تولیدی که نصف شد!

۱۴۰۱/۰۸/۲۶ - ۰۱:۴۶:۲۹
کد خبر: ۱۹۴۴۷۴
تولیدی که نصف شد!

تعادل|

در سه ماه گذشته بیش از 30 درصد از واحدهای تولیدی تن ماهی در کشور تعطیل شدند. این را یکی از تولیدکنندگان این محصول می‌گوید. همچنین به گفته نایب‌رییس سندیکای کنسرو ایران، در 4 سال گذشته به دلیل مشکلات این صنعت، تولید تن ماهی از ۶۵۰ میلیون عدد در سال به ۲۵۰ میلیون رسیده است؛ به عبارتی دیگر، حجم صنعت کنسرو تن ماهی طی ۴ سال به کمتر از نصف رسیده است. این درحالی است که از اردیبهشت تاکنون قیمت تن ماهی تعیین تکلیف نشده که در نتیجه آن اکثر واحدهای تولیدی با حداقل ظرفیت فعالیت می‌کنند. درحالی که بخش اعظم تولیدکنندگان خواهان تعیین نرخ ۴۵هزار تومان برای کنسرو ماهی تن هستند، طی مذاکرات صورت گرفته بین سندیکای صنایع کنسروی و سازمان‌های مربوطه از جمله سازمان حمایت و وزارت جهاد کشاوری، نرخ ۳۹۹۰۰تومان تایید شده اما ستاد تنظیم بازار از اعلام این قیمت امتناع می‌کند و تولیدکنندگان را بلاتکلیف گذاشته است. درخواست آنها این است فعلا قیمت توافق شده با جهاد کشاورزی و سازمان حمایت، یعنی ۳۹ هزار و ۹۰۰ تومان در ستاد تنظیم بازار تصویب شود و در گام بعدی قیمت به ۴۵ هزار تومان برسد. 

  پیگیری‌های بی‌نتیجه وانفعال متولیان

نایب رییس سندیکای صنایع کنسرو ایران می‌گوید: در طی ۱۰۰روز گذشته سه معاون وزیر در وزارت جهاد کشاورزی عوض شد و ما در حالی که پیگیر قیمت کنسرو تن ماهی بوده‌ایم هنوز نتوانسته‌ایم قیمت این محصول را از متولیان امر بگیریم. مسعود بختیاری معتقد است که سیستم و نظام تصمیم‌گیری در کشور تا به چه حد پیچیده است که بعد از گذشت بیش از سه ماه هنوز پیگیری‌های ما به نتیجه نرسیده است. او با انتقاد از این وضعیت، درجمع خبرنگاران عنوان کرد که در پیگیری‌های متعددی که داشته‌ایم به مهندس حسینی رییس سازمان شیلات ایران اعلام کردیم که طبق مصوبات جلسه ستاد تنظیم بازار مورخ ۸ دی ماه سال ۱۴۰۰ کنسرو ماهی تون مشمول قیمت‌گذاری پیشینی شده؛ این در حالی است که این امر مسبوق به سابقه نبوده است و به هیج عنوان امکان کنترل قیمت مواد اولیه این صنعت از جمله ماهی تن وجود ندارد.  بختیاری توضیح داد: رییس سازمان شیلات نیز در نامه‌ای که به وزیر جهاد کشاورزی زده‌اند صراحتا اعلام کرده‌اند که با توجه به اینکه اساسا امکان نظارت و کنترل بر روی قیمت ماده اولیه اصلی این کالا یعنی ماهی تن وجود ندارد به گونه‌ای که اردیبهشت جاری ظرف یک ماه قیمت ماهی تون به رشدی ۵۵درصدی از حدود ۳۵ هزار تومان به حدود ۵۵هزار تومان رسیده اما متاسفانه شاهد هستیم که کنسرو تن ماهی به صورت غیر کارشناسی مشمول قیمت‌گذاری پیشینی شده است. نایب‌رییس سندیکای صنایع کنسرو در مورد قیمت کنسرو تن ماهی، افزود: با توجه به قیمت ماهی تن و هزینه حمل قیمت مدنظر تولیدکنندگان برای هر کنسرو تن ماهی ۴۶ هزار و ۹۰۰ تومان بود اما به ما گفتند برای حمایت از مصرف‌کنندگان و گذر از شرایط بحرانی قیمت تن ماهی زیر ۴۰ هزار تومان باشد؛ در همین راستا ستاد تنظیم بازار مجوز قیمت ۳۵ هزار تومان را صادر کرد.

