اخبار

۱۴۰۱/۰۶/۰۱ - ۰۱:۴۸:۲۰
کد خبر: ۱۹۱۸۹۷

عرضه 2 خودرو ایرانی  در نمایشگاه مسکو

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به حرکت رو به رشد روابط اقتصادی ایران و روسیه در یک سال گذشته گفت: در نمایشگاه روسیه دو مدل خودرو ایرانی «تارا» و «شاهین» عرضه می‌شود. به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، سیدرضا فاطمی امین که با هدف شرکت در نمایشگاه خودرو روسیه و امضای تفاهم‌نامه‌های اقتصادی با این کشور به روسیه سفر کرده است، گفت: در سال‌های گذشته روابط ایران و روسیه رو به رشد بوده و در یک سال گذشته این رشد مشهود‌تر است و وارد فاز‌های جدید‌تری شده است. فاطمی‌امین با اشاره به آغاز در صادرات توربین‌های گازی و محصولات فناورانه به روسیه، از احتمال امضای تفاهم نامه‌های اقتصادی در روسیه خبر داد و گفت: در این سفر چندین موضوع پیگیری خواهد شد، که مهم‌ترین محور‌های آن، آغاز همکاری مشترک در حوزه صنایع کشتی‌سازی، صنعت هوایی و صنایع خودرویی است. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به حضور 50 شرکت ایرانی برای در نمایشگاه بین‌المللی صنعت خودروی روسیه اشاره کرد و افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده درماه‌های اخیر تلاش شد تا شرکت‌های ایرانی و روسی که در این حوزه فعال هستند، همکاری‌های مشترکی را آغاز کنند. وزیر صمت به ثبات تولید در صنعت خودرو ایران اشاره کرد و گفت: با رفع مشکلات سال‌های قبل، تولید خودرو به ثبات لازم رسیده و در نمایشگاه روسیه نیز دو مدل خودرو ایرانی «تارا» و «شاهین» عرضه می‌شود. فاطمی‌امین افزود: ظرفیت‌های بسیار زیادی در زمینه همکاری‌های صنعتی بین دو کشور وجود دارد و در این سفر چگونگی استفاده از این ظرفیت‌ها بررسی خواهد شد. گفتنی است نمایشگاه بین‌المللی خودرو، قطعات، لوازم یدکی و صنایع وابسته، موسوم به «اتوموبیلیتی2022» از روز دوشنبه 31 مرداد با حضور ایران و صد‌ها شرکت بین‌المللی در مرکز دایمی نمایشگاه‌های مسکو آغاز می‌شود و غرفه ایران با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و مقامات روسی افتتاح خواهد شد.

رییس سازمان ملی استاندارد اعلام کرد

جدیدترین وضعیت استانداردهای ۸۵ گانه خودرو

رییس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه چند مورد از استانداردهای ۸۵ گانه خودرو در سال‌های قبل تعلیق شده بود، تاکید کرد که در حال حاضر این موارد رفع تعلیق شده و هر پلتفرم جدیدی که بخواهد وارد تولید شود، باید همه استانداردها را پاس کند. مهدی اسلام‌پناه در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: سیاست سازمان ملی استاندارد این است که در تمام پلتفرم‌هایی که در حال حاضر خودرو تولید می‌شوند، استانداردهای ۸۵ گانه باید پاس شود. این قانون است و قانون در شرایطی تغییر می‌کند که قانونگذار چیز دیگری به سازمان تکلیف کند. وی با بیان اینکه چند مورد از این استانداردها در سال‌های قبل تعلیق شده بود، تاکید کرد که در حال حاضر این موارد رفع تعلیق شده و هر پلتفرم جدیدی که بخواهد وارد تولید شود، باید همه استانداردها را پاس کند. اسفند سال ۱۳۹۵ سازمان ملی استاندارد ایران از افزایش تعداد استانداردهای خودرویی از ۵۵ به ۸۵ مورد خبر داد و مقرر شد که تا دی ماه سال ۱۳۹۷، تعداد استانداردهای اجباری خودروهای سواری به ۸۵ مورد افزایش یابد. اما فروردین ۱۴۰۰ شریعتی، رییس وقت سازمان ملی استاندارد، از تعلیق ۹ مورد استانداردهای ۸۵ گانه به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌ها خبر داد. گفتنی است که در پی تصادف زنجیره‌ای ۵٠ خودرو در محور بهبهان، اسلام پناه دی ماه سال گذشته گفته بود که استاندارد، کف کیفیت است و همه کیفیت نیست، اما همان هم رعایت نمی‌شود و خودروسازان به بهانه‌ها و در برهه‌های مختلف، مثلا به بهانه تحریم‌ها، از رعایت آنها سر باز می‌زنند. تاکنون تولید خودروهای پراید، تیبا، ساینا، پژو ۴۰۵ glx و slx و سمند به دلیل ناتوانی در رعایت استانداردهای ۸۵ گانه و همچنین نبود امکان ارتقای کیفیت آنها متوقف شده‌اند. البته باز هم باید منتظر ماند و دید که آیا خودروسازان این استانداردها را به‌طور کامل رعایت خواهند کرد یا به بهانه‌های مختلف از آن سرباز می‌زنند.

صادرات تخم‌مرغ متوقف شد

رییس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران گفت: میزان صادرات تخم‌مرغ آنچنان جزئی است که نمی‌توان نام صادرات بر آن نهاد و می‌توان گفت که صادرات عملا متوقف شده است. ناصر نبی پور رییس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران درباره آخرین وضعیت صادرات تخم‌مرغ از کشور گفت: صادرات بسیار جزئی به کشور افغانستان داریم که میزانش آنچنان محدود است به‌طوری که نمی‌توان نام صادرات بر آن نهاد و می‌توان گفت که صادرات عملاً متوقف شده است. وی دلیل این مساله را قیمت بالای تخم‌مرغ در داخل کشور دانست و افزود: قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ ترکیه‌ای در سلیمانیه عراق ۳۲ هزار تومان و این در حالی است که در داخل ایران قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ در همین حدود است. این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: دولت ترکیه به هر کیلوگرم صادرات ۱۸ درصد سوبسید می‌دهد. وی میانگین قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ درب مرغداری را رقمی بین ۳۱ تا ۳۲ هزار تومان اعلام و اضافه کرد: تولید تخم‌مرغ بسیار زیاد است و در عین حال مردم قدرت خرید این کالا را ندارند. این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه تولیدکنندگان در زیان شدید هستند، گفت: تنها امید تولیدکنندگان این است که هوا رو به خنکی برود و مصرف تخم‌مرغ در کشور افزایش یابد. به گفته وی، در حال حاضر قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم تخم‌مرغ رقمی بین ۴۴ تا ۴۵ هزار تومان است.

 

ارسال نظر