رشد مصرف برق صنایع امسال نسبت به سال گذشته

۱۴۰۱/۰۵/۳۱ - ۰۳:۴۹:۳۰
کد خبر: ۱۹۱۸۵۱

در پی درج گزارش از نشست اتاق بازرگانی مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل شرکت توانیر پاسخی به دفتر روزنامه ارسال کرده که عینا منتشر می‌شود: 

در پاسخ به مطلبی که با عنوان «نهیب اتاق به دولت» در مورخ 26 مرداد ماه آن روزنامه منتشر شد، پاسخ ذیل ارسال می‌گردد: 

خواهشمند است حسب قانون مطبوعات دستور فرمایید نسبت به چاپ آن در اولین فرصت ممکن اقدام گردد: 

رشد مصرف برق صنایع امسال نسبت به سال گذشته/ بر اساس اطلاعات منتشر شده در سایت کدال تولید صنایع کاهش نیافته است

1- امسال و برای نخستین‌بار، از ابتدا برنامه‌های مدیریت بار برق با هماهنگی وزارتخانه‌های نیرو و صمت انجام و تدوین و همزمان با آغاز برنامه‌های مدیریت بار، نظرات اصلاحی در نشست‌هایی با روسای اصناف به ویژه فولاد و سیمان نیز دریافت شد تا نواقص این برنامه‌ها تا حد امکان برطرف شود. 

 لازم به ذکر است که این برنامه‌ها همه از نوع تشویق محور است به نحوی که مشترک برق در ازای مشارکت در این برنامه‌ها، از مشوق‌های تعریف شده که باعث کاهش در بهای برق مصرفی‌ها آنها می‌شود، برخوردار می‌شوند. 

2- براساس اطلاعات منتشر در سایت کدال (و نه صرفا اطلاعات صنعت برق)، سودهای تقسیم شده و پیش‌بینی‌ها از میزان تولید و فروش در سال جاری، همگی نشانگر افزایش تولید بوده و هیچ نشانه‌ای از کاهش تولید در سال جاری مشاهده نمی‌شود. 

3- در خصوص صنایعی مانند سیمان و فولاد نیز با درک اینکه مجموعه محترم وزارت صمت از شرایط بازار و نحوه مدیریت آن آگاهی بیشتری دارند، درباره نحوه مدیریت بار صنایع هماهنگی لازم انجام شد. در این خصوص می‌توان سیمان سپاهان اصفهان و فولاد مبارکه را به عنوان صنایعی از دو طیف متفاوت معرفی کرد که در زمینه مدیریت بار ضمن همکاری با برق، توانسته‌اند تولید خود را در سطح مطلوبی حفظ نمایند.

4- بر اساس آمارهای موجود از بازار، در حال حاضر سیمان با کاهش قیمت تا 20 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته و تقاضای خرید مواجه است که این موضوع بیانگر رشد تولید و تامین تقاضای بیش از حد نیاز بازار است.

5- تولید صنایع فولادی نیز نه به دلیل کاهش عرضه برق، بلکه به دلیل مشکلات زیرساختی در حوزه فناوری اطلاعات کاهش پیدا کرده است و میزان تولید آنها هیچ ارتباطی به برق ندارد. با این حال و بر اساس آنچه در بند 3 نیز اشاره شد، برنامه‌ریزی‌ها برای تامین برق این صنایع نیز انجام شده و حتی در صورت در مدار بودن این صنایع، باز هم برق آنها براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده و تفاهم‌های از پیش صورت گرفته، قابل تامین بود.

5- تمام برنامه‌های صنعت برق که در4 ماه گرم سال (خرداد تا شهریور) با عنوان «برنامه‌های مدیریت بار» به اجرا در می‌آید، به صورت تشویقی است . به‌طوری که مشترکان در ازای مشارکت در این برنامه‌ها، از مشوق‌های صنعت برق بهره‌مند می‌شوند. مهم‌ترین ویژگی این مشوق‌ها آن است که نرخ مشارکت در آنها، همواره چند برابر قیمت تمام شده برقی است که به مشترکان فروخته می‌شود و به همین دلیل، همواره سودی که در ازای مشارکت در برنامه‌ها نصیب مشترک می‌شود، از قیمت برق مصرفی بیشتر است.

