رویداد

۱۴۰۱/۰۸/۲۱ - ۰۴:۳۹:۰۵
کد خبر: ۱۹۴۲۷۴

شورای رقابت مخابرات را محکوم کرد

شورای رقابت در پانصد و نوزدهمین جلسه خود در ۱۷ آبان ماه، شرکت مخابرات را به ارتکاب رویه ضدرقابتی محکوم کرد. به گزارش شورای رقابت، پیرو وصول شکایت برخی از مشترکین در خصوص اجرا نشدن مفاد مصوبه ۵۰۹ شورای رقابت در ۱۰ مهر ۱۴۰۱، موضوع در جلسه ۵۱۹ شورای رقابت مطرح و مورد رسیدگی قرار گرفت. بر همین اساس شورای رقابت رأی بر محکومیت شرکت مخابرات ایران به دلیل ارتکاب رویه ضد رقابتی صادر کرد. گفتنی است موضوع جلسه ۵۰۹ شورای رقابت مبنی بر توقف اجرای مصوبه ۴۶۶ مورخ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ از سوی شرکت مخابرات ایران و اقدام به درج مبالغ اضافی در قبوض تلفن ثابت و اخذ آن از مشترکین بود. در ماده ۳ مصوبه جلسه ۴۶۶ شورای رقابت با موضوع «دستورالعمل نحوه تنظیم هزینه ماهیانه تلفن ثابت» شرکت مخابرات ایران موظف شده بود با استقرار نظام حسابداری بهای تمام شده، نظام خود را به نحوی اصلاح کند که هزینه تمام شده هر یک از خدمات این شرکت به صورت مجزا و دقیق محاسبه شود و در صورت‌های مالی حسابرسی شده این شرکت در شود.