  امتناع ستاد تنظیم بازار از اعلام قیمت

او در بخش دیگری از صحبت‌های انتقادی خود گفت: از ۱۰۰ روز پیش درخواست اصلاح قیمت را دادیم اما توجهی به این درخواست ما نشده است؛ از ابتدای آبانماه با موافقت وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، واحدهای تولیدی قیمت ۳۹ هزار و ۹۰۰ تومان را برای قیمت مصرف‌کننده روی کالا درج کردند اما ستاد تنظیم بازار هنوز هیچ تصمیمی در این رابطه نگرفته است. او همچنین اظهار کرد: در واقع در حالی که تولیدکننده‌های این صنعت خواهان نرخ ۴۵هزار تومانی هستند تا بتوانند تولید را ادامه بدهند اما به‌طور مقطعی ما با نرخ ۳۹هزار و ۹۰۰ تومان موافقت کردیم و بنابراین درخواست داریم ضمن اینکه ستاد تنظیم بازار قیمت را سریعا اعلام کند از سوی دیگر برای تولیدکننده‌هایی که الان کالای خود را با این قیمت عرضه می‌کنند پرونده تعزیزی تشکیل نگردد. به گفته بختیاری، هفتم آبان ماه قرار بود ستاد تنظیم بازار در این خصوص تصمیم‌گیری کند اما با گذشت نزدیک به ۲۰ روز هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است. او در ادامه بیان کرد: به عبارت دیگر به دلیل جمیع مشکلات نامبرده تولیدات ما به کمتر از نصف تولیدات قبل رسیده است. وی در مورد وضعیت تولید تن ماهی، گفت: بر اساس برآوردهای سازمان شیلات، طی ۴ سال تولید کنسرو تن ماهی از ۶۵۰ میلیون عدد به ۲۵۰ میلیون عدد در سال رسیده است. کاهش حجم تولید این نگرانی را تقویت کرده است که معیشت صیادان به مخاطره بیفتد. او همچنین با اشاره به لزوم حذف قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت، گفت: تعدد و تکثر واحدهای تولیدکننده تن ماهی در کشور زیاد است از این‌رو آنها برای اینکه سهم بیشتری از بازار به دست بیاورند کف قیمت را در نظر می‌گیرند. نایب‌رییس سندیکای صنایع کنسرو تصریح کرد: بیش از ۴۰ هزار صیاد در جنوب سیستان و بلوچستان مشغول فعالیت هستند؛ بنابراین تعطیلی واحدهای تن‌کننده کنسرو تن ماهی با معیشت این افراد گره خورده است. بختیاری در مورد وضعیت تقاضا نیز اینطور گفت: قدرت خرید مصرف‌کنندگان کاهش یافته و به تبع آن تقاضای تن ماهی نیز طی ۴ سال نسبت به قبل کاهش یافته است؛ در واقع می‌توان گفت حجم صنعت کنسرو تن ماهی طی ۴ سال به کمتر از نصف رسیده است. وی در مورد صادرات هم گفت: تولیدات تن ماهی بیشتر در بازار داخلی مصرف می‌شود و بخشی از آن به افغانستان، عراق، سوریه، اتحادیه اروپا و امریکا صادر می‌شود.

  مالیات‌ستانی و تعطیلی 30 درصد  واحدهای تولیدی

بختیاری همچنین با انتقاد از تصمیمات وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی درباره وضع مالیات برارزش افزوده بر این محصول، گفت: دولت باید از مصرف‌کننده حمایت کند وزارت بهداشت سالانه لیستی به وزارت اقتصاد می‌دهد و کالاهایی که باید از مالیات بر ارزش افزوده معاف شوند را اعلام می‌کند سال گذشته تن ماهی در این لیست بود اما از آنجایی که سازمان امور مالیاتی مالیات قابل توجهی از صنایع غذایی دریافت می‌کند در سال جاری از این لیست خارج شد. وی افزود: درخواست ما از دولت این است که اگر هم قیمت‌گذاری دستوری را حذف نمی‌کند حداقل این صنعت را از مالیات بر ارزش افزوده معاف کند. علی پرتو، عضو سندیکا صنایع کنسرو نیز درباره تعطیلی واحدهای تولیدی کاهش میزان مصرف این محصول، گفت: در سه ماه گذشته بیش از ۳۰ درصد از واحدهای تولیدی تعطیل شدند، اما مصرف نتیجه عکس پیدا کرده است و میزان تقاضا برای خرید تن ماهی افزایش پیدا کرده است. وی افزود: تن ماهی در حال حاضر ارزان‌ترین پروتئین سبد خانوارها محسوب می‌شود. با ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان کدام پروتئین را می‌توان خرید که خواص غذایی بالایی داشته باشد؟ حجم فروش واحدهای تولیدی که می‌توانند ضرر را تاب بیاورند، دو برابر حجم افزایش پیدا کرده است. اما پرسش اصلی این است که آنها تا کجا می‌توانند با تولید همراه با ضرر ادامه بدهند؟

 

ارسال نظر