الاکلنگ قیمتی بازار خودرو

۱۴۰۱/۰۶/۱۴ - ۰۲:۰۳:۱۵
کد خبر: ۱۹۲۳۱۶
الاکلنگ قیمتی بازار خودرو

تعادل |

پس از چند روز افزایش قیمت خودرو در بازار، قیمت برخی از خودروها وارد فاز نزولی شد. این کاهش قیمت خودرو در حالی است که بازار تقریبا بدون خریدار است و خریداران، ریسک بالایی برای خرید خودرو نمی‌کنند. کارشناسان معتقدند فضای پرابهام در مذاکرات، به‌شدت روی بازار خودرو اثر گذاشته و تقریبا این بازار چشم‌انتظار مشخص شدن تکلیف برجام است. با این وجود، قیمت برخی خودروها در بازار خودرو بین یک تا ۱۰ میلیون تومان کاهش یافت. در این میان، مشاهده بازار حکایت از آن دارد که قیمت محصولات سایپا تا 3 میلیون تومان و ایران خودرو تا بیش از 10 میلیون تومان در بازار افزایش داشته است. به عنوان نمونه پژو207 اتوماتیک از 455 میلیون تومان به 468 میلیون تومان رسیده و پژو 206 تیپ 2 هم از 290 میلیون تومان با قیمت 296 میلیون تومان به فروش می‌رسد. رشد قیمت در بازار این خودرو در حالی رقم خورده که کارشناسان خودرویی بر این باورند که با توجه به تصویب آیین‌نامه واردات خودرو و شکست انحصار در بازار نمی‌توان دلیل قانع‌کننده‌ای برای این رشد ذکر کرد. به نظر می‌رسد، اخباری که از مذاکرات برجام مخابره می‌شود، موجب شده تا علاوه بر بازار خودرو، نرخ دلار هم در بازار شکل صعودی به خود گیرد.

    بازار همچنان در فاز انتظار 

از سال گذشته بازار به دلایل مختلفی دچار نوسان‌های قیمتی شد. یکی از این دلایل، کمبود عرضه خودرو به بازار بود. درحالی که دو خودروساز داخلی، یعنی ایران‌خودرو و سایپا، انحصار بازار را به دست دارند، اما تولید آنها به مشکل بر خورد و نتوانستند نیازهای بازار را تامین کنند. در نتیجه، خودروهای داخلی با افزایش قیمت در سال گذشته همراه شد. اما این تنها عاملی نبود که باعث افزایش فیمت‌ها در بازار شد. در ادامه مشکلات خودروسازان در تولید محصولاتشان، خودروسازان آمارهایی از میزان زیان‌دهی خود منتشر می‌کردند و قیمت‌گذاری دستوری را علت این زیان‌دهی می‌دانستند. خودروسازان می‌گویند که این روش قیمت‌گذاری باعث می‌شود که آنها ناچار باشند محصولات خود را با قیمت پایین‌تری به فروش برسانند. در نتیجه بابت تولید هر خودرویی ضرر می‌کنند. اما دولت نیز برای جبران این زیان‌دهی، قیمت خودروهای کارخانه‌ای را ۱۸ درصد افزایش داد. این اقدام باعث شد که قیمت خودرو در بازار نیز با افزایش قابل توجهی همراه شود. این افزایش تا جایی ادامه داشت که در مقطعی، قیمت پراید به ۲۰۰ میلیون تومان هم رسید. همچنین در طول فعالیت یکساله دولت سیزدهم، قیمت برخی از خودروهای پرطرفدار با افزایش عجیبی همراه شد. 

افزایش ۱۸ درصدی نیز باعث نشد که توان تولید خودروسازان افزایش یابد یا میزان زیان‌دهی آنها کاهش پیدا کند. از طرفی، بازار هنوز با کمبود عرضه همراه بود و به همین دلیل، قیمت‌ها افزایشی شد. از این رو، بحث آزادسازی مجدد واردات خودرو مطرح شد. با مطرح شدن این موضوع بازار خودرو در یک فاز انتظارو رکود قرار گرفت. با اینکه گفته می‌شد واردات راهی برای تامین نیازهای بازار است، اما با نگاهی به آیین‌نامه منتشر شده، می‌توان پی برد که احتمالا با اجرای این طرح، واردات هم در انحصار دو خودروساز داخلی قرار می‌گیرد. همچنین با بودجه‌ای که برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده، نمی‌توان به تعدادی خودرو وارد کشور کرد که نیاز بازار برطرف شود. اما مشاهدات نشان می‌دهد بازار همچنان بلاتکلیف و منتظر نهایی شدن و اجرای این طرح است.اما این بلاتکلیفی تنها به بحث واردات محدود نمی‌شود و مذاکرات برجام نیز بازار را وارد یک خواب زمستانی کرده است. 

