یک قدم تا ثبت سفارش واردات خودرو

۱۴۰۱/۰۸/۰۳ - ۰۱:۴۲:۳۷
کد خبر: ۱۹۳۷۰۶
یک قدم تا ثبت سفارش واردات خودرو

تعادل |

بعد از گذشت ۲۰ روز از اعلام سه ایراد مجلس شورای اسلامی به مصوبه واردات خودرو کسب اطلاعات از این موضوع نشان از آن دارد که ایرادات در معاونت حقوقی و وزارت صنعت بررسی و در نهایت یک اصلاحیه به هیات دولت ارسال شده است که این موضوع مورد تصویب هیات وزیران قرار گرفته است. با تصویب هیات وزیران وزارت صنعت باید طی چند روز آینده روند ثبت سفارش واردات خودرو را با توجه به افراد واجد شرایط آغاز کند. اما همچنان این آیین نامه برای واردکنندگان با ابهامات زیادی همراه است که همین موضوع عاملی شده تا روند واردات خودرو با سرعت بیشتری انجام نشود. از طرفی کندی واردات خودرو نیز بر بازار بی‌تاثیر نبوده، چراکه بررسی روند قیمت انواع خودروهای پرتیراژ طی یک ماه اخیر (انتهای مهر ماه نسبت به ابتدای آن) در بازار نشان می‌دهد، قیمت پرتیراژهای خودروسازان  2 تا ۲۲ میلیون تومان افزایش پیدا کرده‌‌ است.

    واردات خودرو انجام می‌شود؟ 

بعد از گذشت 20 روز از اعلام سه ایراد مجلس شورای اسلامی به مصوبه واردات خودرو کسب اطلاعات تسنیم از این موضوع نشان از آن دارد که ایرادات در معاونت حقوقی و وزارت صنعت بررسی شد و در نهایت یک اصلاحیه به هیات دولت ارسال شده است که این موضوع مورد تصویب هیات وزیران قرار گرفته است.با تصویب هیات وزیران وزارت صنعت باید طی چند روز آینده روند ثبت سفارش واردات خودرو را با توجه به افراد واجد شرایط آغاز کند.در همین حال، سخنگوی وزارت صمت از اصلاح و تصویب آیین نامه واردات خودرو در دولت خبر داده و گفته که بزودی ثبت سفارش واردات آغاز می‌شود. امید قالیباف اظهار کرد: اشکالات مطرح شده از سوی مجلس در‌خصوص آیین‌نامه واردات خودرو در دولت برطرف شده است. سخنگوی وزارت صمت افزود: متن نهایی اصلاح شده ایین‌نامه مذکور نیز در دولت به تصویب رسیده است. وی گفت: به این ترتیب به زودی ثبت سفارش خودروها آغاز شده و شاهد محقق شدن ورود خودروهای وارداتی به کشور خواهیم بود. اما همچنان این آیین‌نامه برای واردکنندگان با ابهامات زیادی همراه است که همین موضوع عاملی شده است تا روند واردات خودرو با سرعت بیشتری انجام نشود. واردکنندگان خودرو معتقدند با توجه به آیین‌نامه واردات خودرو از لحاظ نوع و تعداد دو مدل خودروی هیوندایی، دو مدل خودروی میتسوبیشی، دو مدل محصول رنو و احتمالاً یک محصول داتسون یا سوزوکی که زیر 20 هزار یورو هستند امکان واردات خواهند داشت اما شروط آیین‌نامه باعث شده است شرکت‌ها برای اجرای این موضوع مردد شوند و در تلاش برای تسهیل روند واردات خودرو هستند.12 مهرماه قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در قالب نامه‌ای ایرادات سه‌گانه مصوبه دولت درخصوص واردات خودرو را به رییس‌جمهور ابلاغ کرده است. در این نامه تأکید شده است: براساس ماده 4 قانون ساماندهی صنعت خودرو ـ مصوب 1401 ـ «واردات خودرو برابر آیین‌نامه‌ای که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با رعایت شرایط پیشنهاد می‌شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد مجاز است.»، بنابراین، بند 8 مصوبه که تدوین و ابلاغ دستورالعمل اجرایی این تصویب‌نامه را به‌جای کمیسیون‌های متشکل از چند وزیر، صرفاً به وزارت صنعت، معدن و تجارت محول نموده از حیث تغییر مرجع تعیین، مغایر قانون است.علاوه بر این نظر به تبصره 2 ماده 7 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ـ مصوب 1392 ـ که مقرر می‌دارد: «دولت حدود و مقررات استفاده از ارز را تعیین می‌کند» بنابراین بند 8 مصوبه ناظر به تفویض این امر به وزارت صنعت، معدن و تجارت از حیث تغییر مرجع تعیین، مغایر قانون است.» چندی پیش علیرضا مناقبی، رییس مجمع واردات خودرو، در اظهاراتی گفته بود: بعید به نظر می‌رسد که واردات خودرو نه‌تنها تا پایان سال جاری، بلکه تا پایان سال آینده هم نهایی شود. البته اگر گفته‌های مسوولان واقعیت داشته باشد و فرآیند واردات به صورت جامع و کامل آغاز و ادامه یابد، براساس پیش‌بینی‌ها و در نظر گرفتن مراحل تخصیص و تامین ارز، این فرآیند حدود دو تا سه ماه به طول می‌انجامد. براساس اظهارات مناقبی، خودروهای وارداتی نمی‌توانند در این زمان کوتاه وارد کشور شوند و حداقل این خودروها تا دی‌ ماه سال جاری وارد کشور می‌شوند. اما با وجود وعده‌های مسوولان گویا قرار است طرح واردات خودرو به کشور طی فرایند یک ماهه انجام شود.

