موافقت سازمان برنامه برای تامین منابع مالی مسکن اجتماعی

۱۳۹۶/۰۴/۱۳ - ۰۰:۱۹:۴۰
کد خبر: ۱۰۲۳۵۰
موافقت سازمان برنامه برای تامین منابع مالی مسکن اجتماعی

گروه راه و شهرسازی|

چندی پیش، معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن با انتقاد از عدم ابلاغ اعتبار۲۴۰۰ میلیارد تومانی طرح مسکن اجتماعی به بانک‌های عامل، اجرای این طرح را منوط به واریز رقم موردنظر کرد. انتشار این خبر، واکنش‌های مختلفی را از سوی مدیران وزارت راه و شهرسازی به همراه داشت. دیروز اما رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از نامه‌نگاری با رییس سازمان مدیریت و برنامه و بودجه و تامین منابع مالی اجرای این طرح خبر داد. به گفته علیرضا تابش، دولت و بانک مرکزی، تامین اعتبارات مسکن اجتماعی را تعهد داده‌اند و این طرح پس از تامین اعتبارات در نیمه نخست امسال اجرایی

 می‌شود.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تصریح بر موافقت رییس سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی برای تامین منابع مالی اجرای طرح مسکن اجتماعی، گفت: در اجرای مسکن اجتماعی، اولویت با خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد است. به گزارش فارس، تابش با بیان اینکه باید منابع موردنیاز طرح مسکن اجتماعی تامین و این طرح عملیاتی شود، گفت: معاون رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در نامه‌یی اعلام کرده که منابع موردنیاز طرح مسکن اجتماعی باید از یک جایی تامین شود.

وی درخصوص آخرین وضعیت طرح مسکن اجتماعی و اینکه آیا این‌ طرح اجرایی شده است، تاکید کرد: پس از مصوبه اواخر سال گذشته دولت درباره مسکن اجتماعی، باید منابع موردنیاز این طرح تامین می‌شد.

تابش ادامه داد: منابع موردنیاز مسکن اجتماعی هم شامل 2400 میلیارد تومان تسهیلات، 160 میلیارد تومان کمک بلاعوض و 300 میلیارد تومان مابه‌التفاوت سود سال اول است.

این مقام مسوول، با بیان اینکه مساله تامین منابع مالی در سازمان برنامه و بودجه نهایی شده است، تصریح کرد: معاون نظارت راهبردی رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در نامه‌یی به رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده که منابع موردنیاز طرح مسکن اجتماعی باید از یک جایی تامین شود. رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یادآور شد: در جلسه‌یی که با نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه داشتیم، وی قول داده که منابع مالی بلاعوض در نیمه نخست امسال تامین شود.

ناگفته نماند که ساخت 100 هزار واحد مسکونی در سال به دو بخش مسکن اجتماعی و حمایتی تقسیم می‌شود، طرح مسکن حمایتی برای دهک‌های 4 است که توانایی ساخت یا خرید مسکن را دارند و مسکن اجتماعی برای دهک‌هایی است که فقط قدرت پرداخت اجاره را دارند

 ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت

علاوه بر طرح مسکن اجتماعی که در چارچوب سیاست‌های حمایتی دولت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه اجرایی می‌شود، طرح بهسازی و نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری هم در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد تا با ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت، کمک تمام دستگاه‌های متولی و ظرفیت شورای منتخب شهر تهران کیفیت زندگی در مجموعه شهرهای حاشیه‌یی تهران را از جنوب‌غرب تا جنوب‌شرق افزایش دهد.

در همین رابطه، بنابر گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، برای سال جاری ۸۳۹میلیارد تومان ردیف بودجه به بحث نوسازی و بهسازی بافت‌های ناکارآمد شهری اختصاص یافته و قرار است جلسه‌یی با شورای منتخب شهر تهران داشته باشیم و مسائل خاص شهر و مجموعه شهر تهران را مطرح کنیم زیرا مجموعه شهر تهران از مساله بغرنج حاشیه‌نشینی رنج می‌برد و سال‌هاست مورد توجه برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران نبوده است.

محمدسعید ایزدی افزود: یک هلال فقر در جنوب شهر تهران از رباط‌کریم تا شهر قدس قرار گرفته است، این محدوده سکونتگاهی کنار تهران درواقع خوابگاه‌هایی است که با حداقل امکانات انسان‌های شریفی را در خود جای داده و به لحاظ امنیتی هم مشکلات بسیاری دارد.

