اخبار

۱۴۰۱/۰۸/۲۶ - ۰۱:۴۸:۱۱
کد خبر: ۱۹۴۴۷۶

انتقاد از وضع عوارض صادرات محصولات کشاورزی

رییس اتاق بازرگانی اهواز گفت: تصمیم خلق‌الساعه وزارت جهاد کشاورزی برای اعمال تعرفه گمرکی برخی محصولات صادراتی نقض آشکار قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار و همچنین برخلاف بخشنامه افزایش امنیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری دولت است.

شهلا عموری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ابلاغیه مدیرکل دفتر صادرات گمرک جمهوری اسلامی جهت اجرای بخشنامه اعمال تعرفه گمرکی برخی محصولات کشاورزی صادراتی اظهار کرد: در حالی که امروز تجار خوزستانی برای انجام فرآیندهای صادراتی خود مشغول حمل و جابه‌جایی کالاهای خود بوده‌اند، به یک‌باره با اعمال تعرفه گمرکی برای صادرات برخی محصولات کشاورزی روبرو شدند.

وی ادامه داد: سیب‌زمینی، گوجه فرنگی غیر گلخانه‌ای و پیاز سه محصول عمده صادراتی بخش کشاورزی از مرزهای استان خوزستان هستند که از امروز مشمول عوارض گمرکی شده‌اند و این موضوع باعث تحمیل خسارات بسیار زیادی به تجار شده است.

رییس اتاق بازرگانی اهواز تصریح کرد: هم‌اکنون محموله‌های زیادی در مرزهای چذابه و شلمچه به عنوان گذرگاه‌های زمینی با عراق به خاطر اعمال تصمیم خلق‌الساعه وزارت جهاد کشاورزی به بهانه تنظیم بازار معطل شده‌اند.

عموری بیان کرد: پیش از این، صادرکنندگان ایرانی برای مبادله محصولات خود با طرف‌های خارجی از جمله تجار کشور عراق، توافقات و قراردادهایی را منعقد کرده بودند و ابلاغ تصمیم وزارت جهاد کشاورزی برای اعمال تعرفه گمرکی ویژه محصولات مذکور، زمینه‌ساز ایجاد خسارات زیادی شده است.

وی با بیان اینکه این تصمیم وزارت جهاد کشاورزی برخلاف بخشنامه افزایش امنیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری دولت است، افزود: این بخشنامه مردادماه امسال در راستای اجرایی شدن قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار ابلاغ شده است و بی‌توجهی وزارت جهاد کشاورزی نسبت به چنین بخشنامه‌ای جای تعجب دارد.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان خاطرنشان کرد: صدور بخشنامه‌های مکرر در حوزه گمرکی، اغلب و گاه و بی‌گاه از سوی نهادهای مختلف صادر می‌شود که بعضا با تناقض‌های بسیار زیادی همراه هستند و تمام جوانب را در حوزه تجارت خارجی را در نظر نمی‌گیرند.

وی گفت: در حقیقت هر یک از دستگاه‌ها به صورت بخشی تصمیم‌گیری می‌کنند و هماهنگی مشخصی با یکدیگر ندارند و همین مساله موجب انحراف از مسیر درست تولید و تجارت شده است.

تورم تولید خودرو  ۲ درصد شد

سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه تورم تولید در بخش خودرو در تابستان ۲ درصد بود، گفت: آمار تولید هفت ماهه خودروسازان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد رشد دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، امید قالیباف اظهار کرد: مقدار افزایش قیمت در ساخت خودرو در فصل تابستان از مقدار افزایش قیمت سبد مصرف‌کننده در یک ماه نیز کمتر است و این به معنای آن است که مدیریت زنجیره تأمین صنعت خودرو که شامل حدود سه‌هزار قطعه می‌شود در مسیر درستی قرار دارد. سخنگوی وزارت صمت افزود: بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم تولید در بخش خودرو در تابستان ۲ درصد و به معنای آن است که هزینه ملزومات ساخت خودرو در تابستان نسبت به بهار فقط ۲ درصد افزایش داشته است.

قالیباف تورم نقطه‌ای تولید در بخش تولید خودرو را در تابستان ۲۷.۲ درصد ذکر کرد و گفت: این به معنای آن است که افزایش قیمت تولید خودرو در تابستان امسال نسبت به سال گذشته ۲۷.۲ درصد بوده که اگر با تورم نقطه‌ای مصرف‌کننده در مهر ۱۴۰۱ نسبت به مهر سال قبل (۴۸.۶ درصد) مقایسه شود، کنترل تورم تولید در بخش خودرو ثابت می‌شود.

وی افزود: همزمان با کنترل تورم تولید در بخش خودرو شاهد رشد تولید در این بخش هستیم، به‌طوری‌که آمار تولید هفت ماهه ایران خودرو و سایپا نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد رشد دارد.

سخنگوی وزارت صمت در ادامه اضافه کرد: تورم تولید در بخش لوازم خانگی در فصل تابستان نیز ۲.۶ درصد و نقطه‌ای ۲۹.۹ درصد بود که در مقایسه با تورم مصرف‌کننده بسیار کمتر است.

وی از صنایع خودروسازی و لوازم‌خانگی به عنوان دو رشته صنعت با زنجیره تأمین پیچیده و بزرگ نام برد که مواد اولیه خود را از صنایع بزرگی چون فولادسازی، پتروشیمی‌ها و الکترونیک تأمین می‌کنند و کنترل تورم در این حوزه‌ها می‌تواند با یک وقفه زمانی رشد قیمت در صنایع خودروسازی و لوازم خانگی را برای مصرف‌کنندگان این محصولات کنترل کند. گفتنی است، بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم تولید فصلی در صنعت منفی ۲.۳ درصد و تورم نقطه‌ای ۳۰.۱ درصد گزارش شده است. در بخش معدن نیز تورم تولید نقطه‌ای ۱۳.۴ درصد و فصلی منفی ۲ درصد اعلام شده است.

 

ارسال نظر