    عرضه کم؛ خودرو گران

اما سری بزنیم به بازار خودرو، ببینم وضعیت قیمت خودروها به چه شکلی است؟ مشاهدات بازار نشان می‌دهد عرضه خودرو به بازار کم شده و همین موضوع باعث رشد قیمت تعدادی از خودروها شده است. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد، بازار خرید و فروش خودرو نسبت به هفته گذشته شاهد رشد قیمت تعدادی از محصولات بوده است، فروشندگان خودرو دلیل این افزایش را علاوه بر نوسانات قیمت دلار، کندی فاکتور خودروها توسط خودروسازان می‌دانند. به‌اعتقاد فروشندگان خودرو کمبود عرضه باعث شده است بازار شاهد رشد قیمت در برخی از خودروها از جمله دناپلاس توربو و پژو206 تیپ دو باشد. این محصولات هفته گذشته با قیمت‌های 517 میلیون تومان و 308 میلیون تومان معامله می‌شدند اما در هفته جاری قیمت دناپلاس توربو به 532 میلیون تومان و پژو 206 تیپ دو به 312 میلیون تومان رسیده است. بررسی بازار نشان می‌دهد محصولات شرکت سایپا نسبت به ایران خودرو رشد قیمتی نداشته است و عمده خودروها ثبات قیمت را تجربه کرده‌اند. در زمان حاضر بنا به اعتقاد فروشندگان، خودرو در بازار کم است البته مشتری هم وجود ندارد. در زمان حاضر تیبا صندوقدار با قیمت 196 میلیون تومان و کوئیک آر 217 میلیون تومان به فروش می‌رسد. آنطور که ایسنا هم گزارش داده، بررسی روند قیمت محصولات پرتیراژ خودروسازان در نخستین روز از آبان ماه امسال و مقایسه آن با نخستین روز کاری مهر ماه (دوم مهر ماه) نشان می‌دهد قیمت پرتیراژهای خودروسازان اکثرا روند افزایشی داشته است. این افزایش بهای قیمت خودروها به گونه‌ای است که قیمت محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو حداقل شش میلیون تومان و حداکثر ۲۲ میلیون تومان افزایش داشته، اما قیمت هایما S۷ توروبوپلاس پنج میلیون تومان کاهش یافته است. در محصولات گروه خودروسازی سایپا نیز در این بازه یکماهه، کاهش یک میلیون تومانی قیمت تیبا و تیبا۲ دیده می‌شود و شاهین‌های تولیدی سال گذشته هم پنج میلیون تومان ارزان‌تر قیمت‌گذاری شده‌اند. در مقابل اما محصولاتی نظیر پرایدها، ساینا و شاهین ۱۴۰۱، حداقل دو و حداکثر هشت میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. شاهین تولید سال جاری نیز در ثبات قیمت ۳۶۰ میلیون تومان قرار دارد.

 

ارسال نظر