اخبار

۱۴۰۱/۰۸/۰۴ - ۰۲:۴۲:۵۲
کد خبر: ۱۹۳۷۵۰

مشکل بازار شیرخشک  جدی است

انجمن صنفی تولیدکنندگان شیر خشک به دلیل مشکلات تولید شیرخشک از دولت ومجلس خواستار شد که هر چه سریعتر قانون کاهش حقوق گمرکی ابلاغ شود تا از بروز مشکلات عدیده دیگر جلوگیری شود. انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: قانونی در مجلس تصویب شده که بر اساس آن بایستی مالیات بر ارزش افزوده کالای شیرخشک نوزاد و حقوق گمرکی آن کاهش یابد، ولی هنوز این قانون به دولت ابلاغ نشده است. اگر این قانون سریعا به گمرک ابلاغ نشود واردکنندگان ممکن است مشمول ماده ۷ گمرک شوند. بنابر اعلام این انجمن، دولت مبنای محاسبه حقوق ورودی و مالیات بر ارزش افزوده ماده اولیه شیرخشک نوزاد را از ارز دولتی به نیمایی تغییر داده است و این تغییر ارز منجر به افزایش هزینه‌های تولید تا ۷ برابر شده است. قانونی در مجلس تصویب شده، اما هنوز به دولت ابلاغ نشده است. قانونی که می‌گوید بایستی مالیات بر ارزش افزوده این کالا از ۹ درصد به ۱ درصد و حقوق گمرکی از ۴ درصد به ۱ درصد تغییر کند که از لحاظ هزینه برای تولیدکنندگان مانند سابق می‌شود. هنوز نمی‌دانیم که چرا مجلس در ابلاغ این قانون به دولت تعلل می‌کند. تولیدکنندگان توانایی پرداخت این هزینه و اختلاف قیمت را ندارند. اگر این شیرخشک‌ها نیز ترخیص نشود با کمبود آن در بازار مواجه خواهیم شد. رییس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد می‌گوید: در حال حاضر کالایی در گمرک نمانده اما گمرک به این انجمن نامه زده است که اگر این پرداخت صورت نگیرد مشمول ماده ۷ گمرک خواهیم شد و عملا امکان واردات را از دست خواهیم داد. وی عنوان کرد: باید این قانون سریعتر به گمرک ابلاغ شود تا بتوانیم ماده اولیه وارد کنیم یا اینکه دولت قیمت شیرخشک نوزاد را اصلاح کند تا بتوانیم این مابه التفاوت را بپردازیم. گفتنی است بر اساس ماده ۷ قانون گمرک کالای موجود در گمرک، وثیقه پرداخت کلیه وجوه متعلقه به آن کالا و سایر بدهی‌های قطعی صاحب کالا بابت وجوهی است که وصول آن به موجب قانون بر عهده گمرک است. گمرک قبل از دریافت یا تامین وجوه مذکور نمی‌تواند اجازه تحویل یا ترخیص کالا را بدهد.

قطعی اینترنت باعث از دست رفتن بازارهای صادراتی می‌شود

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار گفت: تاثیر ناآرامی‌های اخیر قطعی اینترنت بود که ارتباط با واردکنندگان خشکبار و آجیل کشور را از بین برد و باعث از دست رفتن بازارهای صادراتی خواهد شد. به گزارش ایرنا، رییس اتحادیه آجیل و خشکبار گفت: اغتشاشات و ناآرامی‌ها اخیر سبب مشکلاتی برای فروشندگان شد، ولی تاثیر این ناآرامی‌ها قطعی اینترنت بود که ارتباط با واردکنندگان خشکبار و آجیل کشور را از بین برد و باعث از دست رفتن بازارهای صادراتی خواهد شد. علیرضا ارزانی در خصوص آخرین وضعیت بازار آجیل و خشکبار اظهار داشت: فروشندگان آجیل و خشکبار همچون گذشته محصولات خود را در بازار به فروش می‌رسانند. وی افزود: تولید خشکبار در کشورمان با کاهش ۴۰ درصدی به دلیل شرایط اقلیمی و آب هوایی روبرو شده و خشکسالی امان تولیدکنندگان این محصولات را بریده است. رییس اتحادیه آجیل و خشکبار گفت: طبیعتاً صادرات پسته و سایر محصولات آجیلی و خشکبار نیز به همین میزان با کاهش روبرو بوده است، هر چند که کاهش تولید هزینه‌های سربارتولیدکنندگان را نیز به‌شدت افزایش داده است. ارزانی تصریح کرد: بازار جهانی پسته در وضعیت فعلی در اختیار امریکا و ایران است، ولی با خشکسالی به وجود آمده توان رقابت کمتری با این کشور داریم و این امر به بازار آسیب رسانده است. وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: اغتشاشات و ناآرامی‌ها اخیر سبب مشکلاتی برای فروشندگان بازار شد، ولی مهم‌ترین تاثیر این ناآرامی‌ها قطعی اینترنت بود که ارتباط با واردکنندگان خشکبار و آجیل کشور را از بین برد و از این لحاظ می‌توان گفت اعضای صنف دچار زیان و از دست رفتن بازارهای صادراتی شدند. رییس اتحادیه آجیل و خشکبار گفت: نابسامانی‌ها بازار ارز نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که تولیدکنندگان و صادرکنندگان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

صادرات کفش به افغانستان متوقف شد

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان کفش‌های دست دوز تهران گفت که بازار افغانستان به دلیل روی کار آمدن طالبان از دست رفته و صادرات به این کشور به‌طور کلی قطع شده است. رسول شجری  با بیان اینکه در حال حاضر بازار کفش پاسخگوی نیاز کشور برای فصل زمستان است، اظهار کرد: با توجه به رکود حاکم بر بازار کفش، افزایش قیمت چندانی نسبت به ماه‌های قبل نداشتیم. وی با بیان اینکه در ابتدای سال انواع کفش حدود ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت، تصریح کرد: بازار کفش زمستانی اشباع است و مصرف‌کنندگان می‌توانند در صورت بروز هر مشکلی به اتحادیه مراجعه کنند. شجری درباره صادرات نیز گفت: صادرات سال گذشته کفش حدود ۹۰ میلیون دلار بود، اما آمار صادرات در سال جاری هنوز اعلام نشده است. رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان کفش‌های دست‌دوز تهران همچنین گفت: در سال جاری علاوه بر برخی ناآرامی‌ها در عراق که بر صادارت تاثیر داشت، بازار افغانستان به دلیل روی کار آمدن طالبان از دست رفته و صادرات به این کشور به‌طور کلی قطع شده است. مگر اینکه خود افغان‌ها به ایران سفر کنند و از ایران کفش بخرند. این در حالی است که قبلاً به صورت رسمی به این کشور کفش صادر می‌شد.

 

ارسال نظر