تحمیل زیان هنگفت به واردکنندگان!

۱۴۰۱/۰۸/۲۸ - ۰۲:۳۰:۰۱
کد خبر: ۱۹۴۵۰۲
تحمیل زیان هنگفت به واردکنندگان!
تعادل |
واردکنندگان نهاده‌های دامی، خواستار حذف قیمت‌گذاری دستوری نهاده‌های دامی با توجه به نوسان نرخ ارز نیمایی برای خرید این اقلام شدند. آنها می‌گویند: باتوجه به آزاد شدن قیمت ارز و رشد نرخ ارز نیمایی قطعا حذف قیمت‌گذاری دستوری برای کالاهای وارداتی ضروری به نظر می‌رسد؛ چراکه با قیمت‌گذاری دستوری نهاده‌ها و نوسان قیمت ارز نیمایی، به زودی شاهد کاهش واردات نهاده خواهیم بود. در همین راستا، عضو هیات‌مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دامی، به«تعادل» عنوان توضیح می‌دهد: وزارت جهاد کشاورزی نه تنها قیمت فروش نهاده‌های دامی را تغییر نداد، بلکه اجازه نمی‌دهد کالاهایی که به صورت تهاتری از این وزارتخانه در قبال بدهی معوق شده دریافت کرده‌ایم، را برمبنای نرخ جدید ارز نیمایی به فروش برسانیم و همچنان مصر است که قیمت نهاده‌های دامی با ارز نیمایی 23 هزار تومانی به فروش برسد. به گفته او، این شیوه قیمت‌گذاری دستوری و عدم رعایت نوسانات نرخ ارز در تعیین نرخ کالا موجب شده تا زیان‌های هنگفتی به واردکنندگان تحمیل شود. از این رو، فعالان اقتصادی در این حوزه، خواستار تدابیر لازم برای تداوم واردات نهاده توسط بخش خصوصی از طریق حذف سیاست‌های مخل تجارت شدند. سیاست‌هایی که به گفته آنها تبعات منفی برای تامین نهاده‌های دامی فراهم می‌کند.

 

    افت واردات نهاده‌ها!
یکی از گرفتاری‌ها بعد از آزادسازی نرخ ارز، اتخاذ سیاست‌های تکلیفی در حوزه نهاده‌هایی است که امروز با ارز نیمایی وارد می‌شوند و آثار این تصمیم را روی کاهش واردات این محصولات شاهد هستیم. از یک طرف قیمت‌ نهاده‌ها همچنان به‌روز نشده و از طرفی ارز ترجیحی حذف شده است. در این وضعیت طبق قانون اگر سیاست قیمت‌گذاری دستوری پیش گرفته می‌شود، باید مابه‌التفاوت آن را دولت به واردکننده بپردازد در غیر این صورت در روند واردات اختلال ایجاد شده و با کمبود در بازار مواجه می‌شویم، اتفاقی که امروز افتاده و آسیب آن را در بالا رفتن مداوم قیمت‌ها می‌بینیم. این درحالی است که به گفته واردکنندگان نهاده‌های دامی، قیمت این کالاهای وارداتی برای دولت مشخص است؛ چون شرکت پشتیبانی امور دام همین کالاها را وارد می‌کند و از قیمت‌ها آگاهی کامل دارد.   نکته دیگری که باید مورد توجه باشد اینکه هزینه‌های واردات در کنار بهای ارز افزایش پیدا کرده و این طور نیست که فقط ارز از 4200 تومان به ارز نیمایی افزایش پیدا کرده، بلکه سایر هزینه‌های واردات هم بالا رفته است. اگر دولت خواستار مدیریت روند افزایش قیمت‌هاست می‌تواند اجازه افزایش هزینه روند واردات را ندهد. حال آنکه بررسی میزان واردات نهاده‌های دامی تا پایان مهر ماه سال 1401 نسبت به دوره مشابه سال1400 هم نشان می‌دهد، به لحاظ وزنی 41 درصد و به لحاظ ارزشی 29 درصد کاهش را تجربه کرده است. حال چنانچه واردات این محصول به دلیل قیمت‌گذاری دستور با افت مواجه شود، بازار این محصول با مشکل مواجه خواهد شد.
 
