انتخاب ۲ کنسرسیوم‌ برای اپراتوری بندر شهید رجایی

۱۳۹۶/۰۴/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۵۹۸

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از انتخاب دو کنسرسیوم برای اپراتوری بندر شهید رجایی خبر داد و گفت: ترمینال کانتینری و کالاهای عمومی بندر چابهار در حال بهره‌برداری است.

به گزارش روزنامه تعادل، محمد سعیدنژاد در حاشیه مراسم روز دریانوردان درباره زمان افتتاح بندر چابهار افزود: هم ترمینال کانتینری این بندر تجهیز و آماده شده و هم ترمینال کالاهای عمومی آن در حال بهره‌برداری است.

سعیدنژاد در پاسخ به سوال دیگری درباره زمان افتتاح طرح توسعه بندر چابهار گفت: به دنبال مراسم رسمی برای افتتاح فاز یک بندر هستیم، ضمن اینکه هم‌اکنون کشتی‌های کانتینری بزرگ و اقیانوس‌پیما می‌توانند در اسکله‌های این بندر پهلوگیری کنند.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: مراسم افتتاحیه رسمی این بندر باید توسط ریاست‌جمهوری تعیین تکلیف شود که باتوجه به برگزاری مراسم تحلیف هنوز زمان آن اعلام نشده است.

وی اظهار کرد: تجهیزات موردنیاز بندر شهید رجایی خریداری و وارد کشور شده است. معاون وزیر راه و شهرسازی درباره وضعیت انتخاب اپراتور بندر شهید رجایی، افزود: این موضوع را به شرکت‌ها اعلام کرده‌ایم و دو کنسرسیوم متشکل از شرکت‌های ایرانی و خارجی مشخص شده و این انتخاب براساس ارزیابی کیفی انجام شده است. رییس سازمان بنادر و دریانوردی کشورمان گفت: طی سه سال اخیر خرید بخش زیادی از تجهیزات دریایی مثل یدک‌کش و لایروب انجام گرفته که بخشی از آنها مربوط به شرکت‌های داخلی و برخی مربوط به خارج بوده است.

وی از برنامه سازمان بنادر برای افزایش ظرفیت کانتینری کشور خبر داد و گفت: سه بندر اصلی در حوزه کانتینر بندر امام‌خمینی، چابهار و رجایی هستند که با خرید تجهیزات و افتتاح طرح‌های توسعه به‌زودی شاهد افزایش ظرفیت کانتینری این بنادر خواهیم بود. رییس سازمان بنادر و دریانوردی همچنین از تداوم خارج‌سازی مغروقه‌های اروند و کارون خبر داد و گفت: لایروبی اروند به توافقنامه‌های ایران و عراق بستگی دارد و در انتظار توافقات دو کشور در حوزه سیاسی هستیم.

سعیدنژاد ادامه داد: خارج‌سازی مغروقه‌های اروند و کارون با قراردادهای متعدد در حال انجام است؛ در حال حاضر قراردادی برای خارج‌سازی ۶۳فروند مغروقه در اروند بسته شده است و این اقدام به بهترین شکل ممکن ادامه دارد.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی هم در این مراسم از آماده‌سازی سند هویت دریانوردان خبر داد و گفت: براساس کنوانسیون 185 سازمان جهانی دریانوردی، این سند در حال آماده‌سازی برای صدور است.

محمد راستاد ادامه داد: هم‌اکنون ۱۰هزار دریانورد در ناوگان اقیانوس‌پیمای ایران در آب‌های بین‌المللی فعالیت می‌کنند.

وی اظهار کرد: دریانوردان، راهبری ناوگان عظیم حمل‌ونقل دریایی را برعهده دارند؛ 1.5میلیون دریانورد در دنیا داریم که این رقم در ایران 10هزار نفر است که اخذ گواهینامه شایستگی نشان از فعالیت تخصصی آنها دارد. به گفته این مقام مسوول، تا سال 2025 میلادی حدود 150 هزار نفر دریانورد در دنیا کم داریم. راستاد گفت: اقتصاد جهانی به حمل‌ونقل دریایی وابسته است و نبود آن موجب می‌شود کشورها با بحران مواجه شوند. معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: طبق آخرین آمار سال 2105 میلادی 10 میلیارد تن کالا معادل

4 تریلیون دلار توسط حمل‌ونقل دریایی در دنیا جابه‌جا شده است.

 

ارسال نظر