چالش جدید تولیدکنندگان مرغ با دولت

۱۴۰۱/۰۹/۰۶ - ۰۳:۴۸:۵۵
کد خبر: ۱۹۴۷۶۳
چالش جدید  تولیدکنندگان  مرغ  با  دولت

تعادل|

«عرضه مرغ منجمد»، «نبود تناسب برنامه تولید با مصرف»، و«تمرکز صرف روی مرغ لاین آرین»، سه عاملی که بلای جان تولیدکنندگان شده است! تولیدکنندگان هم‌اکنون مرغ گرم را با قیمتی حدود ۱۰ هزار تومان پایین‌تر از نرخ مصوب عرضه می‌کنند. این در حالی است که مرغ منجمد هم در سامانه‌ها با قیمتی پایین‌تر عرضه می‌شود. از این رو، آنها از دولت می‌خواهند که توزیع مرغ منجمد در بازار را متوقف کند. آنها می‌گویند: تولیدکنندگان داخلی مسوول سوءمدیریت‌های داخلی نیستند، اگر مرغ‌های با تاریخ مصرف در حال اتمام از سوی فروشگاه‌ها به فروش برسد. هرچند پس از انتقاد تولیدکنندگان، معاون وزیر جهاد کشاورزی از عرضه محدود مرغ منجمد خبر داد، اما تولیدکنندگان می‌گویند: وقتی در بازار کمبودی وجود دارد دولت مکلف به عرضه مرغ منجمد است تا تعادل بین عرضه و تقاضا ایجاد کند، اما صرف نظر از میزان عرضه در بازار، چون در شرایط فعلی تولید مازاد داریم، نباید هیچ مرغ منجمدی در بازار عرضه شود. این درحالی است که شرکت پشتیبانی امور دام نیز عملا اقدام به جمع‌آوری مرغ آرین کرده است.

    چالش جدید تولیدکنندگان مرغ!

این روزها قیمت مرغ در بازار به حدی کاهش یافته که از نرخ مصوب دولتی ۱۱ هزار تومان کمتر شده است. بررسی میدانی از بازار تهران نشان می‌دهد که در برخی مناطق این شهر، مرغ هم‌اکنون کیلویی ۵۲ هزار تومان است. این در حالی است که قیمت مصوب مرغ پس از حذف ارز ترجیحی کیلویی ۵۹ هزار و ۵۰۰ و پس از آن با انتقاد تولیدکنندگان ۶۳ هزار تومان تعیین شد. با این اوصاف بدیهی است اگر چه کاهش نرخ مرغ در بازار موجب رضایتمندی مصرف‌کنندگان است، اما با توجه به کمتر بودن آن نسبت به قیمت اعلامی و تعادلی، به قیمت ضرر تولیدکنندگان تمام می‌شود. علت این موضوع و وعده وزارت جهاد برای رفع آن چیست؟ عرضه زیاد مرغ منجمد، را می‌توان یکی از دلایل این کاهش قیمت عنوان کرد.

مرغ منجمدی که با هدف تنظیم بازار عرضه می‌شد این روز‌ها بنا به گفته تولیدکنندگان و برخی مسوولان مربوطه بلای جان مرغداران شده است. عرضه مرغ منجمد در بازار یکی از ابزار‌های دولت برای کنترل قیمت مرغ است. در حقیقت تزریق این مرغ به بازار می‌تواند کمبود‌های بازار را جبران و به نوعی عرضه و تقاضا را تنظیم و مانع از افزایش قیمت مرغ گرم در بازار شود. 

معمولا در هر برهه‌ای که قیمت مرغ گرم بالا می‌رود مرغ منجمد با قیمت‌های کمتر وارد بازار می‌شود و تا زمانی که قیمت‌ها به تعادل برسد این عرضه ادامه خواهد داشت و بنابراین این اقدام خیال بسیاری از مصرف‌کنندگان را راحت می‌کند که افزایش قیمت‌ها در بازار، مرغ را از سفره آنها حذف نخواهد کرد. 

در کنار تمام مزایای این اقدام، اما بنابر گفته برخی از فعالان صنعت طیور اگر این توزیع به موقع نباشد می‌تواند معایب بسیاری خصوصا برای تولیدکنندگان داشته باشد، زیرا مصرف به سمت مرغ منجمد هدایت خواهد شد و تقاضای مرغ گرم کم می‌شود. مرغداران با انباشت مرغ گرم مواجه خواهند شد و قیمت مرغ گرم نیز کمتر از قیمت تمام شده می‌شود که در نهایت تولیدکنندگان متضرر خواهند شد. 

