رویداد

۱۴۰۱/۰۷/۲۸ - ۰۱:۳۸:۵۶
کد خبر: ۱۹۳۵۳۷

موافقت وزارت جهاد کشاورزی با ورود موقت روغن خام

وزارت جهاد کشاورزی طی نامه‌ای با ورود موقت روغن خام جهت فرآوری و پردازش در کارخانجات و صنایع روغنی و صادرات محصول استحصالی موافقت کرد. به گزارش ایسنا در نامه سرپرست معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی به رییس گمرک آمده است: در راستای توسعه فضای کسب و کار و به منظور استفاده از ظرفیت‌های تولیدی واحدها و کارخانجات تولید روغن خوراکی، بدینوسیله اعلام می‌دارد این وزارتخانه با ورود موقت روغن خام جهت فرآوری و پردازش در کارخانجات و صنایع روغنی و صادرات محصول استحصالی با رعایت مفاد ماده ۵۱ قانون امور گمرکی نظر موافق دارد. خواهشمند است دستور فرمایید اقدامات لازم برابر مفاد قانونی مذکور و سایر مقررات مربوطه انجام و گزارشی از عملکرد ورود موقت و صادرات محصول تولیدی را به تفکیک هر ماه در اختیار این معاونت قرار دهند.

رییسی از۵۷  صادر‌کننده برتر تقدیر می‌کند

سازمان توسعه تجارت جزییات جدیدی از نحوه برگزاری مراسم روز ملی صادرات در روز شنبه ۳۰ ارایه کرد.  ۲۹ مهرماه هر سال در مراسمی، صادرکنندگان نمونه آن سال معرفی می‌شوند و از شرکت‌های برتر در این زمینه تقدیر می‌شود. اما امسال به علت مصادف شدن ۲۹ مهرماه روز ملی صادرات با روز جمعه، این مراسم با یکروز تاخیر و روز شنبه ۳۰ مهرماه برگزار می‌شود.

در فرآیند انتخاب صادرکنندگان برتر ۱۴۰۱ که طی فراخوانی از ۲۲ تیرماه تا ۵ مردادماه اعلام شد، تعداد ۶۱۲ شرکت در ۷۶ گروه کالا و خدمات ثبت‌نام کردند تا در نهایت روز شنبه از ۵۷ صادر‌کننده برتر با حضور رییس‌جمهوری تقدیر شود.

در میان ۶۱۲ شرکت، صادرکنندگان سیمان و کلینکر با ۳۲ و محصولات پایه پتروشیمی پلیمری با ۳۱ مورد بیشتری سهم را داشتند. اما ثبت‌نام صادرکنندگان لوازم خانگی انرژی‌بر با ۱۴، داروهای شیمیایی با ۱۱، محصولات دانش بنیان و فناوری بالا با ۱۰، قطعات یدکی و مجموعه‌های خودرو با ۱۰ مورد نشان از رونق صادرات صنایع پیچیده، دانش بنیان و فناوری بالا در سایه اصلاح سیاست‌ها دارد. چنانکه این اصلاحات در روند انتخاب صادرکننده نمونه نیز صورت گرفت تا با توجه به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری و تاکیدات و منویات ایشان بر توسعه تولید، صادرات و حمایت از محصولات دانش بنیان، سهم این شرکت‌ها در انتخاب صادرکننده نمونه ارتقا یافت. در روند انتخاب صادرکننده نمونه ۱۴۰۱ شاخص‌های مختلفی از جمله «سنجش تولید و سرمایه‌گذاری مشترک با طرف‌های خارجی»، «عمق دانش بنیانی»، «فعالیت در مناطق محروم و کم برخوردار»، «میزان اشتغالزایی»، «میزان نفوذ در شبکه مصرف بازارهای هدف»، «سطح پیچیدگی محصول و ارزش افزوده»، «عضویت در تشکل‌های تخصصی صادراتی»، «ثبت برند بین‌المللی» و «استفاده از نیروی انسانی، مصالح و تجهیزات داخلی در پروژه‌های خارج از کشور» دخیل بود. در نهایت نیز ۵۷ صادرکننده نمونه ۱۴۰۱ با توجه به شاخص‌های تعیین شده توسط کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های صمت، جهاد و کشاورزی، سازمان‌های برنامه و بودجه و استاندارد، بانک مرکزی، اتاق تعاون، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی، گمرک و به ریاست رییس سازمان توسعه تجارت انتخاب شدند.

شرایط جدید امهال بدهی‌ واحدهای تولیدی اعلام شد

با مصوبه شورای پول و اعتبار بانک‌ها موظف شدند با دریافت حداکثر ۷.۵ درصد مانده بدهی و با تنفس ۶ ماهه و حداکثر اقساط پنج ساله، بدهی واحدهای تولیدی را امهال کنند. به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، شورای پول و اعتبار به‌منظور حمایت از واحدهای تولیدی تمهیدات ویژه‌ای برای ارایه از طریق بانک‌ها و موسسات اعتباری مصوب کرده است که در روزهای آتی فرآیند اجرایی آن از طریق بانک مرکزی به بانک‌های عامل و موسسات اعتباری ابلاغ خواهد شد.

این مهم از سوی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور برای حمایت از واحدهای تولیدی پیگیری شده که طی آن، امهال و تقسیط تسهیلات مالی دریافتی واحدهای تولیدی در سال‌های گذشته که بنا به هر دلیلی امکان بازپرداخت آن فراهم نشده و مشکلات متعددی برای واحدهای تولیدی به‌واسطه آن ایجاد شده است، با اجرای این مصوبه رفع خواهد شد.

تولیدکنندگانی که همه یا بخشی از بدهی‌های بانکی آنها معوق شده، برای استفاده از این تسهیلات می‌توانند درخواست خود را به بانک‌ها و کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید استان‌ها بدهند. بانک‌ها موظف هستند با دریافت حداکثر 7.5 درصد مانده بدهی و با تنفس 6 ماهه و حداکثر اقساط پنج ساله، بدهی این واحدها را امهال کنند. مهلت استفاده از این تسهیلات تا پایان شهریور 1402 است. ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور ضمن پیگیری تصویب و اجرای بسته‌های حمایتی و رفع موانع تولید، برنامه‌های تسهیل فرآیند تولید در کشور را نیز دنبال خواهد کرد.

 

ارسال نظر