موضوع: روشنگری (2)

۱۴۰۱/۰۶/۱۳ - ۰۱:۵۰:۴۱
کد خبر: ۱۹۲۲۶۳

در پی درج گزارشی درباره ابهامات واردات خودرو در روزنامه «تعادل» روابط عمومی وزارت صمت پاسخی را به دفتر نشریه ارسال کرده است که در زیر می‌خوانید:

جناب آقای حضرتی

مدیرمسوول محترم روزنامه تعادل 

موضوع: روشنگری

با سلام؛ 

احتراما پیرو درج خبری با عنوان « فضای پرابهام واردات خودرو» که در روز8شهریور 1401 روی خروجی روزنامه تعادل قرار گرفت به استحضار می‌رساند؛ 

با توجه به حساسیت‌های موجود در موضوع واردات خودرو، بلافاصله پس از تصویب آیین‌نامه واردات خودرو توسط هیات دولت، جلسات فشرده کارگروه‌های ‌تخصصی دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تدوین دستورالعمل‌های اجرایی این مصوبه آغاز به کار نموده و کماکان درحال برگزاری است.

تغییرات عمده مصوبه اخیر نسبت به مصوبه واردات سال 13۸۲ همچون تأکید بر واردات هدفمند و تشویق به انتقال فناوری و تعیین سقف منابع ارزی، دستورالعمل‌های سابق واردات را نیازمند بازنگری‌ و بازنویسی اساسی نموده است.

همچنین به منظور اجرای دقیق و  بدون ابهام آیین‌نامه واردات می‌بایست مسائل فنی، بازرگانی، پولی و مالی، حقوقی و استانداردهای گوناگون به‌طور دقیق و همزمان در مرحله اجرا درنظر گرفته شود که این مهم نیازمند صرف زمان مناسب و برگزاری جلسات متعدد کارشناسی و تخصصی با نهادهای مرتبط می‌باشد.

در این بین در کنار نقدهای منصفانه و کارشناسی که تماماً مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است، به‌نظر می‌رسد برخی گروه‌ها که منافع ایشان در مصوبه اخیر واردات به خطر افتاده است، با هجمه‌های هماهنگ رسانه‌ای درصدد ایجاد فشار بر کارگروه‌های تخصصی دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند تا شاید با تحت تأثیر قرار دادن تصمیمات کارشناسی، در مرحله اجرا به منافعی دست یابند. لیکن فارغ از برخی فشارها و تحلیل‌های غیرکارشناسی، دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت با دعوت از کارشناسان خبره و فعالان این حوزه، به‌صورت فشرده درحال بررسی و تدوین دستورالعمل‌ها و جزییات اجرایی این طرح می‌باشد.

امید است طی چند روز آینده و با انتشار دستورالعمل‌های اجرایی مصوبه واردات خودرو و تشریح و تبیین جزییات آن، ضمن شفاف‌سازی  و رفع ابهام‌های احتمالی، مصوبه دولت با سرعت بیشتری وارد مرحله اجرا شود.

 

ارسال نظر