در شهر

۱۳۹۶/۰۴/۱۳ - ۰۰:۲۳:۴۵
کد خبر: ۱۰۲۳۵۲

 جایگزینی بالغ بر ۴۰۰تاکسی با مینی‌بوس‌های فرسوده

پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران آخرین اقدامات در خصوص طرح نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده پایتخت را تشریح کرد. به گزارش مهر، سنندجی با بیان اینکه تاکنون بالغ بر ۴۰۰دستگاه تاکسی جایگزین مینی‌بوس‌های فرسوده شده است و مابقی نیز تا پایان نیمه نخست سال جاری تحویل خواهد شد، گفت: در شهر تهران بیش از هزار دستگاه مینی‌بوس فرسوده با عمر بالای ۲۵ تا ۳۰ سال وجود دارد، تاکنون ۷۰۰ مالک مینی‌بوس فرسوده در طرح نوسازی ثبت‌نام کرده‌اند. وی اظهارکرد: با توجه به اینکه طرح نوسازی سال۹۲ به دلیل عدم حمایت دولت معطل ماند، در سال۹۵ براساس مصوبه جدید شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری وارد میدان شد و قرار شد۲۰ میلیون تومان بلاعوض پرداخت کند و ۱۰ تا ۱۱میلیون نیز از محل اسقاط خودروها به مالکان پرداخت شود. به‌طوری که تاکسی به قیمت ۳۳میلیون تومان به مالکان مینی‌بوس واگذار شود. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران ادامه داد: سه نوع تاکسی پژو ۴۰۵، سمند ef۷ و ون برای جایگزینی با مینی‌بوس‌های فرسوده در نظر گرفته شده است. سنندجی تصریح کرد: براین اساس مقرر شد ۲۰ میلیون تومان وام بلاعوض از سوی شهرداری جهت این جایگزینی پرداخت شود.

 افزایش ساعت کاری مراکز معاینه فنی در تابستان

سید نواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران از افزایش ساعات کاری مراکز معاینه فنی خبر داد. به گزارش ایسنا، حسینی‌منش با اشاره به آغاز سفرهای تابستانی اظهار کرد: براساس آمار اتحادیه اروپا 11درصد از تصادفات جاده‌یی منجر به فوت به علت نقص فنی در خودروها حادث می‌شود. سالانه در ایران 16هزار نفر در تصادفات جاده‌یی فوت می‌کنند که بدون تردید عامل نقص فنی در تصادفات به علت پایین بودن استاندارد‌های کیفی خودرو در ایران در مقایسه با اروپا بیش از این درصد است. با لحاظ این درصد به عنوان مبنا انجام معاینه فنی در برطرف کردن نقص فنی می‌تواند از کشته شدن حداقل 1760 نفر جلوگیری کند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی درخصوص اهمیت انجام معاینه فنی در ارتقای سطح ایمنی خودروها افزود: براساس گزارش‌های استخراج شده از سامانه معاینه فنی (سیمفا) 11درصد خودروهای مراجعه‌کننده به علت نقص فنی در سیستم ترمز مردود می‌شوند. در سال 95 از 800 هزار دستگاه خودرو مراجعه کرده به مراکز، 88 هزار دستگاه خودرو دارای نقص فنی ترمز بوده است. نقصی که در صورت عدم رفع ایراد می‌تواند عامل بالقوه در ایجاد یک حادثه منجر به تلفات جانی شود. حسینی‌منش باتوجه به افزایش مراجعات در مهر ماه به شهروندان توصیه کرد در حال حاضر توزیع مراجعات در مراکز مناسب و شهروندان در کمتر از یک ساعت می‌توانند نسبت به انجام معاینه فنی خود اقدام کنند. ضمنا برای آگاهی از طول صف و مدت انتظار در هر مرکز می‌توانند با مراجعه به سایت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران یا ارسال عدد یک به سامانه پیامکی 2000112 از آخرین وضعیت آن مطلع و خلوت‌ترین مرکز را جهت انجام معاینه فنی انتخاب کنند.

