جزئیات عرضه خودروهای داخلی و خارجی در ۶ ماه آینده/ در خودروسازی اول باید انحصار شکسته شود

۱۴۰۱/۱۰/۰۷ - ۱۱:۲۰:۱۵
کد خبر: ۱۹۵۸۳۱
جزئیات عرضه خودروهای داخلی و خارجی در ۶ ماه آینده/ در خودروسازی اول باید انحصار شکسته شود

وزیر صمت از برنامه‌ریزی برای عرضه ۲۰۰ هزار خودروی خارجی طی ۶ ماه خبر داد و گفت: طی شش ماه آینده ۷۰۰ هزار خودروی داخلی و ۲۰۰ هزار خودروی وارداتی عرضه خواهد شد.

به گزارش ایسنا، سیدرضا فاطمی امین در برنامه تلویزیونی پایش درباره برنامه‌های صنعت خودروسازی گفت: در ۹ ماهه امسال تقریبا به اندازه ۱۲ ماه سال گذشته، خودرو تولید شده است. به طور کلی در این صنعت اول باید انحصار در صنعت خودرو شکسته شود. برای همین هدف، خودروسازان کوچک را تقویت می‌کنیم و امسال سهم آنها از تولیدات خودرو تاکنون ۲ برابر شده است. از سوی دیگر واگذاری خودروسازان را پیگیری می‌کنیم و طرح سوم هم واردات است که عرضه ۲۰۰ هزار خودروی خارجی طی ۶ ماه را برنامه‌ریزی کرده‌ایم. از این پس محموله‌های متعدد خودروهای وارداتی وارد خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه ۲۷ هزار دستگاه خودرو ثبت سفارش شده که بخش زیادی از آنها ۱۰ هزار دلار یا کمتر هستند و خودروهای اقتصادی محسوب می‌شوند، گفت: با عرضه خودروهای وارداتی و ایجاد رقابت در بازار، به تدریج قیمت خودروهای تولید داخل و خودروهای کارکرده پایین خواهد آمد و کل بازار تنظیم خواهد شد.

 

مشکل صنعت خودرو عدم توازن بین عرضه و تقاضاست

فاطمی‌امین مشکل صنعت خودرو را عدم توازن بین عرضه و تقاضا دانست و گفت: چنین مشکلی در صنعت لوازم خانگی وجود ندارد زیرا آنقدر عرضه و تولید لوازم خانگی بالا رفته که دیگر هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد و امسال با وجود افزایش نرخ ارز، دیگر کسی به دنبال خرید سرمایه‌ای لوازم خانگی نمی‌رود. اما در مورد خودرو چون عرضه کمتر از تقاضا است، فضای سرمایه‌ای در بازار آزاد ایجاد شده است. این در حالی است که قیمت خودرو در بازار به علت رواج سوداگری بالا رفته است. راهکار رفع این معضل افزایش عرضه و کنترل تقاضا با تصویب مالیات بر عایدی سرمایه است که امیدواریم نمایندگان مجلس هرچه سریع‌تر این طرح را تصویب کند.

وی با بیان اینکه مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات ضد دلالی است و دلالان باید نگران اجرای این نوع مالیات باشند، نه مردم، درباره وضعیت عرضه خودرو گفت: طی شش ماه آینده ۷۰۰ هزار خودروی داخلی و ۲۰۰ هزار خودروی وارداتی عرضه خواهد شد که در قالب طرح‌های فروش فوری یا پیش‌فروش چندماهه خواهد بود. این حجم از عرضه، بسیاری از تقاضا را پاسخ خواهد داد و آشفتگی موجود را رفع خواهد کرد.

 

ارسال نظر