تذکر رییس شورای چهارم تهران به منتخبان شورای پنجم

۱۳۹۶/۰۳/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۵۰۵
تذکر رییس شورای چهارم تهران به منتخبان شورای پنجم

29 خرداد

گروه راه و شهرسازی  

در جلسه غیرعلنی روز گذشته پارلمان شهری پایتخت مهدی چمران، رییس کنونی این پارلمان به منتخبان شورای پنجم شهر تهران درباره رسانه‌یی شدن برخی اظهارنظرهای آنان در رسانه‌ها تذکر داد و آنها خواست قبل از ایراد هر اظهارنظری صحت و سقم اظهارات خود را در تعامل و هماهنگی با اعضای شورای چهارم ارزیابی کنند.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران دیروز همچنین با انتخاب 24نفر ذی‌حساب برای شرکت‌های و سازمان‌های تابعه شهرداری تهران موافقت کردند. همچنین در این جلسه لایحه پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی و برنامه عملیاتی ایمنی شهر از سوی اعضای شورا رد شد.  در این جلسه مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به برخی اظهارنظرهای منتخبان شورای پنجم درخصوص راه‌اندازی خط 7 مترو که انتقاداتی را به افتتاح این خط وارد کرده بودند، گفت: ما نمی‌خواهیم پاسخ برخی اظهارات را در رسانه‌ها بدهیم چراکه بنای کار را بر هماهنگی و تعامل با اعضای شورای پنجم گذاشته‌ایم. اما برخی از منتخبان شورای پنجم اظهارنظرهایی می‌کنند که نیاز به واکاوی و مباحثه دارد اما متاسفانه این اظهارات رسانه‌یی می‌شود.  وی ادامه داد: چه خوب است، اعضای شورای پنجم قبل از رسانه‌یی کردن اظهارات خود موضوعات را با اعضای شورای چهارم به مباحثه گذاشته و از صحت و سقم آن با خبر شوند.  چمران همچنین خطاب به شهرداری تهران بر ضرورت تکمیل هر چه سریع‌تر پل‌های در دست احداث بزرگراه ارتش و انتهای بزرگراه صیاد تاکید کرد و گفت: ضروری است این پل‌ها هرچه سریع‌تر تا چند روز آینده به بهره‌برداری برسند تا گره‌های ترافیکی ایجاد شده، رفع شود. در این جلسه همچنین عباس جدیدی نیز پیشنهاد داد، منتخبان شورای پنجم در جلسات شورا دعوت شوند تا در جریان ارائه گزارش‌های شورای چهارم در صحن، فرصت خوبی برای انتقال تجربیات و اطلاعات از سوی اعضای شورای چهارم فراهم ‌آید.

 

  کادر ذی‌حسابی در شهرداری تکمیل شد

به گزارش اداره کل ارتباطات و بین‌الملل شورای اسلامی شهر تهران روز گذشته پیشنهاد و معرفی 24نفر از کارکنان شهرداری تهران به عنوان قائم‌مقام ذی‌حساب در واحد‌های تابعه شهرداری تهران در دستور جلسه قرار گرفت و علیرضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه درخصوص انتخاب این نفرات توضیحاتی ارائه کرد و گفت: هر چه بتوانیم در تقویت امر ذی‌حسابی تلاش کنیم در حقیقت می‌توانیم در حسابرسی‌ها موفق‌تر عمل کنیم. حسابرسی موفق هم منجر به تنظیم بودجه دقیق‌تر برای سال مالی بعد خواهد شد. در معرفی ذی‌حسابان برای نخستین بار موسسه همشهری نیز دارای قائم مقام ذی‌حساب شد.

در ادامه چمران نیز گفت: ذی‌حسابان چشم شورا و شهردار در مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری هستند و می‌توانند جلو خیلی از موارد خلاف قانون را بگیرند. در انتها پس از معرفی ذی‌حسابان اعضای شورا با انتخاب این افراد موافقت کردند.

  رد لایحه پیشگیری از آتش سوزی

در این جلسه همچنین لایحه پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی و برنامه عملیاتی ایمنی شهر از سوی اعضای شورا رد شد.  معصومه آباد، رییس کمیته ایمنی شورا در راستای رد این لایحه گفت: متاسفانه این لایحه هیچ ارتباطی با پیشگیری از آتش‌سوزی و تهیه اطلس آسیب‌پذیری شهر تهران نداشته و علاوه بر آن با 4، 5 مصوبه خوب شورا در این زمینه نیز همپوشانی داشته لذا پیشنهاد کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری بر رد این لایحه بوده است.

  منع تبلیغات روی شیشه اتوبوس‌ها

اقبال شاکری، رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در بخشی از نشست دیروز شورای شهر از نصب تبلیغات روی شیشه اتوبوس‌ها انتقاد کرد و گفت: هر گونه تبلیغات روی شیشه اتوبوس‌ها ممنوع است چراکه با این تبلیغات اتوبوس‌ها شبیه زندان‌های متحرک شده‌اند. به شهرداری تهران تذکر داده می‌شود که درخصوص رعایت ضوابط ایمنی و بصری و رعایت فرهنگ ایرانی – اسلامی در تبلیغات روی بدنه اتوبوس‌ها نظارت کامل‌تری را اتخاذ کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر با وجود اینکه دستورالعمل ضوابط تبلیغات در ناوگان حمل و نقل عمومی کشور از طرف وزارت کشور و شورای عالی ترافیک از سال 89 ابلاغ شده اما مشکلات زیادی در تبلیغات روی بدنه اتوبوس‌ها در سطح شهر دیده می‌شود.

