راه‌اندازی سامانه یکپارچه‌ برای تسهیلات ارزی و ریالی

۱۴۰۱/۰۶/۱۷ - ۰۵:۵۱:۵۴
کد خبر: ۱۹۲۴۳۱

وزیر صمت گفت: طبق مصوبه روز گذشته هیات دولت بانک مرکزی موظف شد سامانه یکپارچه‌ای برای تسهیلات ارزی و ریالی راه‌اندازی کند تا کل فرایند و میزان سود در آن ذکر شود. به گزارش خبرنگار مهر، سید رضا فاطمی امین پیش از ظهر دیروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیات وزیران در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: در جلسه امروز در مورد رفع موانع تولید مصوباتی داشتیم و به موجب آن بانک مرکزی موظف شد سامانه یکپارچه‌ای برای تسهیلات ارزی و ریالی راه‌اندازی کند تا کل فرایند و میزان سود در آن ذکر شود.  وی اضافه کرد: این یکی از چالش‌های ما بود به دلیل اینکه تولیدکنندگان معترض بودند که نمی‌دانند سودها چطور محاسبه می‌شود. ما در حوزه تسهیلات، یکپارچگی نداریم که خوشبختانه مصوب شد بانک مرکزی این اقدام را انجام دهد. وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: این بسته مصوبه دیگری هم داشت که مربوط به واحدهایی است که سابق بر این چک برگشتی داشته و حسابشان مسدود می‌شد و در نهایت منتهی به ساقط شدن تولید می‌شد. آیین نامه‌ای قبلاً در دولت بود که شرکت‌هایی که بالای صد نفر باشند، شورای تأمین استان می‌تواند برگشت چک را متوقف کند و امروز تصویب شد این سقف به بالای پنجاه نفر برسد و در مورد دانش‌بنیان‌ها و بنگاه‌هایی که ستاد تسهیل آنها را تأیید می‌کند، مصوب شد بتوانند فعالیت خود را ادامه دهند.

اجرای طرح مقابله با قاچاق در سه کالا

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در حال حاضر طرح مقابله با قاچاق در سطح عرضه برای سه کالای لوازم یدکی، لوازم خانگی و دخانیات در حال انجام است و در سایر حوزه‌ها هم در آینده شروع خواهد شد، از کشف ۹ کامیون لوازم خانگی خبر داد که کالاهای دست دوم را رنگ می‌کرد و به عنوان کالای نو به مشتری می‌فروخت. محمد مهدی برادران در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه مقابله با قاچاق با بخش قطعات یدکی شروع شد، اظهار کرد: با توجه به حجم بالای کالاهای این بازار، کالای تقلبی، بی‌کیفیت و بدون ضمانت بسیار زیاد بود که اعتراض عمومی مردم نسبت به این کالاها را نیز به دنبال داشت.  این مقام مسوول با اشاره به اقدامات ابتدایی برای صدور شناسه کالا و کد رهگیری در حوزه لوازم خانگی، تصریح کرد: با توجه به زمینه فراهم شده، طرح مقابله با قاچاق در سطح عرضه در بخش لوازم خانگی و دخانیات هم در حال انجام است و در سایر حوزه‌ها هم در آینده شروع خواهد شد. به گفته معاون صنایع عمومی وزارت صمت فقط در یک فقره بازرسی از یک انبار، ۹ کامیون لوازم خانگی کشف شد که کالاهای دست دوم را رنگ می‌کرد و به عنوان کالای نو به مشتری می‌فروخت. برادران با اشاره به انتظار فعالان صنعت پوشاک برای مقابله با قاچاق در این بخش، اظهار کرد: این انتظار درست است و پوشاک در اولویت‌های بعدی مقابله با قاچاق قرار دارد. اما ترجیح می‌دهیم زمانی فاز اجرایی شروع شود که پیشرفت در بازارهای دیگر کامل‌تر شده باشد و طرحی که برای مقابله با قاچاق پوشاک تدوین می‌شود هم از نظر علمی و اثربخشی همه ابعاد موضوع را دیده باشد. وی افزود: نوع برخورد با قاچاق در هر بازار متفاوت است و باید مطالعات متفاوتی برای آنها انجام شود. مثلاً در سایر محصولات از کد رهگیری استفاده می‌شود، اما ممکن است در بخش پوشاک نیاز باشد روش‌های دیگر مدنظر قرار گیرد.

چند کارت بازرگانی در تهران فعال است؟

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران از رشد ۹ برابری مجوز مشاغل خانگی در پنج ماهه اول امسال خبر داد و گفت که تعداد کل کارت‌های بازرگانی فعال در استان ۱۴ هزار و ۶۶۰ فقره است که ۵۰ درصد از کارت‌های بازرگانی کل کشور را شامل می‌شود. حسن میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا، از رسیدگی ۱۶ هزار و ۳۲۲ پرونده ثبت سفارش در پنج ماهه اول امسال در استان تهران خبر داد و گفت: ارزش این پرونده‌ها چهار میلیارد و ۸۵۵ میلیون یورو بوده است. همچنین به گفته وی تعداد کل کارت‌های بازرگانی فعال در استان ۱۴ هزار و ۶۶۰ فقره است که ۵۰ درصد از کارت‌های بازرگانی کل کشور را شامل می‌شود. در پنج ماهه نخست امسال هم ۱۱۳۵ فقره کارت صادر و ۲۸۱۶ فقره در تهران تمدید شده است. این مقام مسوول در ادامه با بیان اینکه ۱۴۰۷ مجوز مشاغل خانگی در پنج ماهه ابتدای سال جاری صادر شده، اظهار کرد: این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۰۰ درصد رشد داشته است. این مجوزها در گروه‌های فرش دستباف، گروه صنایع نساجی، پوشاک، سراجی، صنعت و خدمات بوده است. معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت تهران با بیان اینکه ۱۵ پروانه بهره‌برداری برای مجتمع‌های قالیبافی و واحدهای تولیدی فرش دستباف از ابتدای سال صادر شده، گفت: در همین بازه زمانی ۱۸۰ گواهینامه مهارت آموزش فرش در استان صادر شده که ۳۰۰ درصد رشد داشته است. وی همچنین با بیان اینکه در پنج ماهه امسال ۴۵۰ نفر در حوزه مشاغل خانگی برای دریافت بیش از دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده‌اند، ابراز امیدواری کرد که پرداخت این تسهیلات به متقاضیان تسریع شود.

 

ارسال نظر