پیش‌بینی بازار خودرو در نیمه دوم

۱۴۰۱/۰۶/۲۰ - ۰۲:۲۸:۱۴
کد خبر: ۱۹۲۵۰۵
پیش‌بینی بازار خودرو در نیمه دوم

تعادل | 

بازار خودرو در نیمه اول سال جاری با نوسانات قیمتی زیادی همراه بود. اما وجود این نوسانات قیمتی، همچنان در وضعیت رکودی قرار دارد. این رکود بازار نشان می‌دهد، خریداران همچنان چشم‌انتظار اخبار مثبت هستند که بازار را به ثبات برساند. عده‌ای منتظر نتیجه مذاکرات وین هستند؛ عده‌ای هم منتظر ورود خودروهای وارداتی به کشور. هرچند برخی از کارشناسان معتقدند که حتی با احیای برجام و ورود خودرو به کشور نباید خودرو ارزان نمی‌شود؛ اما در مقابل برخی هم می‌گویند که دو این متغیر بر روند کاهشی قیمت‌ها اثرگذار خواهد بود. با این حال، اما زمزمه‌هایی در رابطه با افزایش دوباره قیمت خودروهای کارخانه‌ای شنیده می‌شود. از این رو، این امکان وجود دارد که در مهرماه دوباره قیمت‌ها در بازار و درب کارخانه افزایشی شود. اگر قیمت‌ها افزایشی شود، به بازار یک شوک جدیدی وارد خواهد شد. زمزمه افزایش قیمت خودرو، در حالی است که معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت با اشاره به گرانفروشی ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیونی خودروهای خارجی مونتاژ داخل، گفته است: قیمت فروش خودروهای خارجی مونتاژ داخل، ۲ تا ۳ برابر قیمت‌های واقعی است و اخیراً سازمان حمایت به این موضوع ورود پیدا کرده تا آنها را تعیین تکلیف کند. 

   بازار خودرو در رکود

مدتی است که بازار در وضعیت رکودی قرار دارد. چون عده‌ای منتظر نتیجه مذاکرات وین بودند. عده‌ای هم منتظر ورود خودروهای وارداتی به کشور. کارشناسان خودرویی می‌گویند: در حال حاضر جو بازار آرام شده و به نظر می‌رسد تا پایان مهرماه، فرصت مناسبی برای خرید خودرو باشد. چون مشخص نیست که در هفته‌های آینده چه اتفاقی قرار است در بازار بیفتد. برخی هم می‌گویند چون در شرایط فعلی، فاصله قیمتی خودرو بین بازار و کارخانه زیاد است، خریدار و مصرف‌کننده واقعی در بازار کم است. اگر هم فردی بخواهد برای سرمایه‌گذاری خودرو بخرد، به دنبال خرید خودرو از طریق قرعه‌کشی‌ها خواهد بود. اما برخی از کارشناسان هم، خرید خودرو در شرایط فعلی را خطرناک می‌دانند و می‌گویند: الان وقت خرید خودرو نیست. مگر اینکه خرید خودرو برای مصرف شخص باشد و نه سرمایه‌گذاری. به گفته آنها اگر فردی غیرحرفه‌ای در شرایط فعلی بازار بخواهد خودرو بخرد یا بفروشد، ضرر می‌کند. چون ممکن است مذاکرات برجام به نتیجه برسد و به صورت موقت قیمت‌ها کاهشی شود. از طرفی دیگر، اگر توافقی حاصل نشود، خودروها در بازار با افزایش قیمت همراه می‌شوند. به گزارش تجارت نیوز، در بازار دو مدل فروشنده وجود دارد. در مدل اول، فروشنده فرد عادی است که خودرو را با چانه‌زنی می‌فروشد. اما در مدل دوم، فروشنده یک سرمایه‌گذار است که به بازارهای موازی توجه می‌کند. در حالت دوم باید توجه کرد که در حال حاضر تمام بازارها، از جمله طلا، سکه، ارز، مسکن و … نیز وضعیت به همین شکل است. پس فردی که خودروی خود را به قیمت پایین می‌فروشد، با پول آن نمی‌تواند کاری کند. اما صاحبنظران خودرویی، مذاکرات وین را در شرایط فعلی بازار خودرو تاثیرگذار می‌دانند. به گفته آنها، خریداران چشم‌انتظار مذاکرات برجام و به ثبات رسیدن نرخ دلار نیز هستند. اگر اقتصاد کشور به یک ثبات نسبی برسد، وضعیت بازارها نیز بهتر می‌شود و مردم می‌توانند در بازارها فعالیت کنند. اما موضوع اینجاست، چون هنوز خبری از نتیجه قطعی مذاکرات برجام منتشر نشده است، بازار خودروهای خارجی نیز در رکود به سر می‌برد. البته اخبار مبنی بر واردات بر بازارخودروهای خارجی تاثیر گذاشته و این خودروها کمی با کاهش قیمت همراه شدند. با این حال این تحلیل وجود دارد که اگر در برجام توافق حاصل شود، وضعیت بازارها بهتر می‌شود. اما به نظر می‌رسد در این شرایط نیز، حداقل سه الی چهارماه بازار در شرایط رکود سنگین قرار گیرد. پس تقاضا پایین می‌آید. هرچند که ممکن است قیمت‌ها به تناسب تقاضا کاهشی نشود. اما اگر برجام درست نشود، شیب افزایش قیمت بسیار تندتر از وضعیت کنونی می‌شود و افراد زیان می‌کنند.

