اخبار

۱۴۰۱/۰۶/۰۲ - ۰۰:۵۶:۴۶
کد خبر: ۱۹۱۹۲۵

مکاتبه با سران قوا برای پرداخت مطالبات واردکنندگان نهاده‌ها

رییس اتاق بازرگانی ایران با ارسال نامه به روسای قوا خواستار پرداخت مطالبات ارزی ۲۶۰ میلیون یورویی واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور شد. در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در دهم مرداد ماه سال جاری نماینده اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران خواستار پیگیری مشکل ۲۰ شرکتی شد که نهاده‌های وارداتی با ارز ترجیحی را بدون دریافت ارز توزیع کرده اما با گذشت بیش از سه ماه هنوز بدهی ارزی آنها از سوی دولت تسویه نشده است.  در همین راستا غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران با ارسال نامه به روسای قوا خواستار پرداخت مطالبات ارزی ۲۶۰ میلیون یورویی واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور شد.  گفتنی است؛ در متن نامه‌ای که از سوی غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران و دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به روسای قوای سه‌گانه آمده است: پیرو نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مورخ ۱۴۰۱/۰۵/۱۰ ضمن ارسال درخواست اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران به استحضار می‌رساند بیش از ۲۶۰ میلیون یورو نهاده دامی توسط ۲۰ شرکت بخش خصوصی به دستور وزارت جهاد کشاورزی و در راستای کاهش التهابات ناشی از تصمیم ارزشمند دولت محترم در اصلاح نظام ارزی به نرخ ارز ترجیحی تحویل واحدهای تولیدی معرفی شده توسط وزارت جهاد گردیده است. مزید استحضار اینکه بنا بر گزارشات دریافتی مقرر بود ارز این محموله‌ها حداکثر طی ۷۲ ساعت از زمان تحویل تأمین و به این شرکت‌ها پرداخت گردد. متأسفانه با وجود گذشت ۹۰ روز از تاریخ آن و پیگیری‌های مکرر کماکان مشکل مطالبات این شرکت‌ها لاینحل مانده است. تصدیق خواهید فرمود که عدم انجام تعهدات دولت به بخش خصوصی آثار و خسارات جبران‌ناپذیری برای اعتماد عمومی در پی داشته لذا از جنابعالی استدعا دارد دستور فرمایید نسبت به رسیدگی و تأمین مطالبات این بخش دستور اقدام عاجل مبذول فرمایید.

افتتاح وکلنگ‌زنی ۷۲ پروژه در مناطق آزاد در هفته دولت

همزمان با هفته دولت، فاز دوم افتتاح و کلنگ‌زنی ۷۱ پروژه سرمایه‌گذاری صنعتی و عمرانی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، چهارشنبه (۹ شهریورماه) به صورت همزمان و با فرمان رییس‌جمهور از طریق ویدئو کنفرانس آغاز خواهد شد. به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در خرداد ماه سال جاری شاهد اجرای بیش از ۶۱ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و افتتاح ۸۲ پروژه صنعتی، عمرانی و کشاورزی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور بودند و حالا به مناسبت هفته دولت برای دومین بار افتتاح و کلنگ‌زنی همزمان ۷۱ پروژه سرمایه‌گذاری صنعتی و عمرانی در این مناطق انجام می‌شود. در فاز دوم افتتاح پروژه‌ها در دولت سیزدهم، ۴ منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی (کیش، ارس، انزلی و اروند) و ۵ منطقه ویژه اقتصادی (انرژی پارس، سهلان، ارگ جدید بم، پتروشیمی و لرستان) با مجموع سرمایه‌گذاری یک میلیون و ۱۸۰ هزار میلیارد ریال به صورت همزمان افتتاح یا کلنگ زنی می‌شوند. بهره‌برداری از ۵۱ پروژه با ارزش بیش از ۶۳ هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۱۷ هزار و ۷۴۱ نفر است که از این تعداد برای پنج هزار و ۷۴۳ نفر به صورت مستقیم و ۱۱ هزار و ۹۹۸ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی ایجاد می‌شود. همچنین از مجموع ۲۰ پروژه‌ای که در مناطق آزاد (ارس و انزلی) و مناطق ویژه اقتصادی (انرژی پارس، سهلان و لرستان) کلنگ زنی می‌شود، برای ۲ هزار و ۸۰۶ نفر به صورت مستقیم و برای ۲ هزار و ۴۸۹ نفر اشتغالزایی غیرمستقیم را به همراه خواهد داشت.

ترکیه 4 برابر ایران صادرات دارد عربستان  8  برابر

 نماینده اسبق مجلس هشدار داد که سهم ایران از تجارت جهانی روند کاهشی را تجربه می‌کند. داریوش قنبری گفت: هر چند دولت معتقد است که آمار صادرات ایران، در حوزه غیرنفتی رشد قابل توجهی را تجربه کرده و استناد به این آمار را نشانه موفقیت می‌داند، اما وقتی قیاسی با میزان صادرات سایر کشورها صورت می‌گیرد، متوجه می‌شویم که ایران در این حوزه با عقب‌ماندگی آشکار روبه‌رو است. قنبری می‌گوید: برآوردها نشان می‌دهد سال 2021 میزان صادرات غیرنفتی ایران به نزدیک 50 میلیارد دلار رسید که هر چند از نظر ارزشی افزایش داشت اما در قیاس با کشورهای همسایه، حتی کشورهای غیرنفتی می‌توان دریافت که اقتصاد ایران در حال کوچک شدن است و سهم تجارت ایران با کاهش روبه‌رو شده است. کشوری چون عربستان سعودی در شرایط کنونی ماهانه 35 میلیارد دلار نفت صادر می‌کند در حالی که آمارهای صادرات نفت ما به دلیل تحریم‌ها چندان چشمگیر نیست. ترکیه با وجود تورم بسیار بالایی که دارد، دارای وضعیت اقتصادی به‌ مراتب بهتری از ایران است به‌گونه‌ای که این کشور در سال 2021 بیش از 200 میلیارد دلار درآمد ارزی از محلی جز درآمدهای توریستی به دست آورده است. 

 

ارسال نظر