اخبار

۱۴۰۱/۰۸/۲۲ - ۰۴:۰۱:۳۴
کد خبر: ۱۹۴۳۲۵

قیمت‌گذاری دستوری نهاده‌های دامی متوقف کنید

اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران خواستار حذف قیمت‌گذاری دستوری نهاده‌های دامی با توجه به نوسان نرخ ارز نیمایی برای خرید این اقلام شد. در متن نامه این اتحادیه به سید جوادساداتی‌نژاد وزیرجهادکشاورزی آمده است: با عنایت به روند رو به افزایش قیمت ارز نیمایی از ابتدای طرح آزادسازی نرخ ارز (از حدود کانال ۲۵ هزار تومان تا کانال ۲۸ هزار تومان روزهای اخیر) و چشم‌انداز افزایش شیب رشد قیمت ارز نیمایی در کوتاه‌مدت، مجددا به استحضار می‌رساند سیاست قیمت‌گذاری دستوری برای فروش نهاده‌های دامی در داخل کشور در تعارض با روند افزایش قیمت ارز در اقتصاد کشور بوده و به زودی موجب کاهش واردات نهاده‌های دامی خواهد شد. بنابراین با عنایت به آزادشدن قیمت ارز و رشد نرخ ارز نیمایی قطعا حذف قیمت‌گذاری دستوری برای کالاهای وارداتی نیز اجتناب‌ناپذیر و ضروری به نظر می‌رسد. لذا از جنابعالی درخواست می‌شود تدابیر لازم برای تداوم واردات نهاده توسط بخش خصوصی را از طریق حذف سیاست‌های مخل فعالیت‌های اقتصادی در دستور کار فوری مراجع ذ‌ی‌ربط قرار داده و از بروز تبعات منفی وضعیت موجود جلوگیری کنید.

آیفون 14، همچنان بلاتکلیف!

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی با بیان اینکه هنوز وضعیت رجیستری آیفون ۱۴ تعیین تکلیف نشده، تاکید کرد که فروشندگان و مردم باید بدانند از خرید و فروش کالایی که از رجیستر شدن آن اطمینان ندارند و کد رجیستری ندارد، اجتناب کنند. محمدرضا عالیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه اعلام شده به دلیل مدیریت منابع ارزی به واردات آیفون ۱۴ ارز اختصاص داده نمی‌شود، تصریح کرد: به نظر می‌رسد اگر امکان واردات آیفون ۱۴ فراهم شود حداقل برای چند ماه ارزبری زیادی خواهد داشت و به همین دلیل این تصمیم گرفته شده است‌. به گفته وی هر کالایی که از طریق رویه مسافری وارد شود، اگر در گمرکات اظهار شده باشد، می‌تواند رجیستر شود، اما اگر اظهار نشده باشد، غیرقانونی است و رجیستر هم نمی‌شود. اما در حال حاضر مساله این است که اصلاً رجیستر شدن یا نشدن آیفون ۱۴، تعیین تکلیف نشده است. سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل ادامه داد: البته اگر کالایی به صورت قانونی از رویه مسافری وارد شده باشد، اجازه استفاده تجاری ندارد و نباید خرید و فروش شود. اما در این زمینه خلأ قانونی وجود دارد. به همین دلیل پیشنهاد شد برای حداقل شش ماه امکان انتقال مالکیت کالایی که از رویه مسافری وارد شده، وجود نداشته باشد تا این مشکل حل شود. عالیان با بیان اینکه انجمن امیدوار است وضعیت رجیستری آیفون ۱۴ به زودی تعیین تکلیف شود، تصریح کرد: اخیراً یکی از روزنامه‌ها و به دنبال آن برخی فروشندگان به نقل از من اعلام کردند آیفون ۱۴ از آذرماه رجیستر می‌شود، اما این موضوع مطرح نشده و فقط پیش‌بینی می‌شود که در آذرماه درباره رجیستر شدن یا نشدن آیفون ۱۴ ادامه وضعیت به شکل فعلی تصمیم گرفته شود. وی در ادامه تاکید کرد که فروشندگان و مردم باید بدانند از خرید و فروش کالایی که از رجیستر شدن آن اطمینان ندارند و کد رجیستری ندارد، اجتناب کنند. با توجه به اینکه قیمت آیفون ۱۴ حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان است، خرید این موبایل فراتر از تبعات قانونی، برای خریداران و فروشندگان تبعات مالی خواهد داشت. عالیان با بیان اینکه توصیه انجمن این است که تا زمانی که وضعیت واردات آیفون ۱۴ مشخص نشده، خرید و فروش این کالا انجام نشود، تصریح کرد: تاکنون حتی یک آیفون ۱۴ در ایران رجیستر نشده است. بر اساس اطلاعاتی که اصناف ارایه می‌کنند، تخمین زده می‌شود حدود ۲۵ هزار آیفون ۱۴ در کشور وجود داشته باشد.

مرغ در مبدا گران نیست اشکال از واحدهای فروش است

مدیرعامل اتحادیه مرغداران کشور با اشاره به اینکه قیمت مرغ گرم به پایین‌تر از نرخ مصوب رسیده، گفت: مرغداران قیمت مصوب را رعایت می‌کنند، اما اگر مرغ با قیمت مصوب دست مصرف‌کننده نمی‌رسد اشکال از واحدهای فروش است. حبیب اسدالله نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه قیمت مرغ گرم در بازار در حال حاضر از قیمت مصوب نیز کمتر شده است، گفت: قیمت مرغ زنده در استان‌های معین تهران که مرغ تهران را تامین می‌کنند از قیمت مصوب زنده یعنی کیلویی ۴۴ هزار تومان پایین‌تر و کیلویی۴۰ تا ۴۳ هزار تومان است. وی ادامه داد: قیمت مصوب مرغ گرم، کیلویی ۶۳ هزار تومان، پایین‌تر از قیمت تمام شده برای تولیدکننده است که به آن نیز انتقاد کردیم. اما با این حال مرغداران قیمت تعیین شده را رعایت می‌کنند.مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور در پاسخ به اینکه برخی در پاسخ به چرایی فروش مرغ بالاتر از نرخ مصوب در مغازه‌ها می‌گویند مرغ را از مبدا گران می‌خرند و آیا چنین موضوعی صحت دارد یا خیر؟ افزود: چنین چیزی درست نیست. قیمت مرغ در استان‌های معین تهران در بازه ۴۰ تا ۴۳ هزار تومان است و مرغداران مرغ را با قیمت‌های بالاتر نمی‌فروشند.وی تصریح کرد: چندنرخی بودن مرغ در مغازه‌ها موضوعی است که باید وزارت جهاد کشاورزی و صنف مربوطه پاسخ دهد. زیرا در میدان بهمن تهران قیمت مرغ تا کیلویی۵۳ هزار تومان هم می‌رسد. این یعنی قیمت مرغ پایین است، ولی اشکال در واحدهای فروش است. اسدالله نژاد در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به اینکه واحدهای تولید جوجه یکروزه می‌گویند سقف قیمت جوجه یکروزه ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان است و بالاتر از آن نیست، گفت: انجمن جوجه قیمت یکروزه، قیمت تمام شده جوجه را ۱۵ هزار و ۵۰۰ اعلام می‌کند، ولی در بازار بیشتر یا کمتر هم می‌شود. به‌طوری که در روزهای گذشته قیمت جوجه در برخی سویه‌های نژاد برتر تا ۱۸ هزار تومان رسید.

 

ارسال نظر