 افزایش گودبرداری‌های غیراصولی در پایتخت

مدت‌ها بود که خبری از حوادث ناشی از گودبرداری‌های غیراصولی در پایتخت نبود اما طی دو هفته اخیر ۳ حادثه ناشی از گودبرداری که هم خسارت مالی به دنبال داشته و هم جانی رخ داده است. به گزارش مهر، رییس کمیته عمران شورای شهر تهران درخصوص افزایش گودبرداری‌های غیراصولی گفت: در گذشته پیش پروانه‌هایی صادر می‌شد و بعد از آن مالکان مجوز داشتند تا اقدام به گودبرداری کنند که فروریزش‌ها کاهش پیدا کرد اما از زمانی که این موضوع قطع شد، گودبرداری‌های غیراصولی افزایش پیدا کرد.

وی تهران افزود: در طول دو ماه اخیر چندین مورد گودبرداری داشتیم که در این گودبرداری‌ها حوادثی هم پیش آمده است.

شاکری ادامه داد: در رابطه با موضوع گودبرداری‌ها هیچ اقدام جدیدی نباید انجام داد و قانون در این زمینه وجود دارد و فقط باید موضوع ناظر پروژه تقویت شود. به این معنی که وقتی پروانه و مجوز صادر می‌شود، ناظر پروژه از نخستین کلنگی که زده می‌شود تا پایان عملیات ساخت و ساز حضور داشته باشد. در واقع ناظر پروژه باید گزارش‌های ایمن‌سازی پروژه را تایید کند.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به الزام تخصص ناظران گفت: وقتی شاهد حوادث ناشی از گودبرداری‌ها هستیم یعنی در ایمن‌سازی ساختمان مجاور پروژه و همچنین ایمن‌سازی گود کوتاهی شده است. در این رابطه به احتمال زیاد بعضی از ناظران تخصص لازم را ندارند و مسائل ژئوتکنیکی نادیده گرفته می‌شود.

شاکری درباره برخورد دستگاه قضا نسبت به کوتاهی افراد در گودبرداری‌ها گفت: غیر از اینکه دستگاه قضا با مالک پروژه برخورد می‌کند باید نخستین کسی که مورد مواخذه قرار می‌گیرد، ناظر پروژه باشد چرا که اگر پروژه‌یی ناظر نداشته باشد مشکلات زیادی به وجود می‌آید.

ابوالفضل قناعتی، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران نیز افزایش حوادث ناشی از گودبرداری‌های غیراصولی در سطح شهر تهران را تایید و به مهر گفت: به‌طور عمده در بافت قدیمی شهر تهران به خاطر نقارها و قنات‌ها، زمین‌های سستی وجود دارد و با توجه به اینکه سازه‌ها قدیمی و فرسوده هستند، اگر بنایی تخریب شود بنای همجوار را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: در بحث گودبرداری‌ها، قانونگذار مشخصا تعیین کرده که در حین گودبرداری چه افرادی مسوولیت دارند و چه اقداماتی باید در کنار آن انجام شود تا مشکل ایجاد نشود. در این زمینه در مرحله اول مالک ساختمان است که باید به جزییات تخریب توجه داشته باشد، در مرحله دوم نماینده سازمان نظام مهندسی و مشاور پروژه باید در رابطه با فرآیند تخریب ساختمان به ویژه زمانی که گودبرداری می‌شود، حضور فعال داشته باشند.

وی ادامه داد: در نهایت مسوولیت متوجه پیمانکار پروژه است که با توجه به دستورالعمل و تذکرات مهندس ناظر، باید استانداردهای لازم را در بخش ضوابط مقررات ملی ساختمان لحاظ کند. اما می‌بینیم از آنجا که مالک ساختمان‌ها اصولا برای ساخت و ساز عجله دارند بدون توجه به حاشیه عملیات خود بی‌توجهی می‌کنند و نسبت به گودبرداری اقدام می‌کنند که در نهایت بسیاری از این اقدامات در حین کار با مشکل مواجه می‌شود. این عضو شورای شهر تهران گفت: برخی اعضای شورای شهر موضوع به کارگیری مهندس مجری در فرآیند ساخت و ساز ساختمانی را پیگیری کرده‌اند. هم‌اکنون در روند احداث یک ساختمان مهندس ناظر وجود دارد اما هنوز مهندس مجری در عملیات ساخت و ساز حضور ندارد. از طرفی ما با تعداد زیادی از مهندسان عمران روبه‌رو هستیم که بسیاری از آنها بیکار هستند و لازم است از تجربه آنها بهره‌مند شویم تا علاوه بر اشتغال‌زایی، ایمنی ساخت و ساز نیز بالا برود.

 

 

ارسال نظر