاری بنیاد مستضعفان اقداماتی انجام شد و وظیفه ما به انجام رسید. پس از آن بحث ساخت مجدد این بنا در تخصص اتاق اصناف محسوب نشده و بر همین اساس از جایگاه ما می‌توان گفت که پرونده پلاسکو مختومه است. وی در عین حال عنوان کرد: ماده ۲۷ قانون نظام صنفی واحدها را به رعایت مسائل بهداشتی و امنیتی و ایمنی ملزم می‌کند و بند ز ماده ۳۷ اتاق اصناف را به عنوان ناظر این بخش معرفی کرده است. رییس ستاد ایمن‌سازی واحدهای صنفی تهران ادامه داد: در این خصوص ما هیچ گونه هرم اجرایی در دست نداریم اما در بخش‌های مختلف برنامه‌ریزی‌هایی را با نهادهای ذی‌صلاح انجام داده‌ایم، به عنوان مثال در ارتباط با بازار بزرگ تهران یا ساختمان آلومینیوم اقدامات متعددی انجام شده یا ساختمان‌های دیگری در دستور کار ما قرار داشته است. ابراهیمی‌نیا در پاسخ به اینکه آیا اکنون بحث قسمت باقیمانده پلاسکو به این شورا ارتباط پیدا نمی‌کند، گفت: باید این موضوع کارشناسی شده و نتایج آن را اعلام کنیم.

 

ارسال نظر