۳۷ درصد راه‌های کشور نیازمند بهسازی

۱۳۹۶/۰۴/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۶۷۶

مدیرکل دفتر نگهداری راه‌های سازمان راهداری درباره وضعیت کنونی راه‌های کشور گفت: ۳۶تا ۳۷درصد از راه‌ها نیازمند بهسازی، ۲۸درصد از شریان‌ها نیازمند اقدامات پیشگیرانه و باقی راه‌ها از وضعیت مناسبی برخوردار هستند.   به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌یی، حیدر مطاعی افزود: به‌کارگیری روش‌های سنتی تمام نیازهای امروز را در راهداری پاسخگو نیست و باید از روش‌های نوین جهت افزایش کمی و کیفی راه‌ها استفاده کرد که در سال‌های اخیر مورد عمل قرار گرفته و باید با قوت ادامه یابد.   وی اظهار کرد: به همین دلیل باید روش‌ها و متدهای جدید رویه آسفالتی را بررسی و روش مناسب برای کشور را انتخاب کرد در این راستا کارگاه بررسی روش‌های نوین رویه‌های آسفالتی و استفاده از روش‌های جدید حفاظتی در صنعت بهسازی راه‌ها برگزار شده است.  مطاعی با اشاره به سیاست‌های اخیر سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌یی درباره نگهداری و حفاظت از راه‌ها گفت: بر این اساس، سازمان اقدام به مستند‌سازی جمع‌آوری اطلاعات وضعیت رویه راه‌ها کرده و بانک جامعی از وضعیت راه‌ها ایجاد و پیاده‌سازی کرده که مبنای علمی و فنی و اساس تصمیم‌گیری‌ها در تعریف پروژه‌های جدید دفتر نگهداری راه‌ها بوده است. مطاعی بیان کرد: با توجه به اینکه براساس پروژه ایجاد و پیاده‌سازی سامانه مدیریت روسازی راه‌ها «PMS» در کشور که در سال ۹۵ به‌صورت رسمی رونمایی شده است، راه‌های شریانی به‌صورت مکانیزه برداشت ‌شده و براساس تحلیل سامانه PMS مقاطع مستعد حفاظتی به‌منظور انجام تست‌های تکمیلی مشخص شد. وی افزود: امروز با بهره‌گیری از توان داخلی کشور سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌یی با همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، آزمایشگاه فنی مکانیک خاک و شرکت‌های مشاور داخلی به دانش استفاده از سامانه مدیریت روسازی دست یافته و در نظر دارد در همین راستا حرکت کند.

این مقام مسوول با بیان این مطلب که ظرف مدت یک سال کار فشرده، دستاوردهای ارزشمندی به دست آمده، گفت: تحقیقات و بررسی‌ها به همین نقطه محدود نشده و ادامه می‌یابد و تاکنون جلسات فنی و کارشناسی زیادی برگزار شده و همچنان هم این جلسات ادامه‌ دارند.  به گفته مطاعی براساس تحقیقات به‌ عمل ‌آمده ۱۴هزار کیلومتر از جاده‌های کشور نیازمند اقدامات پیشگیرانه است و برای حصول به روش‌های بهینه همچنین کاهش هزینه‌ها در اجرای این طرح، کلیه تست‌های مکمل براساس آزمایش‌هایی مانند اسکنر سطحی، FWD، کرگیری،RSP و... به آزمایشگاه فنی مکانیک خاک سفارش داده شده است و با تکمیل این پروژه، اطلاعات فنی در روزهای آینده به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

وی در ادامه، مدیران کل ادارات استانی راهداری و حمل‌ونقل جاده‌یی را متولیان اصلی نگهداری و اجرای پروژه‌ها دانست و گفت: باید بیش ‌از پیش در انجام پروژه‌ها از روش‌های تحقیقاتی مناسب جهت دستیابی به روش‌های مناسب استفاده کرد و دقت لازم را در صرفه‌جویی اعتبارت لحاظ کنند.  مطاعی با اعلام اینکه درحال حاضر در کشور PG فقط برای قیر مطرح شده اما این شاخص برای مواد امولسیونی نیز قابل تسری است. پیشنهاد مشارکت و فعالیت مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی در این زمینه با توجه به رشد روزافزون استفاده از خانواده بزرگ آسفالت‌های حفاظتی و سرد، بازیافت و... توسعه این شاخص برای امولسیون‌ها را مطرح کرد.

 

ارسال نظر