    نامه اعتراضی به وزیر جهاد!
طی روزهای گذشته، اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام وطیور ایران در نامه‌ای خطاب به ساداتی نژاد وزیر جهاد وکشاورزی، خواستار حذف قیمت‌گذاری دستوری نهاده‌های دامی با توجه به نوسان نرخ ارز نیمایی برای خرید این اقلام شد. در این نامه خطاب به این عضو کابینه دولت سیزدهم آمده است: «احتراما با عنایت به روند رو به افزایش قیمت ارز نیمایی از ابتدای طرح آزادسازی نرخ ارز (از حدود کانال ۲۵هزار تومان تا کانال ۲۸ هزار تومان روزهای اخیر) و چشم‌انداز افزایش شیب رشد قیمت ارز نیمایی در کوتاه‌مدت، مجددا به استحضار می‌رساند سیاست قیمت‌گذاری دستوری برای فروش نهاده‌های دامی در داخل کشور در تعارض با روند افزایش قیمت ارز در اقتصاد کشور بوده و به زودی موجب کاهش واردات نهاده‌های دامی خواهد شد. بنابراین با عنایت به آزادشدن قیمت ارز و رشد نرخ ارز نیمایی قطعا حذف قیمت‌گذاری دستوری برای کالاهای وارداتی نیز اجتناب ناپذیر و ضروری به نظر می‌رسد.»

 

    قیمت‌گذاری دستوری را کنار بگذارید
عضو هیات‌مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دامی، در این باره به «تعادل» می‌گوید: در تیر ماه سال جاری مقررشده بود تا تغییر قیمت فروش نهاده‌های دامی انجام شود اما برغم تغییر قیمت ارز نیمایی همچنان مسوولان وزارت جهادکشاورزی نسبت به تغییر قیمت فروش یا حذف قیمت‌گذاری دستوری اقدام نکرده ‌اند. داوود رنگی با اعلام این مطلب اظهار کرد: زمانی که قرار شد ارز ترجیحی حذف شود وزارت جهادکشاورزی با واردکنندگان به توافق رسید که در قبال عرضه کالا در سامانه بازارگاه ظرف سه روز با آنان تسویه حساب شود که این امر تاکنون صورت نگرفته است. او افزود: زمانی که قیمت فروش نهاده‌های دامی از سوی وزارت جهادکشاورزی تعیین شد قیمت ارز نیمایی 23 تا 24 هزار تومان بود اما امروز نرخ این نوع ارز در بازار به 28 تا 29 هزار تومان رسیده است. رنگی با تاکید بر ضرورت حذف قیمت‌گذاری دستوری تصریح کرد: وزارت جهادکشاورزی نه تنها قیمت فروش نهاده‌های دامی را تغییر نداد، بلکه اجازه نمی‌دهد کالاهایی که به صورت تهاتری از این وزارتخانه در قبال بدهی معوق شده دریافت کرده‌ایم را برمبنای نرخ جدید ارز نیمایی به فروش برسانیم و همچنان مصر است که قیمت نهاده‌های دامی با ارز نیمایی 23 هزار تومانی به فروش برسد. بنابه اظهارات عضو هیات‌مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دامی، این شیوه قیمت‌گذاری دستوری و عدم رعایت نوسانات نرخ ارز در تعیین نرخ کالا موجب شده تا زیان‌های هنگفتی به واردکنندگان تحمیل شود. تامین نهاده‌های دامی به میزان لازم از آنجا اهمیت ویژه پیدا می‌کند که کمبود یا نبود آن به‌طور مستقیم بر زنجیره غذایی انسان‌ها و به‌طور مشخص بر تامین گوشت و مواد پروتئینی تاثیر می‌گذارد؛ موضوعی که در سال‌های اخیر با افزایش قیمت گوشت، نوسانات زیادی را بر بازار و سبد غذایی مردم تحمیل کرده است. 

Taadol-07

 

ارسال نظر