تحویل اولین واحدهای نهضت ملی مسکن استان مرکزی در دهه فجر

۱۴۰۱/۰۵/۲۵ - ۰۲:۵۹:۰۷
کد خبر: ۱۹۱۶۶۵

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی از تخصیص پروژه برای ۱۵ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن استان خبر داد و گفت: اولین واحدهای شهر ساوه در استان مرکزی دهه فجر سال جاری تحویل داده می‌شود. 

حمید انعامی مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی درباره پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن در این استان و نحوه اجرای پروژه‌ها اظهار کرد: سهمیه استان مرکزی از طرح نهضت ملی مسکن ۶۱ هزار و ۱۲۷ واحد است که تاکنون برای ۳۰ هزار واحد تامین زمین انجام شده است.

وی همچنین از تخصیص پروژه و تعیین پیمانکار برای ۱۵ هزار واحد خبر داد و افزود: از این میزان برای ۸ هزار واحد نیز وام بانکی تخصیص یافته است.

انعامی تعداد ثبت نام‌کنندگان در طرح نهضت ملی استان را ۱۴۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: ۳۹ هزار نفر از ثبت نام‌کنندگان واجد شرایط 

چهار گانه شناخته شدند و ۱۵ هزار نفر از متقاضیان نیز از شهر اراک ثبت نام کردند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی خاطرنشان کرد: پیش از طرح نهضت ملی مسکن در اراک زمین کافی وجود نداشت و با پیگیری‌های مختلف دو پروژه یک هزار و ۳۲۰ واحدی انتهای هپکو و ۶۰۰ واحدی کوثر، که مجموعا یک هزارو ۹۲۰ واحد می‌شود، در اراک تعریف شد.

انعامی با اشاره به طرح آمایش سرزمینی اراک و سرریز شهر اراک به شهرهای جدید، گفت: دو شهر اقماری مهاجران و امیر کبیر از شهرهای اقماری اراک هستند و مقرر شده است از سهمیه ۶۰ هزار واحدی استان مرکزی در طرح نهضت ملی مسکن، ۱۵ هزار واحد در دو شهر جدید مهاجران و امیرکبیر ساخته شود.

وی ادامه داد: در شهر مهاجران آماده‌سازی زمینی به مساحت ۶۵ هکتار آغاز شد که در حال حاضر فاز یک آن با ظرفیت دو هزار واحد به صورت ۱۰۰ در صدی آماده بوده و در شهر امیرکبیر نیز آماده‌سازی زمینی به مساحت ۹۸ هکتار شروع شده که با پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصدی همراه شده است.

انعامی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش متقاضیان شهر اراک و نبود زمین کافی در داخل شهر با کاربری مسکونی مناسب، زمینی به مساحت ۷۰ هکتار با مالکیت اوقاف که در طرح جامع به محدوده الحاق شده بود، برای طرح نهضت ملی در نظر گرفته شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی ظرفیت این زمین را ۸ هزار و ۱۲ واحد اعلام کرد.

انعامی با بیان اینکه در طرح نهضت ملی مسکن هزینه‌های اجرای ساختمان توسط مردم پرداخت می‌شود، افزود: به منظور کاهش حداکثری هزینه‌های مردم طراحی به شرکت کیسون واگذار شد که البته کنترل‌ها در بخش سازه، معماری و تاسیسات برق و مکانیک توسط نظام مهندسی انجام گرفت. وی افزود: اجرا نیز توسط شرکت کیسیون انجام می‌شود و مردم هزینه‌ای برای اجرا پرداخت نخواهند کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی درباره قراردادها با انبوه‌سازان اظهار کرد: در دو شهر اراک و ساوه که بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارند مسوول اجرای پروژه‌ها اداره کل راه و شهرسازی است و در شهر ساوه حدود ۱۸۰۰ واحد در قالب ۳ پروژه به کارگزاری ستاد اجرایی فرمان امام(ره) به صورت انبوه‌سازی در حال ساخت است.

انعامی با بیان اینکه در شهر اراک نیز پروژه‌ها به صورت انبوه‌سازی است، افزود: در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر غیر از خمین، محلات و دلیجان، ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ واحد به صورت گروه‌های ساخت واگذار شد که به دلیل سرعت بالای ساخت، در برخی از این واحدها خانوارها ساکن شدند.

 

ارسال نظر