6- خاطرنشان می‌سازد که میزان بهره‌مندی مشترکان صنعتی از مشوق‌های صنعت برق از حدود 400 میلیارد تومان در سال 1399 به بیش از 800 میلیارد تومان در سال 1400 افزایش یافت.

برق، صنعتی گران است که سرمایه‌گذاری برای احداث نیروگاه حداقل از زمان شروع مطالعات فنی، اجرایی، کسب مجوزها، آغاز عملیات اجرایی و... به 3 تا 5 سال زمان نیاز دارد تا واحد نیروگاهی وارد مدار شود.

7- امسال و بر اساس آمار مستند، انرژی تحویلی به صنایع با افزایش 13 درصدی انرژی تحویلی به 440 صنعت عمده کشور از 15 خرداد ماه تاکنون (دوره پیک) همراه بوده است. همچنین 580 هزار واحد صنعتی که سال گذشته به همراه بخش خانگی درگیر مسائل خاموشی بودند، امسال را بدون خاموشی و بدون اعمال برنامه‌های محدود‌کننده پشت سر گذاشتند.

8- در خصوص صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی با یادآوری اینکه در سال 1400 این صنایع در دو روز هفته با محدودیت جدی و برنامه‌ریزی شده مواجه بودند، در 12 ساعت از هفته نیز با با خاموشی‌های بدون برنامه مواجه می‌شدند (در مجموع 60 ساعت در هفته) . این در حالی است که در سال جاری میزان محدودیت‌ها تنها به 12 ساعت در هفته کاهش پیدا کرد و هیچ گونه خاموشی بدون برنامه‌ای نیز برای این صنایع اعمال نشد. 

9- اجرای برنامه‌های مدیریت بار در همه کشورهای دنیا مرسوم است و ایران نیز با بهره‌گیری از تجارب سایر کشورها، نسبت به اجرای این برنامه‌ها روی آورده است.

10- در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه درکنار اجرای برنامه‌های مدیریت بار، از ابزار قیمتی برای کنترل مصرف استفاده می‌شود به‌طوری که نرخ برق به گونه‌ای است که مصرف بی‌رویه باعث هزینه‌های سرسام آوری برای مصرف‌کننده می‌شود. دراین خصوص و به‌طور مثال کشورهای امریکا، ژاپن، استرالیا و... که از ابزار قیمتی نیز تحت عنوان critical peak pricing برای مدیریت بار مصرف در دوران پرباری استفاده می‌شود. به‌طور مثال و در کشور امریکا ساز و کار اجرای این طرح به این صورت است که در ایام بحرانی و اوج بار که میزان مصرف برق بنا به دلایلی نظیر افزایش دمای هوا شدت می‌گیرد، نرخ قیمت برق که در شرایط عادی حدودا 10 سنت است، متغیر می‌شود و در ساعات پیک مثل بعد از ظهرها به میزان چشمگیری افزایش می‌یابد. مدیران صنعت برق در کشور امریکا بر این باور هستند که از این طریق جدا از کمک به حفظ پایداری جریان برق همچنین می‌توانند به دو هدف اصلی دست پیدا کنند. 

نخست اینکه با این اقدام زمینه‌ای را فراهم می‌کنند تا مصرف‌کنندگان برق اعم از خانگی و صنعتی الگوهای کاهش مصرف و روش‌های صرفه‌جویی را بهتر و بیشتر درک کنند و دیگر اینکه با این اقدام زمینه‌ای را فراهم می‌کنند تا شهروندان حتی در ایامی که تقاضای برق کاهش می‌یابد نیز به واسطه عادت به صرفه جویی و رعایت الگوها با صورت‌حساب‌های به مراتب ارزان‌تری رو به رو شوند. جالب است بدانید به صورت میانگین در ایالت‌های مختلف امریکا 15 تا 20 دوره اوج مصرف وجود دارد که در این دوران در هر 24 ساعت چیزی حدود 4 ساعت مشترکین مشمول طرح قیمت‌گذاری در زمان اوج مصرف می‌شوند.

 

ارسال نظر