مشکل صنعت طیور، مداخله بیش از اندازه دولت است

۱۴۰۱/۰۸/۱۰ - ۰۱:۵۶:۰۲
کد خبر: ۱۹۳۹۱۲
مشکل صنعت طیور، مداخله بیش از اندازه دولت است

نایب‌رییس اتاق ایران در جلسه رونمایی از سند برنامه ملی 5 ساله صنعت طیور خواستار عدم مداخله دولت در این صنعت شد. جلسه رونمایی از سند برنامه ملی 5 ساله صنعت طیور از تولید تا عرضه با حضور مسعود خوانساری و حسین سلاح‌ورزی نواب رییس اتاق ایران، محمدحسین شریعتمدار رییس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران، محمد قربانی معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی و رییس و اعضای فدراسیون طیور برگزار شد.

داود رنگی رییس فدراسیون طیور در این نشست گفت: هدف از تدوین سند برنامه ملی 5 ساله صنعت طیور این است که دست‌اندرکاران بخش خصوصی و دولتی مرتبط با طیور بر اساس آمار و اطلاعات واحدی تصمیم‌گیری کنند و تا جای ممکن از بروز انحراف در اطلاعات که باعث تصمیمات نادرست می‌شود پرهیز شود.  نایب‌رییس اتاق ایران نیز با اشاره به فرآیند تشکیل فدراسیون طیور به عنوان یک تشکل بالادستی در حوزه طیور گفت: تلاش اتاق ایران این است که همه بخش‌های صنعتی، کشاورزی و معدنی را با عنوان تشکل‌های مرتبط دور هم جمع کند تا شاهد افزایش بهره‌وری و بازدهی بیشتر تشکل‌های اقتصادی باشیم.مسعود خوانساری ادامه داد: صنعت مرغ و تخم‌مرغ صنعت بزرگی است. تراکنش مالی در این صنعت بیش از 200 هزار میلیارد تومان در سال است و نزدیک به 20 هزار واحد صنفی در آن فعال هستند و بنابراین دست‌کم 200 هزار اشتغال مستقیم هم ایجاد کرده است.

خوانساری با بیان اینکه صنعت مرغ و تخم‌مرغ می‌تواند شکوفاتر از این باشد افزود: متأسفانه یکی از مشکلات این صنعت دخالت بیش از اندازه دولت در آن است و اگر این معضل با مشارکت حاکمیت و وزارتخانه‌های ذی‌ربط حل شده و به تشکل‌ها تفویض اختیار شود هم سلامت و هم بهره‌وری افزایش خواهد یافت. او با اشاره به مشکلات استفاده از نژاد آرین گفت: تولیدکنندگان از اینکه با وجود بازدهی پایین‌تر این نژاد همچنان دولت بر استفاده از آن اصرار دارد شاکی هستند. حمایت از خودکفایی داخل خوب است اما اگر بازدهی این نژاد به اندازه سایر نژادها نیست نباید بر آن اصرار کرد. چون در فعالیت اقتصادی اصل بر سودآوری بیشتر است.

خوانساری در پایان اظهار امیدواری کرد با تنظیم این سند هم تکلیف بخش‌های مختلف به لحاظ آماری مشخص باشد و هم اهداف و چشم‌اندازهای آینده هر بخش برای برنامه‌ریزی‌های بعدی روشن باشد.

محمد قربانی، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در این جلسه با بیان اینکه اگرچه تدوین چنین سندی خوب است ولی الزامات و نحوه اجرا مهم‌تر است گفت: در این سند مدیریت بازار، ارتقا بهره‌وری و ... عبارات خوبی هستند اما نیاز به عملیاتی شدن هستند. در شرایطی که با افزایش روزانه قیمت مرغ و تخم‌مرغ هستیم فدراسیون طیور باید به سمت اقداماتی حرکت کند که قیمت تمام‌شده مرغ و تخم‌مرغ در سبد مصرفی خانوار کاهش یابد.

او با تأکید بر اینکه لازم است داده‌ها به‌صورت آنلاین از مجموعه مرغداری‌ها و واحدهای تولید تخم‌مرغ به فدراسیون یا وزارت جهاد یا هر مرجع مورد توافقی متصل شود ادامه داد: رکن اساسی سیاست‌گذاری درست، داشتن داده‌های درست است. الآن قیمت تمام‌شده مرغ در هر مجموعه و واحد تولیدی یک عدد است و وحدت رویه‌ای درباره نحوه قیمت‌گذاری در بخش‌های مختلف وجود ندارد.

قربانی با بیان اینکه باید صندوق تثبیت مالی با مشارکت خود تولیدکنندگان بخش طیور شکل بگیرد گفت: در وزارت کشاورزی نگاه ما این است که با یک تشکل روبرو باشیم و نه صدها تشکل که خواسته‌ها و حرف‌های مختلفی دارند. ما معتقدیم یکپارچه‌سازی، برندسازی و قدرت چانه‌زنی و در نهایت امنیت غذایی مردم را افزایش می‌دهد. تأکید ما این است که تشکل‌ها برای تنظیم بازار از ابتدای زنجیره تا انتهای زنجیره ورود کنند وزارت جهاد عملیات میدانی نداشته باشد و کمتر مداخله کند و این اقدام را خود تشکل‌ها انجام دهند.

او با اشاره به آزادسازی نهاده‌های دامی بیان کرد: اگر واحدهای تولیدی می‌خواهند در بازار داخلی و خارجی با قدرت حاضر باشند باید به سمت بهره‌وری بروند. سیاست ما این است که به سمت سرمایه‌گذاری بزرگ‌مقیاس در حوزه طیور و تخم‌مرغ حرکت کنیم. متأسفانه برخی تولیدکنندگان تولیدات خود را متوقف کردند و شرایط خوبی نداریم به دلیل تحریم‌ها ما تلاش می‌کنیم تولید مستمر و پایدار در مرغ و تخم‌مرغ برسیم. حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رییس اتاق ایران هم با اشاره به مواد 2 و 3 قانون بهبود محیط کسب‌وکار گفت: قانون‌گذار دستگاه‌ها را در این قانون مکلف کرده تا در رویه‌ها و سیاست‌گذاری به نظر تشکل‌ها توجه کند. او با تأکید بر اینکه باید تشکل‌های بالادستی در حوزه‌های مختلف تشکیل شود ادامه داد: اگر فدراسیون به عنوان تشکل بالادستی تشکیل شده، قانونی است و قانون‌گذار مکلف است در تصمیم‌گیری‌های خود نظر فدراسیون را اخذ کند.

سلاح‌ورزی گفت: تدوین این سند ارزشمند است و اساساً یکی از وظایف فدراسیون‌ها تدوین چنین اسنادی است. حتی اگر سیاست‌گذار به این سند توجه نکند وظیفه تشکل این است که نظر خود را به‌صورت تخصصی به دولت و دست‌اندرکاران منتقل کند. او افزود: یکی از مسائل اصلی اقتصاد کشور فقدان اپراتورهای زنجیره ارزش در صنایع مختلف است و آن هم به دلیل نبود بال ارتباطی و اطلاعاتی در اپراتورهای زنجیره ارزش است. لذا تدوین این سند کار ارزشمندی است.

 

ارسال نظر