ایرانشهر

۱۳۹۶/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۴۳۳

ارزش فنی و سیاسی عبور هواپیماهای قطری از ایران

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران درباره وضعیت ایرلاین‌های قطری پس از چالش‌های اخیر این کشور با تعدادی از کشورهای عربی گفت: عبور هواپیماهای قطری از آسمان ایران ارزش فنی و سیاسی دارد، اما ارزآوری چندانی برای کشور به همراه ندارد. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رحمت‌الله مهابادی افزود: زمان پرواز اغلب این هواپیماها از آسمان ایران نیم ساعت بوده و از این رو عایدی مالی و ارزآوری زیادی برای ایران به همراه ندارد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در ادامه گفت: نخستین هواپیمای فلایت ‌چک به مبلغ 570میلیارد ریال خریداری شد که 2میلیون یورو زیر قیمت قرارداد آن بوده است. وی افزود: برخی سخنان درباره اینکه فلایت‌ چک خریداری شده برای کشور گران تمام شده است، صحت ندارد و این اظهارات از برخی دلالی‌ها برای فروش هواپیماهای غیرایمن به کشور نشات می‌گیرد. مه‌آبادی گفت: با خرید این هواپیما و استفاده از آن، 66 سیستم ناوبری بصری، 22 طرح تقرب، 19 مسیر هوایی جدید و 128سیستم ناوبری هوایی محقق شده است. به گفته این مسوول، مهندسان ایرانی همه فعالیت‌های مرتبط با فلایت ‌چک را انجام می‌دهند و تاکنون این هواپیما توانسته است، ارزآوری بسیاری برای کشور ایجاد کند.

افزایش ۱۲‌ درصدی ترانزیت کالا در بهار 96

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل سازمان راهداری از افزایش ۱۲‌درصدی آمار ترانزیت در 3ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: در این مدت 2میلیون و ۳۰۹هزار تن کالا از مرزهای زمینی و آبی ایران ترانزیت شده است.

محمدجواد عطرچیان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در طول دو سال گذشته با وجود برنامه‌ریزی‌های گسترده‌یی که انجام شده بود، امکان افزایش آمار ترانزیت به دلیل رکود وجود نداشت اما خوشبختانه در ابتدای سال ۹۶ این روند تغییر کرده و به سمت آمارهای مثبت بازگشت. وی ادامه داد: طبق آمارهای ارائه شده از مجموع ترانزیت 3ماهه امسال یک میلیون و ۶۹۴ هزار تن سهم کالاهای غیرنفتی و ۶۱۵ هزار تن سهم کالاهای نفتی بوده است. ‌در این دوره مازوت بیشترین سهم را در ترانزیت ورودی به ایران داشته و پس از آن نیز پنبه، پارچه، قطعات اتومبیل و برنج قرار گرفتند.

عطرچیان درباره وضعیت مرزهای فعال در این دوره افزود: طبق آمارهای رسمی بندر شهید رجایی با ثبت ۸۲۷هزار تن جابه‌جایی سهمی ۳۵‌درصدی از کل ترانزیت کشور داشته و از این لحاظ رکورد فعال‌ترین مرز را به خود اختصاص داده و پس از آن نیز دو مرز پرویزخان و بازرگان به ترتیب با حدود ۱۶و ۱۱درصد در رتبه‌های بعدی هستند. این مقام مسوول در سازمان راهداری ابراز امیدواری کرد: با تجهیز امکانات و بهبود زیرساخت‌های کشور همچنین جذب سرمایه‌گذاری‌های لازم نسبت به رفع موانع و تسهیل ترانزیت اقدامات بیشتری انجام شود.

 

بی‌میلی بانک‌ها به پرداخت وام مسکن روستایی

معاون بنیاد مسکن با بیان اینکه در زمینه پرداخت تسهیلات مسکن روستایی تعامل بعضی بانک‌ها خوب است و برخی دیگر همکاری کمتری دارند، گفت: بانک مسکن ۱۰۰‌درصد تسهیلات را ابلاغ کرده ولی بعضی بانک‌ها ۲۰‌درصد ابلاغ کرده‌اند. عزیزالله مهدیان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تسهیلات احداث و بازسازی مسکن روستایی با سقف ۱۸و ۲۰میلیون تومان درحال پرداخت است البته روند مقداری کند شده ولی همه جا درحال پرداخت است. معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن با بیان اینکه حدود ۴۰‌درصد تسهیلات از ۲۰۰هزار واحد به استان‌ها ابلاغ شده است، گفت: درحال حاضر حدود ۲۸هزار واحد در روستاها عقد قرارداد شده و این روند ادامه دارد و تلاش بر این است که تا پایان سال جاری منابع کل ۲۰۰هزار واحد جذب شود. مهدیان درباره آخرین وضعیت بازسازی روستاهای آسیب دیده از حوادث گفت: به جز روستاهای خراسان شمالی که به احتمال زیاد چهارشنبه این هفته مصوبه پرداخت تسهیلات آن به تایید هیات دولت می‌رسد تقریبا به همه روستاها مصوبه دولت داده شده و کار بازسازی هم آغاز شده است.

پیاده‌سازی سامانه جامع دریایی کشور تا ۲ ماه آینده

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به نهایی شدن سامانه جامع دریایی کشور تا ۲ماه آینده گفت: این سامانه موجب می‌شود که چارچوبی یکپارچه و مکانیسمی واحد برای همه خدمات دریایی کشور پیاده‌سازی شود. محمد راستاد در گفت‌وگو با فارس درباره سرنوشت سامانه جامع دریایی کشور اظهار کرد: بیش از 90‌درصد حجم مبادلات کالا اعم از صادرات، واردات و اشتغال مستقیم و غیرمستقیم جمعیت‌های عظیمی از کشور در بنادر است. وی افزود: در راستای ارتقای کیفیت و کارایی خدمات دریایی در بنادر‌، سامانه‌یی تحت عنوان«سامانه جامع دریایی کشور» درحال طی مراحل نهایی پیاده‌سازی و به‌ کارگیری است. به گفته راستاد، ‌این سامانه به عنوان منحصر به فردترین سیستم جامع دریایی در سطح خاورمیانه براساس تلفیق دو ویژگی حاکمیتی امور دریایی و نیازهای عملیاتی‌ امور دریایی در بنادر کشور مدل‌سازی شده است‌. معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: مبادله اطلاعات بین بخش‌های مختلف این سامانه انجام می‌شود و همه بنادر کشور تحت این سامانه به یکدیگر مرتبط می‌شوند و می‌توانند عملکرد واحدی داشته باشند. وی امکان ردیابی ‌فعالیت‌ها در مرکز و بنادر به تشخیص سازمان بنادر را از دیگر مزایای این سامانه دانست و گفت: شرایط مناسبی برای ارائه خدمات با کیفیت و ارتقای ایمنی دریانوردی در بنادر کشور و آب‌های تحت حاکمیت ایران با پیاده‌سازی و اجرای این سامانه ایجاد می‌شود.

 

ارسال نظر