هیچ شرکتی اقدام به واردات قانونی آیفون ۱۴ نکرده

عضو هیات‌مدیره اتحادیه فناوران رایانه خاطرنشان کرد: ارز برای واردات آیفون 14 تخصیص داده نمی‌شود؛ و امروز هم کسانی‌که به صورت چمدانی یا مسافری اقدام به واردات این نوع گوشی می‌کنند نمی‌توانند آن را ریجستر کنند و مدت فعال بودن این مدل از تلفن همراه 15 روزه تا یک ماهه است. احسان بیات در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با بیان اینکه از تاکنون هیچ شرکتی به شکل قانونی اقدام به واردات آیفون 14 نکرده است، گفت: ارز برای واردات آیفون 14 تخصیص داده نمی‌شود؛ و امروز هم کسانی‌که به صورت چمدانی یا مسافری اقدام به واردات این نوع گوشی می‌کنند نمی‌توانند آن را ریجستر کنند و مدت فعال بودن این مدل از تلفن همراه 15 روزه تا یک ماهه است. وی با اشاره به دلایل ریجستر نشدن آیفون 14 در کشور، تصریح کرد: آیفون 14 را می‌توان مسافری وارد و در گمرک اظهار کرد؛ اما از آنجایی‌که شناسه کالا از سمت همتا ایجاد نشده نمی‌توان برای فعال‌سازی آن کد همتا دریافت کرد. عضو هیات‌مدیره اتحادیه فناوران رایانه ادامه داد: اگر کمیته ریجستری در هفته پیشرو تشکیل جلسه بدهد بدون تردید بحث ریجستر شدن کالاهای بالای 600 دلار را مطرح خواهیم کرد. بیات با اشاره به وجود تقاضا برای خرید برند اپل، گفت: متقاضی خرید این نوع گوشی‌ها در بازار زیاد است؛ برخی از فروشگاه‌ها به‌دلیل نوسان‌های نرخ ارز مدل‌های قدیمی 12 و 13 آیفون را که در بازار موجود است نگه داشته‌اند و متاسفانه قیمت آن افزایش پیدا کرده است. وی تصمیم وزارت صمت برای وضع ممنوعیت واردات کالای بالای 600 دلار را اشتباه دانست و افزود: ممنوعیت واردات موبایل‌های بالای 600 دلار باعث نشد که ارز از کشور خارج نشود و این مدل گوشی با ارز قاچاق و در قالب کالای قاچاق وارد کشور شد و در بازار به وفور این مدل‌ از گوشی‌ها موجود است. این فعال صنفی بر ایجاد یک روش قانونی برای واردات اپل، تاکید کرد و افزود: باید مشکل بازار برای واردات تلفن همراه مدل آیفون حل شود. بیات با بیان اینکه بازار در شرایط رکود است، گفت: بازار در ماه گذشته به‌شدت در شرایط رکود بود اما در هفته‌های ابتدای آبان تکان خورد و تقاضا تاحدودی افزایش پیدا کرد. عضو هیات‌مدیره اتحادیه فناوران رایانه، خاطرنشان کرد: موبایل با ارز نیمایی وارد کشور می‌شود و افزایش نرخ ارز در بازار آزاد تاثیرچندانی در قیمت گوشی همراه نمی‌گذارد، نوسان‌های نرخ نیما در یک ماه گذشته حدود 2 درصد در نرخ گوشی‌های همراه در بازار تاثیر گذاشته است. به گفته وی؛ قیمت تلفن‌های همراه هوشمند که تقاضا برای خرید آنها وجود دارد از حدود 2 میلیون 500 هزار تومان شروع می‌شود؛ اما نرخ گوشی‌هایی که بیشترین تقاضا را دارند بین 5 تا 7 میلیون تومان است. بالاترین نرخ موبایل در بازار پرومکس 13 است که قیمت آن 58 میلیون تومان است. بیات در پایان تصریح کرد: بازار با کمبود کالا مواجه نیست و انواع مدل‌های گوشی‌ از برند سامسونگ، شیائومی و در بازار موجود است و نوسان‌های نرخ ارز به‌ این دلیل که این گوشی‌ها با نرخ نیمایی وارد می‌شوند در قیمت آنها تاثیر چندانی نمی‌گذارد.

افزایش قیمت لاستیک تکذیب شد

سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران افزیش قیمت لاستیک را تکذیب کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران با اعلام اینکه اخیراً تصمیمی برای افزایش قیمت لاستیک گرفته نشده است، گفت: آخرین بار در سه ماهه نخست امسال مجوز افزایش قیمت تایر داده شد، اما باید گفت شرایط اقتصادی و نرخ تورم به‌گونه‌ای نیست که بتوان قیمت‌ها را ثابت نگه‌داشت. وی با بیان اینکه تولید تایر با قیمت‌گذاری دستوری دیگر میسر نیست، به صورتحساب‌های شرکت‌های تایر بورسی اشاره کرد که اکثر آنها اکنون در محدوده زیان هستند. این مقام صنفی یادآور شد: این در حالی است که در ماه‌های گذشته تایر‌های بایاس از شمول قیمت‌گذاری خارج شده‌اند و بازار با وجود رشد اندک قیمت‌ها دچار بحران نشد، زیرا رقابت بین شرکت‌ها گرم است. وی با بیان اینکه مهم‌ترین چالش این صنعت قمیت‌گذاری دستوری است، گفت: اکنون تایر‌های باری، کامیونی و سواری رادیال مشمول قیمت‌گذاری دستوری هستند و شرکت‌های تولیدکننده این تایر‌ها وضعیت خوبی ندارند. وی تاکید کرد: ورود تایر به بورس با شفاف‌سازی قیمت‌ها می‌تواند چاره‌ساز باشد.شرکت‌ها و کارخانجات تولیدکننده تایر در پنج ماهه نخست امسال 10 میلیون و 111 هزار و 652 حلقه تایر تولید کردند. این میزان تولید در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد سه درصدی نشان می‌دهد.

 

ارسال نظر