شاکری با برشمردن برخی مشکلات در این زمینه تصریح کرد: مشکل دید مسافران بر اثر پوشیده شدن شیشه‌ها، مشکل کاهش تمرکز خودروهای مجاور و آلودگی بصری در انتخاب تبلیغات نامناسب و در آخر مشکل تبلیغ کالاهای خارجی روی بدنه اتوبوس‌ها که ‌باید هر چه سریع‌تر به این موارد رسیدگی شود.

وی اظهار کرد: هر گونه تبلیغات روی شیشه اتوبوس‌ها ممنوع بوده است. با این تبلیغات اتوبوس‌ها شبیه زندان‌های متحرک شده‌اند. مسافرانی که داخل اتوبوس‌ها هستند بر اثر این تبلیغات روی شیشه‌ها از موقعیت مکانی خود خبر ندارند و این در حالی است که پنجره اتوبوس‌ها نیز امکان باز و بسته شدن ندارد.

شاکری با اشاره به اجرای پروژه‌ها بدون پشتوانه کارشناسی در شهرداری تهران گفت: از زمستان سال 95 شهرداری منطقه 6 و معاونت حمل و نقل و ترافیک طرحی را برای ایجاد خیابان نمونه ترافیکی در خیابان ایرانشهر به اجرا گذاشته‌اند که نه تنها باعث ایجاد خیابان نمونه ترافیکی نشده بلکه مشکلات بسیاری در این زمینه برای منطقه نیز ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: در این طرح یک خط ویژه برای دوچرخه ایجاد شده و یک لاین ترافیکی کاهش یافته ولی در عمل محل عبور دوچرخه به محل پارک موتورسیکلت‌ها تبدیل شده و کنار لاین دوچرخه نیز محل پارک نابسامان خودروها شده است.

شاکری افزود: با توجه به اهمیت ترافیکی این خیابان در محدوده مرکزی تهران به شهرداری تهران تذکر داده می‌شود که نسبت به ساماندهی این وضع اقدام کند و با توجه به اینکه این پروژه فاقد کد بودجه برای سال 96 است، از این رو گزارشی از نحوه هزینه‌کرد در این پروژه ارائه شود.

رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: چرا در شهرداری پروژه‌هایی اجرا می‌شود که در آن خلق‌الساعه تصمیم گرفته می‌شود و تبعات آن را در نظر نمی‌گیرند. آیا اگر امروز از شورایاری‌های خیابان 30 تیر یا بازار در مورد سنگفرش شدن خیابان‌ها نظرخواهی شود به راستی میزان رضایت مردم چه اندازه خواهد بود.

  شاخص‌های کمی برنامه 5 ساله دوم

احمد دنیامالی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: در سال چهارم شورا بهتر است، اندازه‌گیری دقیقی از شاخص‌های کمی برنامه 5 ساله دوم صورت گیرد تا مشخص شود که چه میزان از پروژه‌ها به سرانجام رسیده است. در حال حاضر که سال چهارم و پایانی شورای دوره چهارم است باید اندازه‌گیری از آیتم‌ها و شاخص‌های کمی داشته باشیم تا نشان دهد تا چه میزان تطابق نسبت به برنامه 5 ساله دوم وجود دارد.  وی ادامه داد: این امر موجب خواهد شد نقاط ضعف و قوت شورای چهارم به خوبی مشخص شود و مرجعی برای شوراهای بعد خواهد بود. دنیامالی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت تبدیل اهداف کمی به کیفی در پروژه‌های شهرداری تاکید کرد.

  مغایرت بودجه مصوب و ابلاغی

مجتبی شاکری، رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران نیز از وجود مغایرت‌هایی میان بودجه مصوب کمیسیون فرهنگی اجتماعی و ابلاغی شهرداری تهران خبر داد و گفت: در صورتی که کمیسیون بودجه در این رابطه پاسخگو نباشد، جزییات تغییرات ردیف‌های بودجه سال 96 را اعلام خواهم کرد.

شاکری با اشاره به مکاتبه‌یی که در رابطه با تغییرات ردیف‌های بودجه ابلاغی نسبت به آنچه در صحن شورا به تصویب رسیده، با هیات رییسه داشته است، گفت: 25 اسفندماه طی نامه‌یی این موضوع را با هیات رییسه در میان گذاشتم و با توجه به بی‌پاسخ ماندن مکاتبه، 19 فروردین نیز با رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا مکاتبه کردم و خواستار توضیح شدم. قصد نداشتم این موضوع را در صحن مطرح کنم اما تمام این مکاتبات بی‌پاسخ مانده و ناچار هستم آن را تذکر دهم. وی توضیح داد: ردیف‌هایی مربوط به بودجه‌های حمایتی که با نظر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و صرف زمان بسیار در بررسی مصوب شده بود، در کمیسیون برنامه بودجه تغییر کرده، جابه‌جا شده یا حتی بعضا ردیف‌هایی که وجود نداشته ایجاد شده و ردیف‌های موجود بدون هماهنگی با کمیسیون فرهنگی و اجتماعی حذف شده است.

شاکری با بیان اینکه میان بودجه مصوب کمیسیون فرهنگی اجتماعی و آنچه به شهرداری ابلاغ شده، دست‌کم در بخشی که توسط کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مهندسی شده، فاصله زیادی وجود دارد، افزود: اگر کمیسیون برنامه و بودجه درباره اعمال این تغییرات بعد از تصویب بودجه 96 شهرداری در صحن پاسخگو نباشد، به عنوان نماینده مردم موظف هستم که ریز این تغییرات و جابه‌جایی ردیف‌ها را اعلام کنم.

 

ارسال نظر