ماجرای حواله «هایما» به مدیران ایران‌خودرو چه بود؟

۱۴۰۱/۱۰/۱۵ - ۱۰:۳۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۱۷۹
ماجرای حواله «هایما» به مدیران ایران‌خودرو چه بود؟

به‌ دنبال بحث‌های اخیر پیش آمده پیرامون دست و دلبازی ایران‌خودرو و جانفشانی مدیران این گروه صنعتی برای دریافت خودروهای ایراددار که وزارت صمت بر ابطال آن دستور داد، گروه صنعتی ایران‌خودرو اعلام کرد که در راستای شفاف‌سازی و پاسخ‌گویی به افکار عمومی، نخستین خودروهای هایما ۸S که در مرحله آزمایشی راه‌اندازی خط مونتاژ این محصول تولید شده، از طریق مزایده به فروش خواهد رسید.

گروه صنعتی ایران‌خودرو، اخیرا در اقدامی برای تعدادی از مدیران خود، حواله تخصیص محصول هایما S8 با قیمت کارخانه، ارایه کرده، سخنگوی وزارت صمت در واکنش به این دست و دلبازی ایران‌خودرو به صراحت اعلام کرد که تخصیص خودرو با قیمت کارخانه به مدیران ایران‌خودرو اشتباه بوده و بایستی سریعا ابطال شود.

تصاویر و اطلاعاتی منتشر شده است که در آن به تخصیص و تحویل محصول هایما S8 به قیمت کارخانه (یک‌ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان) برای تعدادی از مدیران گروه صنعتی ایران‌خودرو اشاره شده و این گروه صنعتی مدیران خود را مورد لطف قرار داده است.

این موضوع در حالی مطرح شده که بازار با التهاب روبرو است و علیرغم کاهش قیمت‌ها طی یک هفته اخیر همچنان قیمت‌ها با قیمت‌های ‌مصوب درب کارخانه و حتی قیمت واقعی مطابق با ارزش کیفی محصولات، فاصله بسیار دارد؛ بر همین اساس به نظر می‌رسد، در شرایط فعلی وجود این امکان برای خودروسازان که محصولات خود را با قیمت کمتر از بورس کالا به مدیران خودرو بدهند، جایز نباشد.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این رابطه اظهار کرد: برابر اخبار واصله و بررسی‌های اولیه، مشخص شد شرکت ایران‌خودرو روز 13 دی 1401 تعدادی خودروی هایما S۸ را با قیمت کارخانه به مدیران خود اختصاص داده است؛ این اقدام نه‌ تنها در شرایط کنونی بازار خودرو ناپسند است، بلکه با سیاست‌های مبارزه با رانت دولت و وزارت صمت نیز در تعارض قرار دارد.

پس از واکنش وزارت صنعت، معدن و تجارت، گروه صنعتی ایران‌خودرو، اطلاعیه‌ای منتشر کرد که ضمن آن برای توجیه این اقدام خود، عذرهایی بدتر از گناه آورد و از جانفشانی مدیران ایران‌خودرو برای استفاده از خودروهای دارای ایراد فنی یا ظاهری خبر داد.

این شرکت اعلام کرد که به سبب اینکه این خودروها در فرآیند شناسایی ایرادهای کیفی و مونتاژی، دارای برخی مغایرت‌های کیفی در بخش‌های موتور، بدنه، رنگ، تزیینات داخلی و... بوده، قابلیت عرضه به مشتریان را نداشت؛ بر همین اساس با تصمیم و صدور مجوز هیات‌مدیره شرکت ایران‌خودرو مقرر شد، این خودروهای دارای نقص ِ نخستین سری از تولید اولیه محصول هایما ۸S، به صورت‌های دیگری (جز سیستم عادی فروش)، حتی بدون اعطای گارانتی در اختیار مدیران شرکت قرار گیرد. 

 

ارسال نظر