اخبار

۱۴۰۱/۰۵/۲۰ - ۰۱:۱۹:۳۷
کد خبر: ۱۹۱۵۱۹

چرا سهم تولید در مناطق آزاد زیاد نیست؟

دبیر شورای عالی مناطق آزاد در پاسخ به سوالی درباره دلایل سهم پایین واحدهای تولیدی در مناطق آزاد نسبت به کل کشور، گفت: رشد تعداد واحدهای تولیدی مستقر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و افزایش صادرات آنها نیازمند ارایه مشوق‌های گمرکی و مالیاتی و احیای مشوق‌هایی که طبق قانون برای مناطق آزاد تعیین شده، است. سعید محمد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر در کل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ۲۵۰۰ واحد تولیدی مستقر هستند و ۳۱ درصد صادرات کشور نیز از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی انجام می‌شود. اما به گفته وی رشد تعداد واحدهای تولیدی مستقر در این مناطق و افزایش صادرات آنها نیاز به ارایه مشوق‌های گمرکی و مالیاتی و احیای مشوق‌هایی که طبق قانون برای مناطق آزاد تعیین شده، است. محمد با بیان اینکه خیلی از دستگاه‌ها دایماً به دنبال ایجاد قوانین خلق‌الساعه می‌روند، تصریح کرد: ممکن است این قوانین برای حل برخی معضل‌ها مناسب باشد، اما منفعت مناطق آزاد و تولیدکنندگان این مناطق در آنها دیده نمی‌شود و به همین دلیل تولیدکنندگان این مناطق دایم با چالش مواجه هستند. البته به گفته وی، با اختیاراتی که رییس‌جمهوری در نظر گرفته، شورای عالی مناطق آزاد به دنبال جلوگیری از ایجاد قانون‌های خلق‌الساعه است. بر اساس آمارهای وزارت صمت تا پایان سال گذشته ۲۰۸۵ واحد فعال صنعتی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مستقر بوده که کمتر از سه درصد از کل واحدهای فعال صنعتی کشور را تشکیل داده است. بر اساس آخرین آمارها، تا پایان سال گذشته ۷۱ هزار و ۹۵۸ واحد صنعتی در کل کشور فعال بوده است. این در حالی است که مناطق آزاد و ویژه تجاری با قوانین محدودتر و تشریفات گمرکی ساده‌تری نسبت به سرزمین اصلی با اهدافی از جمله حمایت از صنعت داخلی کشور، جذب فناوری‌های نوین در امر تولید، گسترش تولیدات صادرات محور و اشتغالزایی راه‌اندازی شده‌اند. هر چند دبیر شورای عالی مناطق آزاد معتقد است این مشوق‌ها کافی نیستند.

تمدید ثبت‌سفارش واردات برنج مشروط شد

 معاون دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید این وزارتخانه مشکلی با تمدید و ویرایش ثبت سفارش‌ها ندارد ولی اخیرا سازمان توسعه تجارت بحث سابقه واردکنندگان را مطرح کرده‌ است که بایستی این موضوع از جانب آنها حل شود. به گزارش ایسنا، اخیرا انجمن واردکنندگان برنج اعلام کرده است که به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده در سامانه جامع تجارت امکان ثبت سفارش جدید برای واردات برنج نیست. از طرفی امکان ویرایش و تمدید ثبت سفارش‌های قبلی نیز وجود ندارد. در همین رابطه مجید حسنی‌مقدم - معاون دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که آیا در ثبت سفارش برنج‌های وارداتی محدودیت ایجاد شده است؟ اظهار کرد: اخیرا وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و سازمان مرتبط با آن یعنی توسعه‌وتجارت برای ایجاد و تمدید ثبت سفارش‌ها بحث سابقه را مطرح کرده‌اند. وی ادامه داد: این یعنی اینکه براساس روال دو سال گذشته، با توجه به سابقه واردات شرکت‌ها و همچنین حجم آن ثبت سفارش‌ها تمدید می‌شود. به عبارت دیگر اگر شرکتی تاکنون اقدام به واردات برنج نکرده است نمی‌تواند واردات انجام دهد یا اگر مثلا در گذشته متوسط سالانه ۱۰۰ تن برنج وارد می‌کرده بیشتر از این مقدار اجازه واردات ندارد. وی با اشاره به اینکه از نظر این وزارتخانه مشکلی در ثبت سفارش‌ها وجود ندارد و بایستی بحث سابقه نیز حل شود، به ایسنا گفت: اعلام کردیم که فقط بحث سقف واردات را در نظر بگیرند و اجازه دهند در گروه‌های کالایی محصولات کشاورزی امکان جابه‌جایی باشد؛ یعنی کسی که برنج وارد می‌کند بتواند شکر، کنجاله و جو نیز وارد کند. حسنی مقدم در رابطه با اینکه واردکنندگان می‌گویند امکان ویرایش تاریخ، قیمت و کدهای مربوطه در ثبت سفارش‌ها وجود ندارد، گفت: وزارت جهادکشاورزی هیچ مشکلی برای تمدید ندارد ولی اگر در این تمدید با بحث سابقه مواجه شوند، مشکلاتی ایجاد خواهد شد. وی در پایان گفت: با وزارت صمت در این باره مکاتباتی انجام داده‌ایم و این وزارتخانه باید به مساله سابقه ورود و آن را برطرف کند.

شیوه‌نامه صادرات دام هفته آینده ابلاغ می‌شود

رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی گاوداران گفت: شیوه‌نامه صادرات دام زنده هفته آینده ابلاغ می‌شود. سید احمد مقدسی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره به تعویق افتادن صادرات دام زنده گفت: شیوه نامه تدوین شده برای صادرات دام زنده، با مشکلاتی همراه بود که وزیر جهاد کشاورزی دستور اصلاح آن را داده تا روند کار تسهیل شود. وی اضافه کرد: مراحل اصلاح شیوه نامه نهایی شده و هفته آینده ابلاغ خواهد شد. مقدسی درباره اینکه آیا اولین محموله دام صادراتی نیز هفته آینده به خارج از کشور صادر می‌شود؟؛ گفت: باید منتظر بمانیم تا شیوه نامه ابلاغ شود و بعد درباره باقی امور صحبت کنیم. وی همچنین درباره اینکه با توجه به اینکه قیمت تمام شده تولید دام زنده در کشور بسیار بالا رفته، آیا بازارهای صادراتی متقاضی دام ایرانی هستند؟، افزود: بعد از ابلاغ شیوه نامه، در این مورد با مشتریان خارجی صحبت و چانه‌زنی خواهیم کرد. مقدسی اضافه کرد: اگر نتوانیم با قیمت‌های جهانی رقابت کنیم با دولت رایزنی می‌کنیم تا عوارض صادراتی دام زنده حذف شود. به گفته وی عوارض صادراتی برای هر کیلوگرم دام زنده سنگین ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان و برای هر رأس دام زنده سبک ۵۰ هزار تومان است. مقدسی قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم دام زنده سنگین را ۱۰۱ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرد.

 

ارسال نظر