در همین راستا، چندی پیش مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران با بیان اینکه نیاز کشور به مرغ گرم با توجه به کاهش سرانه مصرف حداکثر ۱۰۵ میلیون قطعه است، گفته بود: دولت در آبان ماه اقدام به ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی کرده است که این مساله موجب زیاندهی تولیدکننده‌ها و آسیب به صنعت مرغداری خواهد شد و درخواست داریم برای حفاظت از تولیدکننده‌ها و ادامه روند تولید مرغ در کشور، جوجه‌ریزی کاهش پیدا کند.

وی درباره عرضه مرغ منجمد در بازار افزود: تولید‌کننده‌ها هم‌اکنون مرغ گرم را با قیمتی حدود ۱۰ هزار تومان پایین‌تر از نرخ مصوب عرضه می‌کنند. این در حالی است که مرغ منجمد هم در سامانه‌ها با قیمتی پایین‌تر عرضه می‌شود که درخواست داریم توزیع مرغ منجمد در بازار متوقف شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گفته بود: از دولت درخواست داریم صادرات مرغ به کشورهای همسایه با توجه به وضع کنونی بازار، بدون محدودیت نژادی انجام شود. از نظر وی، تمرکز وزارت جهاد کشاورزی روی نژاد مرغ آرین است. این مقام بخش خصوصی توضیح داده: فقط صادرات مرغ نژاد آرین به کشورهای همسایه انجام می‌شود یا اینکه مرغ نژاد آرین توسط شرکت پشتیبانی امور دام جمع‌آوری می‌شود.  وی درباره مشکلات فعلی مرغداران هم عنوان کرد: در حال حاضر چالش مربوط به مرغ‌هایی است که بدون عقبه کارشناسی، برنامه‎ریزی وارد شد. در حال حاضر تاریخ مصرف آنها رو پایان است.

به گفته او، این در حالی است که کشور مازاد تولید داشته و تولیدکنندگان داخلی قادر به فروش محصولات خود نیستند. از سوی دیگر قیمت بسیار پایین آمده و حتی محصولات بین ۷ تا ۱۰ هزار تومان از نرخ مصوب نیز پایین‌تر در سطح بازار عرضه می‌شوند. اما متأسفانه باز هم شاهد توزیع گوشت مرغ منجمد از طریق برخی سایت‌ها در بازار هستیم. اسدالله نژاد با بیان اینکه توزیع گوشت مرغ منجمد وارداتی باید به‌طور کامل متوقف شود، تاکید کرد: تولیدکنندگان داخلی مسوول سوءمدیریت‌های داخلی نیستند اگر مرغ‌های با تاریخ مصرف در حال اتمام از سوی فروشگاه‌ها به فروش برسد.

    عرضه محدود شده؟ 

پس از انتقاد تولیدکنندگان از کاهش قیمت مرغ که به گفته‌شان به ضرر آنها تمام می‌شود، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی در راستای حمایت از تولیدکنندگان اعلام کرده که فروشگاه‌های زنجیره‌ای ماه‌های پیش مقادیری مرغ منجمد دریافت کرده‌اند و در سردخانه‌ها موجود است و به صورت محدود عرضه می‌شود. همچنین قیمت مرغ منجمد اصلاح شده و افزایش یافته تا تقاضا به مرغ گرم هدایت شود؛ بنابراین هم عرضه این مرغ را محدود کردیم و هم قیمت آن را به ۵۰ هزارتومان افزایش دادیم. وی همچنین اعلام کرده بود که ظرف یکی دو روز آینده تصمیماتی در رابطه با خرید مرغ مازاد گرفته خواهد شد. وی ادامه داد: دوم؛ جوجه‌ریزی در آبان ماه را به ۱۰۹ میلیون قطعه کاهش داده‌ایم تا تعادل در بازار ایجاد شود. سوم اینکه؛ به دنبال جمع‌آوری و گرفتن مجوز صادرات برای سایر نژادها غیر از آرین هستیم که طی دو سه روز آینده این مجوز صادر می‌شود. چهارم؛ به تولیدکنندگان و زنجیره‌های عرضه مجوز ذخیره‌سازی داده شده است. دماوندی‌نژاد همچنین تأکید کرد که مجوز جدید واردات مرغ منجمد از سال گذشته وجود نداشته و مرغ‌هایی که به بازار عرضه می‌شود باقی‌مانده از سال گذشته است. اما آیا توزیع مرغ منجمد در بازار محدود شده است؟ مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور در پاسخ به این سوال گفته است: صرف نظر از میزان عرضه در بازار اعتقاد ما این است که در شرایط فعلی که تولید مازاد داریم، نباید هیچ مرغ منجمدی در بازار عرضه شود. 

 

ارسال نظر