   گرانفروشی ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیونی  خودروهای مونتاژی

اما وضعیت قیمت‌ها در بازار خودرو به گونه‌ای است که معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت با اشاره به گرانفروشی ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیونی خودروهای خارجی مونتاژ داخل، گفته است: قیمت فروش خودروهای خارجی مونتاژ داخل، ۲ تا ۳ برابر قیمت‌های واقعی است و اخیراً سازمان حمایت به این موضوع ورود پیدا کرده تا آنها را تعیین تکلیف کند. منوچهر منطقی بیان کرده: برای کنترل این قیمت‌ها باید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اقدامات لازم را انجام دهد و از طرفی با شروع واردات خودرو، این خودروها نیز به قیمت واقعی خودشان برمی‌گردندبه گفته او، به خاطر ممنوعیت واردات خودرو در سال‌های اخیر، خودروهای خارجی مونتاژی داخل توانسته‌اند بازار را به دست آورند و با قیمت بالا عرضه می‌شوند.منطقی تاکید کرده: شورای رقابت این خودروها را از قیمت‌گذاری معاف کرده است، اما اخیراً سازمان حمایت به این موضوع ورود پیدا کرده تا آنها را تعیین تکلیف کند.

   ورود خودرو‌های وارداتی به بازار ایران  از آذرماه؟

در همین حال، سخنگوی وزارت صمت در یک برنامه تلویزیونی، گفته است: بر اساس ایین نامه واردات، شرکت‌های مشمول واردات خودرو باید تقاضای خود را تا ۱۹شهریور ماه به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارایه دهند. بنابر توضیحات وی، بر این اساس تقاضا‌های ارایه شده از سوی شرکت‌های متقاضی، توسط وزارت صمت تا آخر شهریور ماه بررسی و در ابتدای مهرماه نیز مشخص می‌شود که کدام شرکت‌ها واجد شرایط واردات خودرو هستند.

قالیباف با بیان اینکه بنابراین از ابتدای مهرماه شرکت‌های واردکننده مشمول می‌دانند که می‌توانند خودرو وارد کنند، گفت: ضمن اینکه قبل از این نیز این شرکت‌ها مذاکراتشان را با شرکت‌های خودروساز دنیا آغاز کرده‌اند. از ابتدای مهرماه امکان واردات خودرو وجود دارد، اما شرکت واردکننده باید ثبت سفارش کند و مراحل تخصیص و تأمین ارز را طی کند. او همچنین گفته است: بنابراین پس از مرحله تأیید شرکت‌های واردکننده و اعلام اسامی شرکت‌های مشمول واردات خودرو دیگر وزارت صمت مسوولیتی ندارد و مراحل دیگر در بانک مرکزی، گمرک 

و... باید پیگیری شود. براساس اظهارات سخنگوی وزارت صمت، بانک مرکزی باید ارز مورد نیاز واردکننده را تأمین کنند و پس از آن نیز مراحل واردات خودرو انجام و در نهایت نیز خودروی وارداتی باید از گمرکات ترخیص و سپس به روش‌های مذکور در آیین نامه باید عرضه شود که بر این اساس فکر می‌کنم که اگر تمام شرایط به خوبی انجام شود در آذرماه خودرو‌های وارداتی وارد بازار می‌شود.

   با واردات خودرو ارزان می‌شود؟ 

حال چنانچه واردات انجام شود، آیا خودرو ارزان می‌شود؟ در پاسخ به این پرسش نظرات متفاوتی وجود دارد. برخی می‌گویند اگر واردات آزاد شود، خودروهای داخلی نیز با کاهش قیمت همراه می‌شوند. اما بعید است که خودروهای خارجی امسال وارد کشور شوند. برخی از کارشاسان نیز می‌گویند: نباید مردم منتظر واردات خودرو به کشور باشند. این اخبار به عنوان آسپرین برای بازارها منتشر می‌شود و تنها جنبه خبردرمانی را دارند. زمانی که واردات نیز آزاد بود، خودروهای وارداتی تنها به میزان پنج درصد تولید داخل وارد می‌شد. اکنون نیز که شش ماه نخست بازار گذشت و خبری از این طرح نشد. به نظر نمی‌رسد در شش ماه دوم سال نیز خبری از عملی شدن این طرح شود.

   صادرات خودرو از ۱۴۰۲

اما برنامه وزارت صمت برای صنعت خودرو چیست؟ سید رضا فاطمی امین وزیر صمت گفته است که ما یک برنامه ۴ ساله برای صنعت خودرو طراحی کردیم که بر اساس این برنامه تدوین شده، از سال ۱۴۰۲ اقدامات لازم را برای صادرات خودرو آغاز می‌کنیم. وزیر صمت بیان کرده: طبق برنامه‌ریزی انجام شده امسال روی بازار داخل تمرکز کرده‌ایم و سال آینده برنامه‌های مربوط به صادرات را اجرایی خواهیم کرد. او به «خبرگزاری مهر» گفته است: بر همین اساس نیز امسال صادرات خاصی در حوزه خودرو نداریم و میزان صادرات کمتر از ۲۰ هزار دستگاه خواهد بود. فاطمی امین تصریح کرد: بازار داخل و بهبود فرآیند تولید از جمله برنامه‌های امسال ماست؛ چه بسا که در مورد خودروهای ناقص به نتایج قابل قبولی هم رسیدیم. وزیر صمت گفت: طبق آمار از ابتدای سال تاکنون میزان تولید خودروی کامل ۲۷۹ درصد رشد کرده؛ یعنی از ۸۸ هزار و ۳۱۲خودروی کامل تولید شده به ۳۳۴ هزار و ۴۶۳ خودروی کامل در سال جاری رسیده‌ایم و فقط ۴۱ هزار دستگاه خودروی ناقص داریم در حالی که این رقم در مدت مشابه پارسال ۲۹۱ هزار دستگاه خودرو بود.


 

ارسال نظر