دلایل صادرات پنهان فرش

۱۴۰۱/۰۵/۳۱ - ۰۳:۴۸:۲۲
کد خبر: ۱۹۱۸۴۹
دلایل صادرات پنهان فرش

تعادل |

«صادرکنندگان فرش می‌توانند خودرو وارد کنند.» این را رییس مرکز ملی فرش اعلام کرد. او مدعی شد، بنابر دستورالعمل جدید واردات خودرو، افرادی که۷۰میلیون دلار فرش صادرکنند، می‌توانند در مقابل آن خودرو وارد کنند. آیین‌نامه‌ای که هنوز منتشر نشده و مسوولان وزارت صمت هر بار در پاسخ به رسانه‌ها آن را به آینده موکول می‌کنند. این ظن وجود دارد که آیین‌نامه واردات خودرو نهایی شده، اما این وزارتخانه از انتشار آن امتناع می‌کند. فرحناز رافع در بخشی از نشست خود با خبرنگاران، درباره اینکه چه میزان صادرات فرش داشته‌ایم، آمار دقیقی اعلام نکرد. اما اظهارات او، صادرات افت وزنی نداشته، اما اگر اظهار واقعی باشد، نه تنها افت ارزشی صورت نگرفته، بلکه صادرات در 4 ماهه هم افزایشی بوده است. او این را گفت که در اصل یک صادرات پنهان هم وجود دارد که به دلیل «تحریم و تعهد ارزی» است که اگر این رقم با آمار رسمی صادرات جمع شود، بر اساس آمار تولید، می‌توان گفت صادرات رقم قابل توجهی بوده است. رافع درباره حضور رقبایی مثل ترکیه و چین، که قصد دارند جای ایران را بگیرند، عنوان کرد: این کشورها نمی‌توانند بازار ایران را به دست آوردند، چراکه در ترید مپ، ایران درجایگاه خوبی و در رتبه سوم صادرات فرش قرار دارد. بحث «پیمان سپاری ارزی» که می‌توان آن را دغدغه اصلی صادرکنندگان فرش عنوان کرد از دیگر موضوعاتی بود که از سوی خبرنگار «تعادل» مطرح شد. چراکه صادرکنندگان فرش، محصول خود را به صورت امانی به خریداران خارجی عرضه می‌کنند، اما امکان بازگشت ارز صادراتی در بازه زمانی تعیین شده برایشان مقدور نیست، همین امر سبب می‌شود، انگیزه حضور در بازارهای صادراتی از آنها گرفته  ‌شود. رافع در پاسخ به این دغدغه صادرکنندگان اعلام کرد: بازگشت ارز برای فرش در حال حاضر یکسال در نظر گرفته شده، اما در تلاش هستیم که این زمان به ۳۶ ماه افزایش یابد. 

   همه از آیین‌نامه خبر دارند جز واردکنندگان خودرو!

«همه از آیین‌نامه خبر دارند؛ جز واردکنندگان خودرو!» روز گذشته رییس مرکز ملی فرش روز گذشته در جمع خبرنگاران اعلام کرد: افرادی که ۷۰ میلیون دلار صادرات فرش داشته باشند، می‌توانند در مقابل آن خودرو وارد کنند. فرحناز رافع رییس مرکز فرش ایران در حالی از جزییات مفاد آیین‌‌نامه خبر دارد که همچنان رسانه‌ها، فعالان اقتصادی، نمایندگان مجلس و کارشناسان بازار از آن اطلاعی ندارند. بنابراین ظن این می‌رود که برخلاف ادعای وزارت صمت، آیین‌نامه واردات خودرو آماده است و این وزارتخانه از انتشار آن امتناع می‌کند.

فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو، در اظهاراتی عنوان کرد: موضوع مهم این است که چرا هر کسی در ایران ازآیین‌نامه واردات خودرو خبر دارد، اما واردکنندگان خودرو بی‌خبر هستند؟ چطور است که رییس مرکز ملی فرش ایران از جزییات آیین‌نامه خبر دارد، اما واردکنندگان هنوز نحوه واردات را نمی‌دانند؟! اگر این افراد که به چنین اطلاعاتی دسترسی دارند، بروند و ده‌ها میلیون دلار ثبت سفارش کنند، آیا این معنایی جز فساد دارد؟ او ادامه داد: معنای چنین اقداماتی این است که وزارت صمت به ذی‌نفعان در واردات خودرو سهم می‌دهد. هیچ عجیب نیست که فردا بشنویم صادرکنندگان روده و سالامبور هم در واردات ماشین ذی‌نفع شده‌اند. این یعنی هر کسی می‌تواند برود پیش وزیر صمت، چانه بزند و از واردات خودرو سهم بگیرد، اما واردکنندگان خودرو و مردم از همه‌چیز بی‌اطلاع باشند. جالب آنکه دیروز علی جدی، عضو کمیسیون صنایع مجلس، هم اعلام کرد از آیین‌نامه واردات خودرو خبر ندارد. اما رییس مرکز ملی فرش در جریان است. این چه معنایی دارد؟ زاوه ضمن تاکید بر اینکه «حتما عمدی در کار است» تشریح کرد: چرا وزارت صمت آیین‌نامه را منتشر نمی‌کند؟ کل پرسش ما با وزارت صمت این است که مندرجات آیین‌نامه خودرو را منتشر کنند. چهار ماه است که می‌گویند منتشر می‌کنیم. آخرین بار چهارشنبه هفته پیش وزیر صمت گفت شنبه این آیین‌نامه رسانه‌ای می‌شود. اما هنوز خبری از آن نیست.  بر اساس این گزارش، صادرات فرش ایران در حال حاضر حدود ۱۰۰ میلیون دلار است. بنابراین امکان واردات خودرو با این شرط شامل افراد زیادی نمی‌شود. همچنین امکان واردات خودرو با ۷۰ میلیون دلار برابر با سه روز تولید ایران‌خودروست که تعداد قابل توجهی برای واردات خودرو نیست. برخی از کارشناسان می‌گویند که دولت علاقه‌ای به واردات خودرو ندارد که چنین شروطی می‌گذارد. همچنان واردکنندگان خودرو منتظر انتشار آیین‌نامه واردات خودرو هستند.

