اخبار

۱۴۰۱/۰۷/۱۰ - ۰۲:۱۱:۲۸
کد خبر: ۱۹۳۰۳۷

کاهش تقاضای ارز کالاهای اساسی با حذف ارز ۴۲۰۰

سخنگوی بانک مرکزی گفت: تقاضای ارز برای واردات کالاهای اساسی در نیمه نخست امسال ۲ میلیارد دلار کاهش یافت. به گزارش خبرگزاری تسنیم، مصطفی قمری‌وفا، سخنگوی بانک مرکزی ضمن ارایه آمار جالب توجه از آثار اجرای سیاست مردمی‌سازی یارانه‌ها در میزان عرضه و تقاضای ارز اعلام کرد: میزان تقاضای ارز برای واردات کالاهای اساسی در نیمه نخست امسال علیرغم رشد قیمت جهانی کالاهای اساسی، ۲ میلیارد دلار کاهش یافت. او افزود: میزان تامین و عرضه ارز توسط صادرکنندگان در سامانه نیما در نیمه نخست امسال با افزایش ۹۰ درصدی، از ۱۱ میلیارد یورو به حدود ۲۰ میلیارد یورو رسید. آمارها کاملا گویاست؛ واقعی شدن تقاضا و حذف تقاضاهای کاذب برای ارز و همچنین افزایش انگیزه صادرکنندگان برای عرضه ارز در سامانه نیما، از بدیهی‌ترین آثار اجرای سیاست مردمی‌سازی یارانه‌هاست.

واحدهای صنعتی برای تامین مالی مشکل دارند

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت مهم‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی را چالش‌های مربوط به تأمین مالی دانست و از راه‌اندازی مجدد ۶۱۷ واحد راکد تا پایان شهریور خبر داد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، مهم‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی را تامین مالی، مساله بازار، تأمین مواد اولیه، مسائل حقوقی و اختلاف بین شرکا برشمرد و گفت: طبق آخرین آمار تا پایان شهریور ۶۱۷ واحد راکد، راه‌اندازی مجدد شده است؛ همچنین ۴۰۷ واحدی که با زیر ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند، ظرفیت‌شان به بالای ۵۰ درصد افزایش یافته است.علی رسولیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره آخرین وضعیت واحدهای راکد، اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، ۱۲ هزار واحد راکد شناسایی شد که برای احیا و فعال‌سازی این واحدها ستادهای تسهیل و دستگاه قضایی همکاری می‌کنند. رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی افزود: برنامه امسال راه‌اندازی ۲ هزار واحد راکد است که طبق آخرین آمار تا پایان شهریور ماه ۶۱۷ واحد راکد، راه‌اندازی مجدد شده است. وی ادامه داد: همچنین واحدهایی داریم که اگرچه فعال هستند اما با زیر ۵۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند؛ بر اساس آخرین آمار از ابتدای امسال ۴۰۷ واحد از این گروه ظرفیت‌شان به بالای ۵۰درصد افزایش یافته است.

رسولیان همچنین با اشاره به مهم‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی، گفت: عمده مشکل واحدهای صنعتی، چالش‌های مربوط به تأمین مالی است؛ متأسفانه واحدهای صنعتی همواره با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی اظهار کرد: همچنین مساله بازار، تأمین مواد اولیه، مسائل حقوقی و اختلاف بین شرکا از دیگر مشکلات عمده واحدهای صنعتی و صنایع کوچک است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: طبق تفاهم نامه‌ای که اخیراً به امضای وزرای صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی رسیده، ۵۰ هزار میلیارد تومان برای واحدهای راکد تأمین مالی انجام خواهد شد.

حذف ارز دارو صادرات را تقویت می‌کند

معاون وزیر صمت گفت: توجه ویژه‌ای به صادرات دارو داریم که حالا با حذف ارز دارو، بدون دغدغه دارویی‌ها هم می‌توانند به فکر بازارهای صادراتی باشند. محمدمهدی برادران اظهار کرد: بخش صنعت در مقایسه با سال گذشته، رشد ۵.۱ درصدی داشته است، ضمن اینکه شاخص شرکت‌های بورسی در مرداد ماه ۶.۷ درصد رشد داشته و این رشد حکایت از آن دارد که بخش تولید شرایط مساعدی را برای ارایه کالا در بازار ایجاد کرده است. معاون صنایع عمومی وزیر صمت ادامه داد: تولید انبوه تولیدکنندگان در چند ماهه اخیر در بازارهای داخلی ملموس است و حتی در بازارهای صادراتی هم نمود پیدا خواهد کرد.

برادران گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی مشکلاتی در صنایع غذایی از جمله رانت ایجاد کرده بود که تولیدکنندگان هم اذعان داشتند باید حذف شود حالا که این ارز حذف شده صنایع غذایی می‌توانند با واردات گندم، بازار رقابتی خود را نگه دارند. وی با اشاره به حذف ارز دارو گفت: توجه ویژه‌ای به صادرات دارو داریم که نیاز بود تا تعاملاتی با تولیدکنندگان داشته باشیم حالا با حذف ارز دارو، بدون دغدغه دارویی‌ها هم می‌توانند به فکر بازارهای صادراتی باشند. برادران به رشد شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد و افزود: امسال این روند رو به رشد شرکت‌های دانش بنیان در صنعت ملموس‌تر است. وی با اشاره به برگزاری بیست و دومین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی صنعت گفت: در این نمایشگاه ۴۲۶ شرکت داخلی و خارجی از جمله از کشورهای چین، آلمان، ژاپن، ترکیه، اسپانیا، ایتالیا، بلژیک، مالزی، تایوان، کره جنوبی، لهستان و مجارستان حضور دارند که ۶۶ شرکت از آنها دانش بنیان هستند. گفتنی است، این نمایشگاه از تاریخ ۹ تا ۱۲ مهر ماه هر روز از ساعت ۸ تا ۱۵ در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران پذیرای بازدیدکنندگان است.

 

ارسال نظر