وی ادامه داد: اولویت شرکت عمران و بهسازی شهری در بحث حاشیه‌نشینی، ساماندهی این مناطق است زیرا بافت شهرهای واقع در شهرستان‌های بخش جنوب‌غربی، جنوب و جنوب‌شرقی تهران شامل شهرهایی ازجمله رباط‌کریم، شهریار، اسلامشهر، بهارستان و قدس، وضعیت نابسامانی دارد.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری تصریح کرد: امیدواریم با ساختار مدیریت شهر تهران بتوانیم اقدامات گسترده‌یی را در ادامه فعالیت‌های نوسازی با شهرداری تهران در مناطق ۲۲گانه داشته باشیم که مناطق آن تعریف شده، دفاترش وجود دارد و هدف این شرکت مشارکت با شهرداری برای پیشبرد برنامه‌های نوسازی است.

 کاهش سود وام به 8‌ درصد

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره تسهیلات نوسازی و بهسازی گفت: طبق توافقی که با وزیر راه و شهرسازی داشتیم، در حال انعقاد یک توافق با بانک مسکن هستیم.

ایزدی بیان کرد: در گذشته مشکلاتی درباره پرداخت یارانه سود ۳۰۰ هزار فقره تسهیلات نوسازی و بهسازی ایجاد شده بود و به همین دلیل درنظر داریم به سمت تمرکز بر وام ۱۸درصدی از محل منابع بانک مسکن حرکت کنیم تا این بانک برای سال جاری ۵۰ هزار فقره تسهیلات نوسازی با سود ۱۸‌ درصد و ۱۰۰هزار فقره تسهیلات برای خرید از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم با سود ۸‌درصد پرداخت کند که هیچ نوع وابستگی به یارانه دولت ندارد.

این مقام مسوول گفت: در صورتی که دولت رقم یارانه را پرداخت کند سود تسهیلات نوسازی هم از ۱۸ به ۸‌ درصد کاهش می‌یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی روند اعطای تسهیلات در شهر تهران را مناسب ارزیابی کرد و گفت: در سال گذشته سازمان نوسازی شهر تهران، موارد نوسازی بافت شهری را به شرکت عمران معرفی کرد و این شرکت، موارد اعلام شده در لیست را به بانک معرفی ‌کرد و رقم قابل‌توجهی در انتهای سال ۱۳۹۵ به امر بهسازی و نوسازی اختصاص یافت.

به گفته ایزدی، در سال ۱۳۹۶ بالغ بر ۸۳۹ میلیارد تومان ردیف بودجه داریم که در قالب ۹ ردیف تخصصی و به شکل ویژه‌یی به بحث حاشیه‌نشینی در کشور یا به شکل خاص در مورد شهرهایی که شرایط بحرانی دارند از جمله مشهد، قم، شیراز و چهار شهر استان سیستان‌وبلوچستان اختصاص یافته است.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری با بیان اینکه ایجاد این ردیف‌ها شرایطی را فراهم می‌کند که بتوانیم در یک نظام بودجه‌ریزی اهرم این مبالغ را به حداقل سه برابر افزایش دهیم، گفت: با سهم اختصاص داده شده در این ردیف‌ها، شرکت عمران و بهسازی شهری سایر دستگاه‌ها به‌ویژه شهرداری‌ها را ترغیب و تشویق می‌کند تا بتوانند به اجرای پروژه‌ها در مناطق نابسامان کمک کنند.

ایزدی با اشاره به محله نایسر سنندج یادآور شد: محله نایسر یکی از پیچیده‌ترین مسائل و مشکلات محلات را دارد که به شکل منفصل در حاشیه شهر سنندج شکل گرفته است، این محله جمعیتی بالغ بر ۶۵هزار نفر را در خود جای داده که از حداقل امکانات برخوردارند.

وی تصریح کرد: دولت می‌تواند با تخصیص اعتبارات روند قابل‌قبولی را در اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهری در کل کشور ایجاد کند، یکی از ردیف‌ها به ساماندهی حاشیه شهرها می‌پردازد، ردیف دیگر اعتبار موضوع قانون استفاده متوازن از امکانات کشور و توزیع عادلانه و رفع تبعیض و ارتقای مناطق کمتر توسعه‌یافته است.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری اضافه کرد: امیدواریم امسال با کمک نمایندگان علاوه بر استان سیستان‌وبلوچستان، سایر استان‌هایی که تحت‌عنوان استان‌های کمتر توسعه‌یافته قرار دارند (بالغ بر ۱۲ استان هستند) را بتوانیم به جمع سایر استان‌های برخوردار از ردیف‌های اعتباری اضافه کنیم.

 

ارسال نظر