   ترکیه و چین رقبای فرش ایرانی

رافع در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه فرش دستباف یک کالای سرمایه‌ای و بنابراین گران است، اظهار کرد: فرش دستباف از چند میلیون تا چند میلیارد در رده‌های مختلف تجاری و نفیس قرار دارد. هنوز هیچ کس قادر به رقابت با فرش ایران نیست و مدیریت دانش آن در دنیا در دست ایران است که باید حفظ شود. رییس مرکز ملی فرش با بیان اینکه ترکیه و چین نمی‌توانند بازار ایران را به دست آوردند، تصریح کرد: در ترید مپ، ایران رتبه سوم صادرات فرش را دارد، اما در اصل سوم نیستیم؛ چراکه به خاطر تحریم‌ها و تعهد ارزی با کم اظهاری مواجه هستیم. صادرات وزنی فرش هم کاهشی نداشته که این موضوع را تایید می‌کند. او با بیان اینکه فرش‌های کشورهای دیگر با ایران قابل مقایسه نیست، تصریح کرد: دو مشکل قانونی در کسب و کار مربوط به فرش‌های مرجوعی و عبور موقت وجود دارد که پیگیر حل آن هستیم و وزیر صمت هم قول کمک داده است‌.

   افزایش زمان تعهد ارزی فرش 

رافع در ادامه با بیان اینکه بازگشت ارز برای فرش در حال حاضر یک سال در نظر گرفته شده، از تلاش برای افزایش این زمان به ۳۶ ماه خبر داد و گفت: مشکل اصلی صادرات فرش به جز تحریم، تعهد ارزی است. آمارها نشان می‌دهد صادرات افت وزنی نداشته و اگر اظهار واقعی باشد افت ارزشی هم نداشتیم. صادرات در چهار ماهه هم افزایشی بوده است. وی افزود: در اصل یک صادرات پنهان هم وجود دارد که به خاطر تحریم و تعهد ارزی است و اگر این رقم با آمار رسمی صادرات جمع شود، بر اساس آمار تولید، می‌توان گفت صادرات رقم قابل توجهی بوده است. همچنین به دلیل شرایط یاد شده ممکن است فرش ایران با اسم کشورهای دیگر هم صادر شود. رافع همچنین از برنامه‌ریزی برای حضور در در آسیای میانه و شرقی و همچنین برگزاری نمایشگاه در ارمنستان، یونان، روسیه و کشورهای عربی از جمله قطر همزمان با برگزاری جام جهانی خبر داد. به گفته این مقام مسوول در چهار ماهه امسال یک میلیون متر مربع فرش بافته و ۴۰۷۹ نفر اشتغال ایجاد شده است.

   به پوتین فرش طلا ندادیم

در پایان رییس مرکز ملی فرش دستباف ایران درباره برگزاری نمایشگاه فرش دستباف گفت: : بعد از دو سال وقفه به خاطر کرونا، بیست و نهمین نمایشگاه فرش دستباف ایران از ۳۱ مرداد تا ششم شهریور در نمایشگاه بین‌المللی برگزار خواهد شد. این مقام مسوول در ادامه از رونمایی از مجموعه فرش‌های نفیس در سالن ۳۵ نمایشگاه خبر داد و گفت: فرش‌های جام جهانی نیز در مراحل تولید است که یکی از آنها به فیفا فرستاده می‌شود. البته فرشی که گفته شد از طلاست و به آقای پوتین هدیه داده شده هم در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود که ببینید از ابریشم است و طلا نیست. این صحبت‌ها فقط نشان‌دهنده قدرت و زیبایی فرش ایران است که مردم فکر می‌کنند از طلا است.

    چرا کسب وکارها شکست می‌خورند؟

در ادامه این جلسه امیرحسین اسدی با اشاره به برگزاری نمایشگاه ملی تخصصی خدمات کسب و کار بیان داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از پنجاه درصد علت شکست کسب و کارهای کوچک، خود کارآفرین و توانایی فردی و مهارت‌های روان شناختی آنها است. در کسب و کارهای بزرگ، این علت حدود 35 درصد است. وی افزود: ما به روانشناسی کسب و کار در کشور برای توسعه کسب و کار نیاز داریم. از سویی دیگر وقتی به آمار فارغ‌التحصیلان رشته‌های روانشناسی نگاه می‌کنیم و بیکاری در این فارغ‌التحصیلان و بیش از 200 هزار دانشجوی روانشناسی در مقاطع مختلف تحصیلی، به یک ظرفیت بزرگ برای اشتغال کشور و کمک به توسعه کسب و کار کشور پی می‌بریم. مدیرکل دفتر خدمات و کسب و کار وزارت صمت افزود: تامین مالی یکی از مشکلات دیگر کسب وکارها است، همه کسب و کارها به تامین مالی نیاز دارند.

 

ارسال نظر