رویداد

۱۴۰۱/۰۷/۱۰ - ۰۲:۱۳:۲۷
کد خبر: ۱۹۳۰۳۸

عشایر چهار برابر نیاز وارداتی گوشت قرمز تولید می‌کنند

رییس سازمان امور عشایر ایران گفت: عشایر با جمعیت ۱.۵ درصدی، ۲۵ درصد پروتئین کشور را تولید می‌کنند که این میزان چهار برابر نیاز وارداتی گوشت قرمز به کشور است لذا باید به این قشر تولید‌کننده توجه ویژه‌ای داشته باشیم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از سازمان امور عشایر ایران، عباس پاپی‌زاده رییس سازمان امور عشایر ایران به همراه علی کریمی فیروزجایی رییس فراکسیون عشایری مجلس شورای اسلامی در سفر به مازندران و در دیدار با استاندار این استان، اظهار داشت: در سفر استانی رییس‌جمهور به استان مازندران ۳۵ میلیارد تومان به حوزه عشایر این استان اختصاص یافته که تخصیص کامل این اعتبارات می‌تواند در رفع مشکلات عشایر استان نقش قابل توجهی ایفا کند.

وی با اشاره به پتانسیل‌های استان مازندران در حوزه‌های مختلف، گردشگری را از مولفه‌های مهم برای توانمندسازی عشایر استان برشمرد و بر حمایت و همسویی دستگاه‌های اجرایی استان در این حوزه تاکید کرد. پاپی‌زاده گفت: با همراهی مجلس شورای اسلامی و به خصوص رییس و اعضای فراکسیون عشایری، امسال اعتبارات خوبی به حوزه عشایر اختصاص داده شده که امیدواریم با تخصیص این اعتبارات بسیاری از مشکلات در مناطق عشایری برطرف شود. رییس سازمان امور عشایر ایران اظهار داشت: عشایر استان مازندران در گذشته متولی خاصی نداشتند و امور عشایر مازندران جدیدالتأسیس است لذا حمایت دستگاه‌های اجرایی استان می‌تواند در افزایش برخورداری این جامعه مولد موثر باشد. عضو هیات رییسه مجلس و رییس فراکسیون عشایری نیز در این نشست اظهار داشت: تلاش مجلس در این است که مشکلات عشایر را به صورت ویژه بررسی کند از این رو به همراه رییس سازمان امور عشایر سفرهای متعددی برای بررسی مسائل و مشکلات عشایر داشته‌ایم. علی کریمی فیروزجایی با تاکید بر لزوم بازنگری در آمار سرشماری عشایر کوچنده استان، تشکیل کارگروه ویژه در استانداری برای بررسی مسائل و مشکلات و حمایت از عشایر استان را ضروری و حائز اهمیت دانست. در ادامه این نشست، استاندار مازندران نیز از عشایر به عنوان حافظان منابع طبیعی نام برد و بیان کرد: استانداری و دستگاه‌های اجرایی مازندران آمادگی کامل برای حمایت از این قشر زحمت‌کش را دارند. سیدمحمود حسینی‌پور برای تخصیص اعتبار بند ب تبصره ۱۶ به عشایر مازندران قول مساعد داد و افزود: در اولین فرصت کارگروهی برای بررسی مشکلات عشایر در استانداری مازندران تشکیل خواهد شد و پس از جمع‌بندی مشکلات و مطالبات عشایر، تا یک ماه آینده شورای عشایری استان را برگزار خواهیم کرد. گفتنی است؛ رییس سازمان امور عشایر ایران و رییس فراکسیون عشایری مجلس شورای اسلامی در این سفر به همراه رییس جهاد کشاورزی و رییس امور عشایر مازنداران با عشایر استان دیدار و مشکلات و مطالبات آنان را از نزدیک مورد بررسی قرار دادند.

کاهش حقوق گمرکی واردات تجهیزات، مواد اولیه و ماشین‌آلات

سخنگوی وزارت صمت گفت: فردا اصلاح ماده واحده تبصره ۷ قانون بودجه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود که بر اساس آن قرار است حقوق گمرکی واردات تجهیزات، مواد اولیه و ماشین‌آلات بخش تولید از چهار به یک درصد کاهش یابد. به گزارش خبرگزاری فارس امید قالیباف با اشاره به اصلاح ماده واحده تبصره ۷ قانون بودجه در مجلس گفت: فردا این ماده در مجلس اصلاح می‌شود که براساس آن قرار است حقوق گمرکی واردات تجهیزات، مواد اولیه و ماشین‌آلات بخش تولید از چهار به یک درصد کاهش یابد.  سخنگوی وزارت صمت بیان داشت: دوفوریت این ماده واحده خرداد ماه امسال از سوی دولت به مجلس ارایه شده بود که به‌تازگی به تصویب رسید، حدود ۱۰ پیشنهاد برای این اصلاحیه مطرح شده که به احتمال زیاد فردا شخص وزیر صمت برای دفاع از آن در مجلس حضور می‌یابد و پس از بررسی به رای گذاشته خواهد شد. مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در بیان اهمیت این موضوع، اظهار داشت: با توجه به اینکه ۷۰ درصد واردات کشور را مواد اولیه، تجهیزات و ماشین‌آلات تولید تشکیل می‌دهد، اگر این مهم به تصویب برسد، می‌تواند تا اندازه زیادی از هزینه‌های تولید بکاهد.

وی افزود: تغییر حقوق ورودی گمرک از ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز ETS تا حدود ۶ برابر هزینه‌های واردات مواد اولیه بخش تولید را افزایش داد و در صورتی که این حقوق گمرکی به یک درصد کاهش یابد، می‌تواند در کاهش هزینه‌های تولید اثرگذار باشد. قالیباف بیان داشت: اردیبهشت‌ماه امسال نیز دولت سود بازرگانی در اختیار خود را برای مواد اولیه، تجهیزات و ماشین‌آلات کاهش داد که در صورت تصویب کاهش حقوق ورودی گمرک، کمک بزرگی به کاهش هزینه‌ها خواهد بود. وی گفت: وزیر صمت روز پنجشنبه گذشته به معاونت‌های ذیربط دستور داد تا همه کالاهایی که با تصویب این مهم مشمول کاهش قیمت می‌شوند را احصا و پایش کنند تا کاهش قیمت‌ها اعمال شود. سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: هرچند با تصویب این اصلاحیه دولت نزدیک به ۲۸ هزار میلیارد تومان از منابع درآمدی‌اش تحقق نخواهد یافت، اما با توجه به اولویت بخش تولید و لزوم کنترل هزینه‌های تولید، دولت ترجیح داد تا این مبلغ را از سایر طرق از جمله انتشار اوراق و غیره تامین کند.

 

ارسال نظر