    سری بزنیم به بازار خودرو

بازار جنب و جوش خود را ندارد و تغییرات نرخ ارز هم باعث شده تا قیمت‌ها روند صعودی را طی کند. اینها گفته فروشندگان خودرو است که دل خوشی از بازار معاملاتی خودرو ندارند و مدام چشم به تلفن‌های خود دوخته‌اند شاید مشتری خواستار خرید خودرو باشد. بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد فروشنده‌ها از تعیین تکلیف بازار ناامید شده و قیمت‌ها نسبت به دو هفته گذشته افزایش داشته‌اند تا شاید در این شرایط رکود اگر معامله‌ای هم انجام می‌شود صعودی را عاید آنها کند.

هرچند بررسی روند قیمت انواع خودروهای پرتیراژ در طول حدوداً یک ماه اخیر در بازار نشان می‌دهد، قیمت اکثریت خودروها به‌طور متوسط چهار تا شش میلیون تومان کاهش داشته‌ است. به گزارش «ایسنا» بررسی روند آخرین قیمت محصولات پرتیراژ خودروسازان در بازار در اولین روز از هفته جاری (شنبه ۱۲ شهریور ماه) و مقایسه آن با قیمت‌های حدوداً یک ماه پیش (۱۸ مرداد ماه) نشان می‌دهد که در محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو، قیمت همه محصولات کاهش متوسط چهار تا شش میلیون تومانی داشته‌اند اما محصولی همچون پژو ۲۰۷ اتوماتیک تا ۴۷ میلیون ارزان شده است. این در حالی است که قیمت خودرویی همچون رانا تقریبا ثابت مانده اما هایما S7 توربوپلاس ۲۵ میلیون گران شده است. در این مقایسه قیمتی در بازه تعریف شده که نشان از کاهش قیمت اکثریت خودروها دارد، تنها هایما S7 توروبوپلاس نیست که گران شده، بلکه در محصولات دیگر خودروسازی بزرگ کشور (سایپا) تیبا هم کمی گران‌تر شده‌ است. بصورت دقیق‌تر می‌توان گفت تیبا تولید سال ۱۴۰۰، دو میلیون تومان و تیبا تولید سال ۱۴۰۱ چهار میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. در سایر محصولات سایپا کاهش دو تا ۱۰ میلیون تومانی دیده می‌شود. 

بنا بر این گزارش، رصد دیروز بازار خودرو شاهد ریزش یک میلیون تومانی قیمت انواع پراید در بازار بود. به این ترتیب، پراید ۱۱۱ در حدود ۲۰۲ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ حدود ۱۸۲ میلیون تومان و پراید ۱۵۱ حدود ۱۷۷ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. در این میان، قیمت پژو۲۰۰۸ افت ۱۰ میلیون تومانی، پژو۲۰۶ تیپ پنج یک میلیون توماتی، پژوپارس مدل ۱۴۰۰ حدود ۲ میلیون تومانی را تجربه کرده است. هم‌اکنون پژو ۲۰۰۸ مدل ۱۳۹۸ در بازار یک میلیارد و ۳۱۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ پنج ۳۵۱ میلیون تومان و پژوپارس مدل۱۴۰۰ حدود ۳۵۷ میلیون تومان قیمت دارد. قیمت کوییک نیز با کاهش یک میلیون تومانی به ۱۹۰ میلیون تومان رسید. تیبا هاچ‌بک‌ پلاس هم هم‌اکنون در محدوده ۲۱۰ میلیون تومان قیمت دارد. همچنین تارا اتوماتیک با ۲ میلیون تومان افزایش نسبت به دیروز، در قیمت ۵۸۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

Taadol-07

ارسال نظر