اخبار

۱۴۰۱/۰۸/۱۰ - ۰۱:۵۶:۵۴
کد خبر: ۱۹۳۹۱۳

انتقاد سلولزی‌ها از قیمت‌گذاری دستوری 

انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران طی نامه‌ای به رییس‌جمهوری اعلام کرده‌اند به دلیل قیمت‌گذاری تثبیتی دستمال کاغذی از اردیبهشت ماه و همچنین افزایش مستمر قیمت تیشو به عنوان مواد اولیه، برخی از واحدهای تولیدی با کاهش تولید رو به رو هستند و هیچ مرجعی پاسخگوی این سیاست نیست که چگونه می‌توان همزمان قیمت مواد اولیه تیشو که با انحصار در تولید و عرضه همراه است، با نگاه بازار آزاد و عرضه و تقاضا مدیریت و در عین حال واحدهای تولیدی را با قیمت‌گذاری تثبیتی محصول نهایی به ورشکستگی هدایت کرد.

انجمن صنایع سلولزی بهداشتی در این نامه به فعالیت بیش از ۱۵۰ واحدی تولیدی محصولات سلولزی بهداشتی دستمال کاغذی با ظرفیت تولیدی بیش از ۲۰۰ هزار تن در سال اشاره کرده و گفته که تولیدکنندگان این حوزه در چند ماه اخیر با سیاست‌گذاری غیر علمی و غیر اقتصادی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و خصوصا در حوزه معاونت صنایع عمومی دفتر صنایع سلولزی مواجه شده است.

طبق این نامه به دلیل قیمت‌گذاری تثبیتی دستمال کاغذی از اردیبهشت ماه سال جاری و همچنین افزایش مستمر قیمت تیشو (رشد ۲۴ درصدی ظرف پنج ماه) به عنوان مواد اولیه، بدون هیچ گونه نظارت، برخی از واحدهای تولیدی با زیان دهی،

 کاهش تولید و تعطیلی رو به رو هستند. هیچ مرجعی هم پاسخگوی این سیاست غیر اقتصادی نیست که چگونه می‌توان همزمان قیمت مواد اولیه تیشو که با انحصار در تولید و عرضه همراه است، با نگاه بازار آزاد و عرضه و تقاضا مدیریت کرد و در عین حال واحدهای تولیدی را با قیمت‌گذاری تثبیتی محصول نهایی به ورشکستگی کامل هدایت کرد.

تولیدکنندگان همچنین تاکید کرده‌اند که مکاتبات و حضور در جلسات پی در پی و پیگیری از مراجع مختلف مشکلی از آنها برطرف نکرده و تنگناهای اقتصادی این تولیدکنندگان در حال افزایش است. انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران در ادامه هشدار داده که در چنین شرایطی به مرور زمان، کاهش تولید و اشتغال باعث کاهش عرضه و کمبود محصولات خواهد شد و مسوولیت کامل آن بر عهده مدیران مسوول مرتبط در وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

در این نامه همچنین به فعالیت دو شرکت عمده تولید تیشو (شرکت پارس حیات ساغلیگ ارونلری و شرکت زرین برگ پرشیا) به‌طور همزمان در حوزه دستمال کاغذی اشاره شده که در کنار شرکت زرین رویا که اخیرا اقدام به تولید دستمال کاغذی کرده، به دلیل بهره‌مندی از موقعیت مسلط اقتصادی و حمایت همه‌جانبه و اختصاصی از این شرکت‌ها، شرایط برای واحدهای کوچک بسیار سخت و ناگوار شده است.  این گروه از تولیدکنندگان محصولات سلولزی در پایان ضمن ابراز شکوه و شکایت از 

« این روند تبعیضی و ناعادلانه در اداره زنجیره تأمین دستمال کاغذی » از رییس‌جمهوری خواسته‌اند: «فریادرس تولید‌کنندگان باشید و نسبت به اهمال و قصوری که تولیدکنندگان را در عصر و حرج قرار داده، رسیدگی فرمایید.» اواخر مرداد ماه امسال مشاور اقتصادی انجمن صنایع سلولزی و بهداشتی ایران با بیان اینکه با تغییر روند آنالیز قیمت در سازمان حمایت، فرآیند قیمت‌گذاری ماه‌ها طول می‌کشد، گفته بود که با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه شامل تیشو، کارتن و مقوا، هزینه‌های حمل و دستمزد از ابتدای سال، این تاخیر در قیمت‌گذاری سبب تعطیلی و ورشکستگی واحدهای سلولزی بهداشتی می‌شود.

 آخرین خبرها از واردات و رجیستری آیفون ۱۴

درحالی که حدود یک ماه از ورود آیفون ۱۴ به کشور می‌گذرد، همچنان امکان رجیستری این تلفن همراه وجود ندارد؛ اتفاقی که گمرک دلیل آن را عدم فعال‌سازی پرداخت حقوق و عوراض گمرکی در سیستم مربوطه عنوان کرده است. به گزارش ایسنا، خریداران آیفون ۱۴ همچنان با مشکل فعال‌سازی این گوشی مواجه هستند و روز گذشته سامانه همتا به صورت رسمی اعلام کرد که با توجه به عدم واردات قانونی این مدل از گوشی‌ها، کلیه گوشی‌های آیفون ۱۴ بازار قاچاق هستند؛ لذا به کلیه واحدهای صنفی اکیداً توصیه می‌شود تا زمان تعیین تکلیف وضعیت واردات قانونی آیفون ۱۴ از خریدوفروش آن خودداری کنند. البته اینکه آیا همه آیفون‌های ۱۴ موجود در بازار قاچاق محسوب می‌شوند یا خیر جای بحث دارد، چراکه طبق قانون به صورت سالانه هر مسافر امکان ثبت یک گوشی تلفن همراه را دارد و ممکن است بسیاری از این مدل از تلفن همراه از طریق مسافری وارد کشور شده باشند. در این راستا و طبق اطلاعاتی که گمرک در اختیار ایسنا قرار داده است، ورود مسافری آیفون ۱۴ به کشور قاچاق نبوده اما از آنجاکه در سامانه مربوطه ثبت آیفون ۱۴ فعال نشده است، امکان پرداخت حقوق و عوارض گمرکی برای مسافر وجود ندارد به همین دلیل بر اساس مصوبات کمیته رجیستری تلفن همراه، امکان فعال‌سازی نیز وجود ندارد. گمرک بر این نکته تاکید دارد که بر اساس مقررات صادرات و واردات، هر مسافر می‌تواند در سال یک تلفن همراه وارد کشور کند و این نحوه ورود قاچاق محسوب نمی‌شود اما فعال‌سازی تلفن همراهی که از این طریق وارد کشور شده است، در حوزه گمرک نیست و طبق قوانین مسافر باید در ابتدا حقوق و عوارض گمرکی را پرداخت کند که فعلا این گزینه در سامانه مربوطه فعال نشده است.

 

ارسال نظر